השגריר דני דנון
השגריר דני דנוןצילום: שחר עזרן

מועצת הביטחון של האו"ם קיימה אמש דיון סוער במיוחד שרובו הוקדש להתנגדות למהלך ישראלי אפשרי של החלת הריבונות ביו"ש.

שגריר ישראל, באו"ם דני דנון, מספר לערוץ 7 על ההתגייסות של בכירים רבים ולבוא ולתקוף את הריבונות.

"זה היה דיון סוער, עוד טרם קבלת החלטה בממשלת ישראל. ראינו שהתעקשו להשתתף נציגים בדרג גבוה, מזכ"ל האו"ם, מזכ"ל הליגה הערבית ושרי חוץ של מדינות שכולם התמקדו בנושא החלת הריבונות. הקשבנו להם וכמובן שענינו והבהרנו את הזכויות ההיסטוריות שלנו בארץ ישראל וגם מבחינת המשפט הבינלאומי יש לנו זכות שאין צורך להתבייש בה. המסר שהעברנו להם היה שכל החלטה תתקבל על ידי ממשלת ישראל ולא ננהל את המדיניות שלנו על פי איומים של גורמים שונים", אומר דנון.

לדבריו, "הגעת הבכירים בהחלט חריגה. אנחנו רואים התגייסות של הקהילה הבינלאומית לקראת חודש יולי, המועד שבו ממשלת ישראל תתחיל לדון בנושא. עם זאת זו לא הפעם הראשונה. לפני שנתיים היינו במועצה כשהנשיא טראמפ החליט להעביר את השגרירות לירושלים ושמענו אזהרות, איומים ותרחישי אימה. זה קרה באופן דומה בהחלת הריבונות ברמת הגולן. אנחנו רגילים לזה וצריכים לעשות את מה שנכון לעם ישראל ולמדינת ישראל ואחר כך להתמודד עם הקהילה הבינלאומית".

במאבק הנוכחי, ניכר שהאו"ם חרג מתפקידו כשהשליח למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב לקח חלק פעיל בהפגנה שארגנה הרשות הפלסטינית נגד הריבונות. "נציגי או"ם לא אמורים להשתתף ולקחת צד במקומות שהם מייצגים את האו"ם, אלא לשמור על אובייקטיביות. גם בדיון ראינו שהעמדה של האו"ם מאוד ברורה ותומכת בפלסטינים. אנחנו משתפים פעולה עם הממשל בארה"ב ונערכים בקרוב מאוד, בשיתוף פעולה, לקדם את הנושאים הללו ואני בטוח שעוד נשמע מהקהילה הבינלאומית".

דנון מרחיב לגבי שיתוף הפעולה מול הממשל האמריקני. "השגרירה קלי קראפט התייחסה לכך שיש על השולחן תוכנית של הנשיא טראמפ שעבדו עליה הרבה. היא ציינה שיש בה פתח לשינויים וצריך לנהל משא ומתן, מה שמקובל על מדינת ישראל. כשהממשלה תבוא לדון על החלת הריבונות, אני מניח שנדון על צעד שיהיה במקומות שיישארו בכל הסכם בידי ישראל".

בינתיים הוא נערך להדיפת גל הביקורת. "אנחנו מנהלים שיחות עם הידידות שלנו כדי להסביר את המהלכים ולשתף אותן כמה שניתן. צריך להראות להם שיש סרבנות ויש מציאות. הפלסטינים אומרים כבר עשרות שנים לא ואנחנו מעדיפים את המציאות. אנחנו התקדמנו והפלסטינים נותרו תמיד מאחור ובחרו לסרב לכל הצעה".