שרן השכל
שרן השכלצילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

מליאת הכנסת אישרה היום (ד׳) בקריאה טרומית את הצעת החוק לאי-הפללה של צרכני קנאביס, שהגישה חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד. חוק דומה הגיש ח"כ רם שפע מכחול לבן וגם הוא אושר בטרומית.

חברי הכנסת החרדים מסיעות ש"ס ויהדות התורה נעדרו מההצבעה.

הצעת החוק מבקשת לבטל את ההסדר המפליל משתמשים המחזיקים או עושים שימוש בקנאביס לצריכה עצמית בלבד ולא במקומות ציבוריים. בנוסף מוצע לתקן את פקודת הסמים המסוכנים ולהוציא את רכיב הקנאבידול (CBD – cannabidiol) מגדר סם מסוכן.

בנאומה בכנסת טענה השכל כי ״אסדרה של שוק הקנאביס מובילה לירידה בהיקפי השימוש בקרב בני נוער. החששות לנשירה המונית של בני-נוער מבתי הספר הופרכו לחלוטין". לדבריה, "במדינות בהן הונהגה לגליזציה היקף המקרים של נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים ירד בחמישה-עשר אחוזים בממוצע".

השכל הוסיפה: ״למעלה ממיליון ישראלים, כ-20% מהאוכלוסיה הבוגרת, צורכים קנאביס. רובם ככולם אנשים נורמטיבים, מכל שדרות העם, ולא עבריינים. הצעה זו מבקשת להפסיק את הפיכתם לעבריינים בעיני החוק״.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסיעת ימינה התנגד להצעה והסביר במליאת הכנסת: "אתם הולכים כאן לעשות ניסוי חברתי סופר מסוכן שאם חלילה הוא ייכשל, ויש סבירות מאוד גבוהה שהוא ייכשל, יהרוס את הדורות הבאים של מדינת ישראל. זה עגל זהב שכולם סוגדים לו, אופנה, השאלה היא ממתי אנחנו נכנעים לאופנות מסוכנות והרסניות?

''אני מבין שהצעת החוק הבאה של הליברלים כאן במשכן תהיה לבטל את החובה לחגור חגורות בטיחות כי אנחנו הרי בעד אחריות אישית ומינימום התערבות של המדינה", הוסיף סמוטריץ'.