מפגש בפורום קפה שפירא
מפגש בפורום קפה שפיראצילום: חני כהן זדה

מפגש מרגש התקיים השבוע (שלישי) בין "פורום קפה שפירא" החילוני ובין שלוש יוצרות דתיות - רחלי מושקוביץ, מנהלת תיאטרון "לחישה", יהודית ברמץ, פסלת חרדית, וחני כהן-זדה, ציירת ואמנית פיגורטיבית מטלמון.

הערב התקיים ברמת גן ויזמה אותו כהן-זדה, במטרה לאחד כוחות רוח ותרבות בין אנשי ונשות רוח חילונים ודתיים כאחד.

כהן-זדה: "לכולם חשוב העיסוק בפוליטיקה, וחושבים שהיא הקובעת; אך זהו רק אמצעי למטרה, שהיא לתווך את היהדות בצורה חיובית לעולם ע"י האמנות, שבסופו של דבר היא החשובה".

"יש פה מלחמת תרבויות", היא ממשיכה, "ומטרת המלחמה היא לא לנצח, אלא להנכיח את התרבות שלך, מה שאנו מנסות לעשות, כל אחת בדרכנו".

מן הצד החילוני נכחו בערב נציגים מ"פורום קפה שפירא", פורום אשר נוסד ממקבץ אנשי-רוח שמאלנים, שלאט לאט עשו מהפך לצד הימני של המפה, וכותבים כיום ברשתות החברתיות על מנת להשפיע על דעת הקהל.

"עצם המפגש היה יקר בשבילי", אומרת רחלי מושקוביץ, הרגילה להופיע מול קהל דתי. "זה היה מפגש בלתי אמצעי ובלי פילטרים". מושקוביץ, המנהלת היום את תיאטרון "לחישה" לנשים באריאל, התפעלה ושמחה מכך שהיא וחברותיה התקבלו בזרועות פתוחות אצל הפורום, ואמרה כי זהו פתח לשיתופי-פעולה בין הצדדים. "דווקא כך אפשר להעשיר את השפה התרבותית", אמרה.

בערב נשאלו האמניות הדתיות על ייחודה של האמנות מנקודת מבט דתית, וכן סוכם כי מפגשים אלו בין הפורום לבין אמנים דתיים יימשכו.

שיאו של הערב היה כאשר דיברה נציגת הפורום קפה שפירא, גלי בת-חורין. "אנחנו חייבים אתכן"!, אמרה בת-חורין לאמניות הדתיות. "אנחנו חייבים אתכן במפה של התרבות הישראלית. לקחו לנו את הנכסים היהודיים, לקחו לנו את היהדות. אבל אתן, שחיות את היהדות ויוצרות מתוכה, אתן משמרות אותה".

"בבקשה מכן, אל תפסיקו ליצור"!, קראה.

גלי בת-חורין (דלית סאוטר) והאמניות הדתיות
גלי בת-חורין (דלית סאוטר) והאמניות הדתיותצילום: חני כהן-זדה