הרצל חג'אג'
הרצל חג'אג'צילום: ערוץ 7

משפחות שכולות, ארגון לביא, אם תרצו וארגונים נוספים הגישו היום (שני) עתירה לבג"ץ, בה דרשו כי יורה לראש הממשלה, לשר הביטחון ולקבינט לקיים את הוראות החוק לקיזוז כספי טרור.

על פי החוק, שנחקק לפני כשנתיים, על הממשלה לקזז מידי שנה מהכספים המועברים לרשות הפלסטינית את הכספים אשר משלמת הרשות הפלסטינית למחבלים ולבני משפחותיהם.

בעתירה שהוגשה ע"י עו"ד יצחק בם, מבקשים העותרים כי בג"ץ יורה לשר הביטחון להביא לאלתר לאישור בפני וועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני ביטחוני) דין וחשבון המפרט את הנתונים בדבר סך הכספים ששילמה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור בשנת 2019 כמצווה עליו לפי סעיף 3(א) לחוק ההקפאה ביחס לכספי ששילמה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור.

בנוסף מתבקש בימ"ש להורות לקבינט לפעול ע"פ החוק ולאשר את קיזוז הסכומים אשר יוצגו לקבינט בידי שר הביטחון כאמור.

בעתירה ציין עו"ד בם כי העיכוב בקיזוז הכספים מהווה לא פחות ממחדל. "הבאת הדו"ח לאישור וועדת השרים לפי סעיף 3(א) לחוק ההקפאה וביצוע ההקפאה בפועל בסכומים כפי שמופיעים בדו"ח לפי סעיף 4(א) לחוק הנם חובה מוחלטת של הרשות המבצעת, הדבר אינו נתון לשיקול דעת של שר הביטחון או של הוועדה, ובמחדלם להביא את הדו"ח לאישור ולאשרו המשיבים מסכלים שלא כדין את ביצוע החוק של הכנסת".

בנוגע לשימוש הרשות בכספים אותם מעבירה ישראל לרשות, צויין בעתירה כי "הרשות הפלסטינית לא עשתה שימוש ראוי בכספים אלה. ניחא השחיתות, אך הרשות הפלסטינית, למרות הצהרותיה בדבר נטישת דרך הטרור, משך שנים שילמה שכר ומענקים למחבלים ובני משפחתיהם בגין מעשי טרור שביצעו. אופן התשלום והסכומים היו בזיקה הדוקה למידת החומרה של מעשה הטרור שביצע מחבל מקבל הכספים. תשלום הכספים אלה הפך את הטרור נגד יהודים לעסק משתלם ולמקור פרנסה בעבור ערבים תושבי יהודה ושומרון. השחיתות של הנהגת הרשות הפלסטינית, מונופוליזציה של המשק של הרשות והיעדר פיתוח כלכלי שנבע מכך הפכו את הטרור, בגינו נכונה לשלם הרשות הפלסטינית כסף למבצעיו, לדרך פרנסה בעבור ערבים ביהודה ושומרון.".

מארגון לביא הפועל למען זכויות האזרח בישראל ומיוזמי העתירה נמסר, "אזרחי ישראל לא ישלימו עם החרפה של העברת כספים למימון משכורות הטרור למחבלים, חובתה של ממשלת ישראל למנוע מהרשות הפלסטינית לתגמל את רוצחי היהודים ולהקפיא את הכספים המיועדים למשכורות הטרור למחבלים".

מירב והרצל חג'אג מסרו בשם פורום 'בוחרים בחיים' של המשפחות השכולות כי "על ממשלת ישראל לקיים את חובתה המוסרית ולקזז את הכספים המשולמים לרוצחי ילדנו ויקירנו. בכדי למנוע את הפיגוע הבא ולעצור את המצב שבו מחבלים רוצחים הם שיאני השכר ברשות. מצב בו שווה לרצוח ישראלים."

עו"ד יצחק בם המייצג את העותרים אמר, "לצערי, שר הביטחון והקבינט פשוט מצפצפים על החוק של הכנסת ומסכלים את הקפאת הכספים. מצער, שדווקא מי שתפקידם להגן על אזרחי ישראל מפני הטרור הערבי נותנים בעקיפין יד למימון ולעידוד הטרור הזה".

עו"ד יותם אייל מהפורום המשפטי הוסיף, "מדינת ישראל עוברת על חוקיה שלה בשביל לתמוך במבקשים לפגוע בה, מדובר בצעד לא חוקי, לא תקין מנהלית ובעיקר לא מוסרי, שחותר תחת ההרתעה של מדינת ישראל.