יוסי כהן
יוסי כהןצילום: Flash90

הקבינט המדיני-ביטחוני דן אתמול (רביעי) בהחלת הריבונות ובהשלכותיה על הגזרות השונות.

בדיון נכחו הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן תמיר הימן, ראש השב"כ נדב ארגמן וראש המוסד יוסי כהן, שנשלח לאחרונה אל מלך ירדן עבדאללה כדי לנסות ולהרגיע את הירדנים.

שרים שנכחו בדיון סיפרו לחדשות 12 כי בתוך החדר בלטו חילוקי הדעות בין ראשי מערכת הביטחון לגבי ההשפעה של החלת הריבונות. הרמטכ"ל וראש אמ"ן הציגו לשרי הקבינט את התרחיש המחמיר ביותר, וראש המוסד הציג את התרחיש המקל ביותר. בתווך ניצב ראש השב"כ נדב ארגמן.

על פי הדיווח, הרמטכ"ל טען כי סיפוח עלול להוביל לעלייה חדה במספר הפיגועים, לפיגועי ירי נגד חיילים ואזרחים, וייתכן כי אפילו לחזרתם של פיגועי ההתאבדות. עוד אמר כוכבי כי להערכת צה"ל הסיפוח יוביל להפרת הפסקת האש בעזה שעלולה להסתיים בעימות צבאי. הוא וראש אמ"ן הוסיפו שלהערכתם גם גזרת יהודה ושומרון לא תישמר שקטה.

ראש המוסד יוסי כהן לא קיבל את תרחישי האימים שהציגו בכירי צה"ל, ואף אמר דברים חריפים שמהם אפשר היה להבין שהוא סבור שהסיפוח לא יוביל לאלימות בצורה רחבה, לא לאינתיאפדה שלישית ולא לעימות צבאי עם עזה. "אינני מקבל את הטענה שהסיפוח יוביל בהכרח לתגובות אלימות", אמר.

ראש השב"כ נדב ארגמן סבר שתהיה תגובה, אולם הקפיד לציין שהמצב הכלכלי בשטחי יו"ש הוא טוב בסך הכול, והוא אינו מזהה אינטרס לשבור את הכלים.

מצה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל לא מתייחס להערכות המובאות בפני הדרג המדיני בפורום סגור וסודי. מצער וחמור ביותר כי דיונים סגורים מודלפים לתקשורת. צה"ל הציג וגם נערך למגוון תרחישים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני רואה בחומרה רבה את ההדלפות מהקבינט המדיני-ביטחוני. נפעל כדי למגר תופעה פסולה זו".

שר הביטחון בני גנץ הגיב לדברים ואמר: "ההדלפות מהקבינט המדיני ביטחוני הן תופעה פסולה וחמורה. אם גורמי הביטחון לא יוכלו להציג את עמדותיהם ואת כלל המידע הרלבנטי לדרג המדיני באופן חופשי, זוהי פגיעה אמיתית בביטחון המדינה".