לראות את העור

לחשיפה לשמש משמעות רבה וחשוב להכיר את השפעותיה המגוונות כדי לשמור על הבריאות בצורה מיטבית ושלימה.

ד"ר מריאנה זמיר , ב' בתמוז תש"פ

ד"ר מריאנה זמיר
ד"ר מריאנה זמיר
צילום: הדסה

חשיפה בלתי מבוקרת לקרינת השמש עלולה לגרום לנזקי שמש מיידים, כגון כווית שמש והופעת נמשים. כוויות שמש חוזרות, במיוחד בגיל צעיר, מגבירות את הסיכון לטווח הארוך להתפתחות גידולי עור ממאירים.

בנוסף, חשיפה מתמשכת במהלך זמן רב גורמת לנזקי שמש מצטברים. בשל כך קרינת השמש נחשבת כיום לגורם המרכזי לנזקי עור כרוניים ולהזדקנות מוקדמת של העור, לשינויים במרקם ומראה העור וכן להיווצרות פגמים אסתטיים ובריאותיים.

ההשפעה המזיקה והמסוכנת של קרינת השמש יכולה להתבטא בסימנים כמו שינוי צבע ואובדן גמישות העור, בהופעת קמטים, קמטוטים, וכתמים. בנוסף, חשיפה מצטברת לאורך השנים עלולה לגרום להתפתחות נגעים טרום ממאירים ולסרטן העור.

נזקי השמש המופיעים בעור ניכרים בעיקר באזורים החשופים ביותר אשר נמצאים באפן קבוע תחת ההשפעת הקרינה. בסיכון גבוה יותר לסבול מתופעות אלה נמצאים בעלי עור, שיער ועיניים בהירים, אנשים שעורם נצרב בשמש בקלות, או שאינו משתזף כלל.

סיכוי מוגבר לפתח פגמי שמש יש גם לאנשים שמתוקף עיסוקם נחשפים לשמש לזמן ממושך, לבעלי מספר רב של נקודות חן ( מעלה מ-20 שומות), לתינוקות ולילדים. קבוצת סיכון נוספת הינם אנשים הנוטלים תרופות שמדכאות את מערכת החיסון (חולים במחלות מעי דלקתיות, מחלת הפסוריאזיס, מושתלי איברים) או סובלים ממחלות שמחלישות אותה (כגון חולי לימפומה, מחלות אוטואימוניות וכד'). אנשים שקרובי משפחתם חלו בסרטן העור נמצאים גם הם בקבוצת הסיכון. לכל מי שמשתייך לאחת מקבוצות אלה מומלץ להיבדק ע"י רופא עור לפחות פעם בשנה.

הופעת נזקי שמש ופגעי עור ניתן למנוע באמצעות התנהגות מתאימה.

עוצמתה של קרינת השמש הינה מרבית בין השעות 10:00 - 16:00, לכן מומלץ להימנע מחשיפה בשעות אלה. אם נאלצים לצאת בשעה בעיתית, כדאי לחפש צל בכל מקום מחוץ למבנה סגור. בזמן נסיעה ברכב מומלץ לסגור את שמשות החלון אשר מסננות את חלק המסכן ביותר של קרינת השמש.

ביגוד ארוך מהווה הגנה נוספת מפני קרינה מזיקה. הבדים שמספקים את מירב ההגנה הם בדים באריגה צפופה. מומלץ גם לחבוש כובע שמגן גם על האוזניים, עור הפנים והעורף, ומשקפי שמש שיספקו הגנה נוספת לאזור הרגיש סביב העיניים.

שימוש קבוע במסנן קרינה בכל יציאה מחוץ לבית עשוי להגן מפי ההשפעה הבלתי רצויה של קרינת השמש. מסנן הקרינה הינו תכשיר קוסמטי למריחה (קרם) או התזה (תרסיס) הסופג חלק מקרני השמש או דוחה את קרניה לפני שהן פוגעות בעור. את התכשיר יש למרוח בכל חלקי העור החשופים. יש לחזור ולמרוח את האיברים החשופים מידי שעתיים או בהזעה וניגוב העור במגבת.

מומלץ להשתמש בתכשירים רחבי טווח, כלומר, תכשירים המציעים הגנה משולבת נגד קרינה על-סגולה מסוג UVB ונגד קרינה על-סגולה מסוג UVA. על השפתיים יש להגן בתכשיר ייעודי. חשוב לדעת כי מסנני הקרינה אינם חוסמים לחלוטין את קרינת השמש, ויש להשתמש בהם יחד עם כל אמצעי ההגנה האחרים.

מניעה מכוונת מחשיפה לשמש עלולה לגרום לרמות נמוכות של ויטמין D בדם ולכך השפעות בריאותיות ידועות. חשיפה קצרה בלתי מוגנת של 10 דקות ביום, שלוש פעמים בשבוע, של אזורי עור מוגבלים (כגון מפתח החזה ואמות הידיים) בשעות הבוקר המאוחרות - מספיקה בהחלט לשמירת רמות תקינות של ויטמין D.

מומלץ לבצע בדיקת עור עצמית לעיתים תדירות, אחת ל-3 חודשים. בבדיקה יש לשים לב לכל נגע עורי חדש או משתנה ואם מזהים נגע חשוד – לפנות בדיקת רופא עור מומחה.

ד"ר מריאנה זמיר – רופאה בכירה במחלקת עור ומין, אחראית מרפאת MOHS בהדסה