קנאביס
קנאביסצילום: ISTOCK

הממשלה אישרה את חוק הלגליזציה הקובע כי השימוש העצמי בקנאביס יוסדר ותתאפשר צריכה עצמית מעל גיל 21, כך שהשימוש בסם לא יהיה רק לצורך רפואי.

ד"ר נירית ראוכברגר ראש תוכנית ההתמחות לקידום נוער בסיכון במכללת "אורות", חושבת שמדובר במסר גרוע במיוחד לבני הנוער.

"אנחנו מבינים שהאיסור, בין אם מצד ההורים ובין אם מצד המשטרה, עומד להתבטל. עכשיו השאלה איך נגיב לזה ומה המשמעות של החוק על החיים שלנו ושל הילדים שלנו", אומרת ראוכברגר לערוץ 7.

לדעתה, "יש הסכמה רחבה לגבי ההשפעות השליליות שיש לשימוש בקנאביס על המתגברים. אנחנו יודעים שיש בו מסר בעייתי שהולך להשפיע על השיח הציבורי, על הנורמות, על הלגיטימיות וכמובן ירידה בתפיסת המסוכנות של הדבר. אני גם לא בטוחה שתוכניות המניעה יהיו יעילות כי הן בעצם מונעות משהו שהופך להיות נורמה. גם חוסן של מתגברים עובר דרך ההתמודדות שחלקה לא פשוטה. הצעד הזה, חייב להגיע עם סל משאבים גדול לתוכניות התערבות, מענים, קו חם לבני הנוער. צריך לתת מידע אמין להורים ולמתבגרים, לאפשר תוכניות שמחזקות את השיח בין ההורים למתבגרים ונותנות מענה לצורך שנמצא מתחת לרצון להשתמש בקנאביס ולייצר לבני הנוער אפשרות שלא יזדקקו לכך".

גם נושא הטיימינג חשוב לדברי ראוכברגר. "אנחנו אחרי גל ראשון של קורונה שהפשיטה אותנו מכל התערבות חיצונית ובשורה התחתונה נותר המבנה הגרעיני של הורים וילדים למשך תקופה ארוכה. אנחנו עומדים גם בפתח החופש הגדול ולתוך המציאות הזו דוהרת רכבת הלגליזציה. נראה לי שהתזמון הוא פשוט לא מתאים".

החוק החדש מעמיד בעצם את ההורה במרכז. "אני חושבת שההורים נמצאים במציאות שאם פעם המשטרה עבדה על ההרתעה, היום המשקל של ההורים הולך וגדל. אם אני זה שהופך להיות המתווך לילד של השפעת הסם, אני קודם כל צריך להכיר את הנושא כדי לדעת לפתח שיח. בשלב הראשון ההורים צריכים לדעת, להכיר, להבין, עם מה מתמודדים, מה ההשפעות, לאתר את סימני המצוקה בשלבים מוקדמים וגם לקבל כלים כדי לפתח שיח ואמון".