מי תוקע את אפליקציית התשלום בתחבורה הציבורית?

שר התחבורה לשעבר מסביר את האיוולת שבהקפאת השימוש באפליקציה הסלולרית בתחבורה הציבורית, וקורא לשרה רגב לא להיכנע ללחצים.

ערוץ 7 , ג' בתמוז תש"פ

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: ISTOCK

שר התחבורה לשעבר, ח"כ בצלאל סמוטריץ' תוקף את החלטת שרת התחבורה מירי רגב להקפיא את השימוש באפליקציה הסלולרית בתחבורה הציבורית, ומכנה אותה "איוולת".

בפוסט שפרסם בצהריים (חמישי) בפייסבוק דחה סמוטריץ' את הטענות לבעיית אבטחת מידע, וכינה אותן "קשקוש בלבוש".

לדבריו, "הטענות של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים גם הן הבל שכל כולו הקטנת ראש וכסת"ח. הרשות מפרסמת מפרטים להגנה על הפרטיות והחברות נדרשו במכרז לעמוד בהם. בזה מסתיים תפקידה של הרשות, ואם היא רוצה במקביל, ומבלי לעצור את התהליך (שמשרד המשפטים חתום עליו...), היא מוזמנת לעשות את זה בכל עת".

"מה גם שאבטחת מאגרי המידע של הרב-קו חלשה בהרבה ומשום מה לא שמענו את זעקתה של הרשות בעניין וגם לא את זעקתם של חברי הכנסת (לשבחו של מבקר המדינה יאמר שהוא אכן התריע בפנינו על העניין ובעקבות זאת התחלנו בתהליך של מחיקת מידע ושיפור רמת האבטחה של המידע שכן נדרש להישמר). משרד המשפטים, כמו תמיד, אלוף בלתקוע תהליכים והתקדמות של המשק והשירות לאזרח. בתקופתי זה לא היה קורה", קבע.

סמוטריץ' הסביר כי הלחץ להקפאת המהלך הגיע מגורמים בעלי עניין, "ההתנגדות למהלך החשוב הזה (שתכף ארחיב על הדרמטיות שלו בשיפור התחבורה הציבורית במדינת ישראל) מובלת על ידי גורמים שיש להם אינטרסים כלכליים שעתידים להיפגע מהמעבר לשימוש באפליקציה. אנחנו משלמים היום בממוצע 4% עמלת סליקה על טעינות הרב-קו (יותר ממאה מליון ש"ח בשנה). כשלושים וחמישה מליון מהם הולכים לחברת פיסנטרה, שהתמודדה בעצמה במכרז לאפליקציה, לא זכתה בו ואז ניסתה לעצור אותו באמצעים משפטיים, ומשנכשלה גם בכך פונה לערוץ הפוליטי באמצעות לוביסטים בכדי להגן על האינטרסים הכלכליים שלה".

"זה לגיטימי מבחינתה אבל אסור לנו להיכנע לזה. תחשבו לבד מה האינטרס של חברה פרטית לשלם כסף כדי להכין חוות דעת נגד אפליקציה שהיא לא קשורה אליה. הייתי מאוד רוצה להאמין שיש כאן מניעים אלטרואיסטיים של דאגה אמיתית לטובת הציבור, אבל אתם יודעים...", הוסיף.

