רונן צור
רונן צורצילום: אלון פורת

רונן צור, יועצו לשעבר של יו"ר כחול לבן בני גנץ, שוחח היום (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על ממשלת האחדות, התייחס לירידת כחול לבן בסקרים, לאפשרות של בחירות רביעיות ולפיצול בין כחול לבן ליש עתיד.

צור הסביר, "ההחלטה (להיכנס לממשלה) נבעה קודם כל ממשבר הקורונה, מהאירוע הקולוסלי הזה שפוקד אותנו כבר כמה חודשים, בעקבותיו היה ברור שלקחת את מדינת ישראל למערכת בחירות נוספת רביעית אחרי שלוש מערכות בחירות ללא הכרעה זה יהיה בגדר הפקרות וטירוף".

על אכזבת הציבור מהתנהלותה של כחול לבן אמר, "למפלגה יש תפקיד בין אם זה בממשלת אחדות ובין עם לאו. תפקידה הוא לנהל סדר יום, להסביר מה היא עושה, להוביל, לשמר דיאלוג עם הציבור, להקרין ערכיות ולתת לציבור הרגשה שאכפת למנהיגים מהציבור שהצביע עבורם. אם מפלגה לא עושה זאת ,בין אם זאת כחול לבן ובין עם זאת או מפלגות אחרות, אז היא מאבדת את אמון הציבור אני חושב שכחול לבן צריכה לחזור לנהל סדר יום עבור הבוחרים שלה. אם היא לא תעשה זאת היא תגיע למקום אליו הגיעו מפלגות אחרות".

צור התייחס לתקופת עבודתו המשותפת עם גנץ וטען, "אני חושב שגנץ סובל מהערכת חסר של רבים בתקשורת הישראלית, שמהרגע שהוא נכנס רבים צפו את קריסתו, ועכשיו לאור נתוני המנדטים הם חוגגים את ניצחונם. צריך לזכור שכל השנה וחצי האחרונות, התחזיות השחורות התבדו וגנץ כפה על נתניהו שלוש מערכות בחירות חסרות תקדים בהן נתניהו לא הצליח להכריע. בידם של מנהיגי כחול לבן לקבוע אם היא תהיה אפיזודה חולפת או מפלגה לעשרות שנים, כי כחול לבן הוכיחה שהיכולת שלה לגייס את תמיכת הציבור היא כזו שלא הייתה מקום המדינה עבור מפלגת מרכז. אם הם יחדשו את האמון ואת הקש, הם יצמיחו שורשים מחדש. אם לא, תקום אלטרנטיבה".

בהמשך דבריו, נשאל צור על פיצוץ הריאיון של עפר שלח, והשיב "מתחילת המתח בין יש עתיד לבין חוסן לישראל, הייתה רמיזה של איסוף חומרים כביכול מצד אחד על הצד השני. אלו היו רמיזות שנשמעו, שאגב אני מודה שמעולם לא שמעתי ולא ראיתי שום אישוש להן מאף אחד מהצדדים. אני חושב שכששלח שמע את זה הוא מאוד התרגז. אני חושב שעפר עשה את הדבר הנכון שהתנצל".

על הריאיון שנתן לעיתון 'ידיעות אחרונות', בו הביע את דעתו על הפריצה האיראנית לכאורה למכשיר הטלפון של בני גנץ, אמר רונן צור: "אני לא חושב שיש קשר לשום גורם איראני. אני יכול להניח שכולנו בעולם המודרני נמצאים תחת מעקבים כאלה ואחרים אז מאוד יכול להיות שהייתה פריצה או מעקב, אבל לקשור את זה לסוגיה האיראנית לאור מכלול הנסיבות שהתגלו במהלך הקמפיין, קשה לי להאמין".

ומה באשר לחיבור בין מפלגות המקור של כחול לבן שלא צלח בסופו של דבר? יועצו של גנץ לשעבר רונן צור סיפר: "זה לא סוד שהתנגדתי בבחירה בין המיזוגים האפשריים. חשבתי שהמיזוג עם יש עתיד פחות טוב אבל זה עניין מאוד ישן. המיזוג הוכיח את עצמו, כלומר הצלחנו להתגבר על בעיות כאלה ואחרות שהיו בקמפיין ובסוף היו הישגים אדירים, כחול לבן היא הישג ענק מבחינה פוליטית. השאלה היא מה עושים עכשיו, אני חושב שגם הפרידה לא הייתה הכרחית ונולדה מתוך מקום של טעות שנעשתה על ידי חלק מהמנהיגים, ואפשר היה לשמר את כחול לבן גם עכשיו. אני חושב שהיה אפשר לשמר את יש עתיד, ושהפער בין חוסן ישראל לבין יש עתיד בעניין הזה הוא אותו פער של האם תהיה ממשלת אחדות שבה נתניהו מכהן ראשון או שני, לא היה פער כזה שהיה אמור להוביל להתפרקות של כחול לבן".

יש פה סגידה ופולחן אישיות כלפי נתניהו

בסוף דבריו, התייחס לסערת רינה מצליח ואף הביע ביקורת על הסגידה, לדבריו, לנתניהו: "אני חושב שהאמירה נועדה לייצג תחושה מופרכת בעיניי, שאנשים יצביעו עבור נתניהו לא משנה מה יקרה. הדימוי היה פסול לחלוטין. יש פה סגידה ופולחן אישיות כלפי נתניהו, שמטופחים בצורה עקבית על ידי אנשים גם בתקשורת וגם במוסדות הממלכתיים. אותו פולחן אישיות מצליח לייצר לפעמים כמו תחושה של כת, שבה לא משנה מה נתניהו יעשה מבחינת חקיקה או פעולות ממלכתיות, לא יהיה שיפוט עצמאי או ראליסטי של המציאות אלא תהיה תמיכה אוטומטית".

עוד הוסיף צור, "מתפתחים מוטיבים של כת, כאשר כל מה שמנהיג עושה, מביא ומציע מתקבל בסגידה ללא שיפוטיות וביקורת מתאימה. כמובן שזה מזכיר אווירה של כת. אלה מוטיבים לא הגיוניים, שאנשים צריכים להתבייש שהם תומכים בהם בלי לאפשר לעצמם ביקורת ושיפוטיות. האחווה הישראלית משוועת למנהיגות חדשה וערכית, תנועה המבינה את מצוקתם של מאות אלפי בתי אב, זאת לצד ראש הממשלה המביא בתקופה זו הצעות שבעיניי הן מטורפות".