Jaslo, Poland
Jaslo, Polandצילום: איסטוק

הקהילה היהודית בפולין הביעה מחאתה לנוכח חילול קברי יהודים בבית הקברות בעיר יאסלו שבפולין לטובת בניית וחידוש כביש גישה לעיר.

בית העלמין של יאסלו נמצא בסמוך לכיכר בה מבוצעות עבודות כבישים לחידוש הכבישים המוליכים לעיר יאסלו. לפני כחצי שנה, התגלו מספר קברים במהלך עבודות העפר לבניית הכביש.

בהתערבות הרב הראשי לפולין הרב מיכאל שודריך והממונים על בתי העלמין היהודיים בפולין, הופסקו העבודות עד לבירור הענין במלואו.

אולם בימים האחרונים נודע כי לפני כשבוע, הגיע הקבלן למקום, כשהוא מצוייד בארונות קבורה, כדי להכניס את הקברים לתוך הארונות ולפנותם, על מנת לאפשר לו את המשך העבודות.

"האמת שזוהי הפעם הראשונה שאני נתקל כאן בפולין ביחס שכזה לקברי יהודים, עד עתה במרבית המקרים המאמצים עלו יפה והצלחנו להציל בתי קברות רבים, ומזה כחצי שנה שאנו פועלים למנוע את חילול הקברים ביאסלו"" אמר הרב הראשי לפולין הרב מיכאל שודריך בראיון שהעניק לעיתון 'המבשר'.

לדבריו, "בעוד שהממשל בוורשה רגיש מאוד לכל הנושא, ראש המחוז בו שוכן העיר יאסלו נחוש לדעתו לבנות את הכביש החדש בכל מצב, הוא מבקש להיבחר שוב בבחירות הקרובות על חשבון קברי היהודים. הנושא מורכב ואנו מקווים כי בעזרת ה' נצליח להפר את המזימה".

מאיר בולקה מייסד ארגון JNERATIONS הגיב בחריפות למקרה. "הזדעזעי ארץ. שוב ושוב נרמסים קודשי ישראל. בתי עלמין יהודיים הם ראשית מקום קדוש על פי ההלכה היהודית ועל פי אמונתנו בתחיית המתים. בפולין מעולם לא התירו לפנות את קברי ישראל בשום דרך ובשום אמצעי.

"מעולם לא התירו לבנות על קברי ישראל ומעולם לא ניתן כל היתר לכך ואם הדבר נעשה, הרי שמדובר בעבירה פלילית גם על פי החוקה הפולנית. לא יעלה על הדעת שמישהו יפנה את קברי ישראל בלי לקבל על כך אישור ואף אם הדבר אפשרי או ניתן לעשותו, מבלי שהעבודה תהיה תחת פיקוח יהודי הלכתי.

"כבר שנים שבתי עלמין יהודיים הולכים ונעלמים בפולין ואין פוצה פה. כבר שנים שאלו שלקחו על עצמם להיות הממונים על קודשי ישראל בפולין, מעלימים עין בין במזיד ובין בשוגג ומאפשרים בכך לזרים להכנס לבתי עלמין פרטיים ובמחי יד הם מפנים את קברי ישראל, רק כי הכביש עובר במקרה באזור.

"לא יכול להיות ששלטונות פולין יאפשרו חילול כבוד המת. לא יתכן ששלטונות פולין יפלו לרעה את תושביה היהודיים של אלו שהיו אזרחי פולין במשך מאות שנים, רק כי הם יהודים.

"המקרה דנן היה ידוע במשך חודשים רבים לכל הממונים ואף העבודות נעצרו אולם מישהו נרדם בשמירה ובמקום לעמוד מול הטרקטורים הקבלן ממשיך בעבודותיו כאילו לא קרה דבר. אני קורא מפה לשלטונות הפולניים לעצור כל חילול בתי העלמין היהודיים באופן מיידי ולא לאפשר המשך בניית הכביש עד למציאת פתרון שיהיה מקובל על העם היהודי ועל פי ההלכה היהודית".