עוזי ברוך ואבי דבוש בערוץ כנסת 25-06-2020

עוזי ברוך, מנכ"ל ועורך ראשי בערוץ 7, ואבי דבוש, מנכ"ל ארגון שומרי משפט רבנים למען זכויות אדם, התארחו היום (חמישי) ב"פרלמנט צהריים" עם מזל מועלם בערוץ כנסת על מאבק הימין בנתניהו עקב תוכנית המאה, על הריבונות הצפויה להיות מקודמת בעוד כשבוע.

ברוך הגיב לסרטון המשווה את ראש הממשלה נתניהו לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, "שרון עשה נזק לא קטן גירש אלפי יהודים מגוש קטיף וצפון השומרון ואנחנו רואים את התוצאות היום. במקרה של נתניהו עדיין לא מדובר על גירוש, אבל מה שטוענים המתיישבים זה שתוכנית טראמפ עלולה להביא לכך שהרבה מאוד יהודים יקבלו החלטה ויעזבו את המקום. מי שמסתכל המפות רואה את המובלעות, רואה את החשש להקמתה של מדינה פלסטינית".

"גרתי 18 שנה ביישוב בית אל אם אין לך אחיזה ברורה בשטח זה חלילה יכול להביא לפיגועים. בנימין נתניהו עדיין לא פינה יהודים אבל במשתמע הוא עלול להקים מדינה פלסטינית ולהביא לכך שאלפי יהודים פשוט ינטשו את יהודה ושומרון וזה החשש הגדול", אמר ברוך.

אבי דבוש, התייחס לוויכוח על הטרמינולוגיה והאם יש להשתמש במילה סיפוח או ריבונות, "כשמדברים על 'ריבונות' אז יש יותר מהציבור הישראלי שתומך, עדיין לא רוב, אבל כשמדברים על 'סיפוח חד צדדי' אז מבינים הרבה יותר מה הסיפור הזה".

דבוש הדגיש את הצד הנעדר מהשיחות על תוכנית המאה, "דוברת הבית הלבן דיברה על שיחות, על איזה שיחות היא מדברת? בין ישראל לארה"ב בין אשכנזי לגנץ ולנתניהו. אלו השיחות. הנעלמים הגמורים אלה הפלסטינים. בעינינו היהודים הדבר המשמעותי ביותר זה להסתכל על בני אדם כברואים בצלם ויש התעלמות מוחלטת מהפלסטינים והדבר הזה יתפוצץ לנו בפרצוף".

דבוש התייחס לעובדה שתוכנית המאה מותקפת גם מהימין וגם מהשמאל ואמר, "מסתכלים על הדבר הזה ורואים הרבה חורים. כמובן שאנחנו מסתכלים מכיוון מסוים והם מכיוון הפוך. השאלה הגדולה היא לאן אנחנו הולכים. הימין האידאולוגי, לזכותו יאמר שהוא תמיד אמר שמדינה פלסטינית זו סכנה. השמאל אומר אנחנו רוצים להגיע לפיוס ולהסכם שבסופו שתי מדינות, ושני הצדדים מסתכלים על התוכנית ואומרים, לאן הדבר הזה הולך? מה זה ייתן לנו? באחד ביולי תהיה איזו שהיא הכרזה, כנראה זה משהו יותר סמלי מאשר מהותי. זה לא ישנה מבחינתנו את המצב של כיבוש של 53 שנים".

עוזי ברוך סיפר כיצד כשהגיע ללשכת ראש הממשלה נתניהו בזמן שלטון אובמה היה נתניהו מספר על ההתמודדות עם הלחץ של הנשיא האמריקאי והוסיף, "עכשיו מגיע טראמפ והוא ידיד של ישראל, אבל עם כל הכבוד הוא עדיין לא יודע מה קורה פה. עם כל הכבוד למפות האלה את באמת חושבת שמישהו בבית הלבן מבין את כל המובלעות ואת כל הפרטים הקטנים שעבורנו הם קריטיים?"

הוא דחה את הטענה שיש לפעול מהר שמא בנובמבר יבחר בארה"ב נשיא דמוקרטי, "עשרות שנים ההתיישבות ביהודה ושומרון פורחת והכול בסדר. עם טראמפ, בלי טראמפ. עם ביידן, בלי ביידן ועם אובמה. אין לזה שום משמעות".

ברוך ציין כי הוא מעריך כמעט בוודאות כי לא תהיה החלת ריבונות, "לא תהיה שום ריבונות ושום סיפוח, אפשר להירגע. תהיה הצהרה של ראש הממשלה שמכריז שמתחילים איזה שהוא דיון, והשאלה הגדולה היא מה זה אומר ריבונות? האם הבית בבית אל או בעפרה או בשילה, הסטטוס שלו יהיה כמו בית בתל אביב? זה לא יהיה".

לדבריו, "יש שתי אפשרויות בפני נתניהו ובקרוב אנחנו נראה את זה. לפרק את הממשלה עם כחול לבן ולהגיד 'אני התחייבתי להחיל ריבונות למצביעים שלי ואני רואה שאתם לא מתקדמים אז צריך לפרק וללכת לבחירות'. או אפשרות שנייה שהוא יקים ממשלה צרה עם 61 מנדטים, זה פחות נראה לי".

בהקשר הזה של הממשלה הצרה הזכירו חברי הפאנל את דבריו של ח"כ נפתלי בנט השבוע על נכונותו לקבל תפקיד ביצועי עם סמכויות הנוגעות למאבק בקורונה. ברוך ציין כי ח"כ גדעון סער מנסה לתווך ולהכניס את ימינה לממשלה צרה וכי הוא זה חיבר את חברי הכנסת האוזר והנדל לממשלה הנוכחית".