תיעוד מתוך החניון שקרס בירושלים

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד טכנאי גז מירושלים בן 32 בגין גרם גרימת מוות ברשלנות.

על פי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד יובל קדר מפרקליטות מחוז ירושלים, כחלק מהשלמת בניית מרתף בבניין מגורים בשכונת בקעה בירושלים, נדרש הקבלן להחליף את צנרת הגז הישנה בבניין.

בפברואר 2018 הראה הקבלן לטכנאי הגז היכן נמצאים מוני הגז של המבנה, שעוני הגז והצוברים. עוד מסר כי טכנאי הגז יוכל להסתייע במוחמד אבו אלתין, פועל שעבד עמו בחפירת המרתף ובנייתו.

ב-20 בפברואר 2018 סמוך לשעה 10:00 סגר הנאשם את ברזי הגז המצויים ליד בניין מספר 12, ואת ברזי הגז לצד בניין מספר 10. בשלב מסוים חתך טכנאי הגז את צינור קו הביניים- המוביל גז בין הבניינים ועל פי התקן אין להעבירו בתוך שטח דירת מגורים (כולל מרתף). הטכנאי חתך את הצינור מבלי שזיהה שזה צינור קו הביניים. טכנאי הגז לא סגר את הברזים של צינור קו הביניים, ואף לא סגר את הצוברים ולא רוקן את הגז בצינור זה – כפי שמתחייב על פי התקן.

בשל חיתוך צינור קו ביניים החלה דליפת גז במרתף, המצוי במפלס נמוך, אשר גרמה להצטברות גז בחלל המרתף במידה היוצרת מצב שבו כל ניצוץ עלול לגרום לפיצוץ נפחי.

הנאשם היה מודע לריח הגז החריף שהתפשט במקום, אולם לא איתר את מקור דליפת הגז, לא הפסיק את העבודה, לא פנה לקבלן לקבלת עזרה ולא הזעיק את כוחות ההצלה. לקראת השעה 11:45 העיר אחד הדיירים לנאשם ולמנוח כי ישנו ריח גז חריף ונענה "זה שאריות". שעה לאחר מכן העירה דיירת נוספת על ריח גז חריף.

זירת פיצוץ החניון בירושלים

סמוך לשעה 13:00, בעת שמוחמד אבו אלתין מצוי במרתף, בשל צירוף האווירה הנפיצה שנוצרה במרתף כתוצאה מדליפת הגז וניצוץ כלשהו התרחש פיצוץ נפחי רב עוצמה. כתוצאה מהפיצוץ נהרג אבו אלתין ונגרם נזק רב מאוד למבנה כולו - הרצפה והתקרה של הדירות במבנה קרסו וכך גם קירות חיצוניים, עמודי התמך של המבנה נטו על צדם.

על פי כתב האישום, רשלנותו של הנאשם מתבטאת בכך שלא בחן כנדרש את כלל הצינורות הישנים אותם התבקש להחליף, לא זיהה מהו כל צינור ישן ולא זיהה כי בין הצינורות שחתך מצוי צינור קו ביניים, ואף על פי כן החל בהחלפתם בצינורות החדשים. הנאשם לא זיהה את צינור קו הביניים אשר על פי התקן הנאשם אינו רשאי לעסוק בו.

הנאשם לא סגר את זרימת הגז בכלל הצינורות אותם חתך, והמשיך בהחלפת צינורות הגז, תוך שימוש בכלי עבודה אשר עלולים לייצר ניצוץ, למרות ריח הגז החריף והגם שהיה עליו לחשוד כי ישנה דליפת גז ועלולה להיווצר אווירה נפיצה. הנאשם נמנע מלבקש סיוע מקצועי ולא הזעיק את כוחות ההצלה.