חלק מהממצאים
חלק מהממצאיםצילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

"סליק" תחמושת ירדני נחשף היום (רביעי) בחפירות רשות העתיקות מתחת ללובי של אתר מנהרות הכותל המערבי. התחמושת הוסתרה בקרקעית בור מים מתקופת המנדט הבריטי.

החפירות מתקיימות בשיתוף הקרן למורשת הכותל המערבי, לקראת הכשרת כניסת מבקרים לסיור חדש בנוסף לסיור הרגיל של מנהרות הכותל.

חבלני משטרת ישראל הגיעו למקום ובדקו את הפריטים.

ד"ר ברק מוניקנדם-גבעון ותהילה שדיאל, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות סיפרו על רגע מציאת הסליק. "במהלך חפירת בור המים חיכתה לנו הפתעה: כעשר מחסניות מלאות של מקלעי ברן וחלקים מרובה לי אנפילד הבריטי. לרוב אנחנו מוצאים בחפירות ממצאים עתיקים מלפני אלף או אלפיים שנה, אבל הפעם, זכינו לדרישת שלום שהוקפאה בזמן, בת 53 שנים".

"ככל הנראה, זהו מצבור נשק שהוטמן במכוון על ידי חיילי הליגיון הירדני במהלך מלחמת ששת-הימים, אולי בזמן שצה"ל שחרר את העיר העתיקה. בור המים שחפרנו שימש את מבני המגורים של שכונת המוגרבים שהיתה בנויה באזור רחבת הכותל של היום", הוסיף מוניקנדם-גבעון.

אסף פרץ מרשות העתיקות, שזיהה את התחמושת, ציין כי "מדובר בתחמושת שיוצרה בבריטניה במפעלי Greenwood and Batley LTD, שנמצא בלידס, יורקשייר. לפי הסימנים על כרכוב (החלק האחורי) הכדורים, התחמושת יוצרה בשנת 1956 והגיעה לידי הליגיון הירדנ. חשיפת סליק התחמושת למקלעי ברן, מתאימה לשני מקלעים אחרים שנמצאו לפני כעשר שנים בבור מים אחר ברחבת הכותל המערבי, בחפירתה של ד"ר שלומית וקסלר-בדולח מרשות העתיקות", הוסיף פרץ.

מהקרן למורשת הכותל המערבי נמסר, "שמחנו לגלות בכותל המערבי גם ארכיאולוגיה בת זמננו שמלמדת על שהתנהל כאן במלחמת ששת הימים. תגלית זו מחזקת את המורשת והחשיבות של שחרור הכותל המערבי עבור עם ישראל כולו".

לפני כחודש, פרסמו רשות העתיקות והקרן למורשת הכותל המערבי כי בחפירה הארכיאולוגית נחשפה מערכת תת קרקעית מסקרנת חצובה בסלע מימי בית שני, למרגלותיו של מבנה ציבור מרשים בן 1400 שנים.