אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורןצילום: שלומי אמסלם, לע"מ

שר המשפטים אבי ניסנקורן הודיע כי הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי תיכנס לתוקף ביום 1 בינואר 2021, כדי לאפשר לציבור עורכי הדין להיערך לקראתן כנדרש.

שר המשפטים הנחה את אנשי משרדו להפיץ באופן מיידי את התקנות המתוקנות להערות הציבור.

הרפורמה בסדר הדין האזרחי נועדה להבטיח הליך הוגן יותר, לספק לאזרח שירות משפטי איכותי ונגיש מבעבר, לחזק את חובת השקיפות בין הצדדים ולהביא לקיצור ההליך המשפטי. התיקונים לתקנות גובשו על ידי צוות מקצועי, בראשות שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, שבו היו שותפים גם גורמי מקצוע ממשרד המשפטים ונציגי לשכת עורכי הדין. בחודשים האחרונים קיים הצוות סבב דיונים נוסף, לאחר הערות שהתקבלו מטעם לשכת עורכי הדין ומטעם גורמים נוספים, ובעקבות זאת בוצעו בנוסח החדש תיקונים.

תקנות סדר הדין האזרחי פורסמו לראשונה בשנת 1963 ועברו עדכון נוסח בשנת 1984. מאז נערכו בהן תיקונים שונים – חלקם נקודתיים וחלקם רוחביים – אך עד כה לא בוצע מהלך עדכון כולל של כ-530 הסעיפים המרכיבים את האוגדן. כעת, יכללו התקנות החדשות כ-180 סעיפים בלבד.

את העבודה על הרפורמה הובילה המחלקה למשפט ציבורי-חוקתי בייעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, יחד עם צוות בראשות מנהל בתי המשפט לשעבר, השופט (בדימוס) משה גל.

שר המשפטים ניסנקורן: ״מערכת המשפט חייבת להתעדכן ולהשתפר כל הזמן, כי רק כך נוכל לספק לציבור שירות יעיל ונגיש שיבטיח משפט צדק. עדכון תקנות סדר הדין האזרחי הוא בדיוק מהלך כזה - הנוסח החדש ישפר את ההליך המשפטי עבור השופטים, עורכי הדין ובעיקר עבור האזרחים. אני מודה לשופט יצחק עמית ולצוות שעבד עמו, על ההירתמות למהלך החשוב״.