"המעבר לתשלום באפליקציה היה שלב ראשון במהפיכה גדולה בהרבה שהתחלנו להוביל בתקופתי ותביא לניהול חכם של החבורה הציבורית במדינת ישראל", הסביר סמוטריץ'. "השלב הבא, שתכננתי לקדם בעזרת השם מהר מאוד, הוא מעבר לתשלום מלא באמצעות ביקונים. התחלנו להכין קול קורא לפיתוח והתאמת הטכנולוגיה, שבבסיסה כבר קיימת למגוון שימושים ואפשר להתאימה לתחבורה הציבורית. ביקון יש או בטלפון סלולארי או בצמיד, מחזיק מפתחות, או כל אמצעי אחר שאנחנו יכולים לקנות בחצי דולר בסין ומערכות שיותקנו על האוטובוסים ובתחנות ידעו לקרוא אותו. הנה רק חלק מהתועלות של המהלך: היכולת של הנהג להתרכז בנהיגה ללא אינטרקציה עם הנוסעים, חיסכון של כמאה מליון ש"ח בשנה עמלות סליקה של הרב-קו ועוד כארבע מאות וחמישים מיליון ש"ח שמוערכים היום כ'פרוד' (ההערכות הן שכחמישה עשר אחוז בממוצע ממשתמשי התחבורה הציבורית עולים בלי לשלם, ובמעבר לשיטת תשלום חכמה הם לא יוכלו לעשות את זה בדיוק כפי שאי אפשר לצאת מחנות בלי לשלם בלי שהמכשיר בכניסה מצפצף...). החיסכון הזה היה מתורגם אוטומטית לתוספות שירות על תקציב הסובסידיה הקיים".

"הלאה: ניהול חכם יאפשר לנו לדעת בכל רגע נתון איפה נמצא כל אוטובוס, כמה נוסעים יש עליו, כמה נוסעים מחכים בתחנות ולאן הם צריכים ליסוע. המהלך יאפשר לנו באמצעות בינה מלאכותית להבין את הביקושים באזורים, בתקופות, ובשעות השונות, ולנהל בצורה יעילה הרבה יותר את התחבורה. לשלוח תגבורים, לשנות קווים, ועוד. אני מעריך את ההתייעלות שניתן יהיה להפיק מכך בכ 15%, שכמובן יתורגמו ישירות, שוב, לתוספות שירות לטובת משתמשי התחבורה הציבורית. זה ממש לא חזון רחוק. זה יעד שאפשר לכבוש מהר מאוד", ציין.

לדבריו, "האפליקציה אינה מחליפה בשלב הראשון, ועד להשלמת המהלך, את הרב-קו, כך שמי שנוח לו או משתלם לו יותר לשלם ברב קו מוזמן לעשות את זה. בכך נופלת הטענה שהאפליקציה מדירה את מי שאין להם נגישות טכנולוגית לטלפון חכם (בנוסף, כאמור לעיל, מהר מאוד תכננו להמשיך לתשלום בביקונים שיחולקו למי שאינם מחזיקים טלפון חכם). ובכלל הטענה הזו מזכירה את התנגדות בעלי הכרכרות בזמנו להכנסת הרכב הממונע... בכל אופן מדובר במהלך שהוא ממש win-win כך שההתנגדות לו פשוט מופרכת. המעבר לניהול חכם של התחבורה הציבורית נעשה בזהירות ותוך נקיטה בכל האמצעים להגנת המידע והפרטיות, ויש מספיק טכנולוגיות כאלה בעולם".

"מילה אחרונה על התהליך ועל הטענה שחתמתי על התקנות רגע לפני שעזבתי את המשרד. מדובר בתהליך של יותר מחצי שנה של אפיון, מכרזים, ניסויים וכד'. הכל לווה בדיונים עם משרד האוצר על מבנה התעריף, עם משרד המשפטים, ועוד ועוד. אכן, התהליך הבשיל לקראת סוף תקופת כהונתי הקצרה ולכן החתימה בפועל התרחשה בימים האחרונים. אבל כאמור, זה היה סופו של תהליך סדור ומקצועי מאין כמוהו. הכי רחוק שיש ממחטף", הבהיר השר לשעבר.

"אני קורא לשרה רגב לא להיכנע לאינטרסים כלכליים ולא לעצור את התקדמות התחבורה הציבורית במדינת ישראל. זו מהות התפקיד שלך והצעדת התחבורה הציבורית לעבר עתיד יעיל וחכם יותר הוא האתגר הגדול ביותר שלך. את חייבת להיות נאמנת לו", חתם סמוטריץ' את הדברים.