צוקרברג נכנע? פייסבוק משנה את החוקים

לאחר שעוד חברות ענק הצטרפו לחרם על הפרסום ברשת החברתית, פייסבוק הודיעה על שינויים במדיניות שיח השנאה וההסתה שלה.

ניסן צור , ה' בתמוז תש"פ

מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
צילום: ISTOCK

הלחץ עבד. לאחר שביום שישי הודיעו עוד מספר חברות ענק ובהן תאגיד יוניליוור, קוקה קולה, יצרנית הרכב הונדה ועוד, כי הן מצטרפו לחרם הפרסום שהטילו חברות רבות במשק על פייסבוק, הודיע מייסד הרשת החברתית מארק צוקרברג על שינויים במדיניות פרסום דברי שנאה והסתה בפייסבוק.

ההודעה של חברות הענק על ההצטרפות לחרם הפרסום הביאה לצניחה של 7 אחוזים בשווי מניות פייסבוק וטוויטר, מה שהוביל את צוקרברג להודיע על שינויי המדיניות.

לדבריו פייסבוק תנקוט בגישה דומה לזו של טוויטר ותסמן פוסטים שעשויים להפר את המדיניות שלה אך עדיין יכולים להישאר ברשת החברתית מכיוון שהם נחשבים חשובים וראויים כחדשות. פייסבוק גם תכלול קישור למרכז המידע שלה בנוגע להצבעות פוליטיות תחת כל פוסט עם מידע על הצבעה, כולל כאלו שפורסמו על ידי פוליטיקאים.

"זה לא שיפוט אם הפוסטים עצמם מדויקים", אמר צוקרברג. הוא הוסיף עוד כי "פוסטים שעלולים להוביל לאלימות או לשלול מאנשים את זכות הבחירה שלהם יוסרו ללא קשר למי מפרסם אותם, ובין אם הם עשויים להיחשב ראויים לפרסום כידיעות חדשותיות. אני אופטימי שנוכל להתקדם באתגרים האלה. אני חושב שנוכל לעשות זאת תוך שמירה על המסורות הדמוקרטיות שלנו סביב חופש הביטוי וההצבעה, ואני מחויב לדאוג שפייסבוק היא כוח מועיל במסע הזה".

עם זאת, הוא גם הדגיש כי המדיניות המאפשרת פרסום מודעות פוליטיות בתשלום לא תשתנה. הלחץ על פייסבוק למתן את פרסום דברי השנאה הואץ בשבועות האחרונים לאחר שראשי פייסבוק הואשמו כי הם מאפשרים פרסום פוסטים מסיתים מכיוון פוליטיקאים ובהם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומסרבים לסמן אותם, פי שעשתה המתחרה טוויטר.

מפייסבוק נמסר: "אנו משקיעים מיליארדי דולרים בכל שנה בכדי לשמור על ביטחון הקהילה שלנו ועובדים באופן שוטף עם מומחים חיצוניים כדי לבדוק ולעדכן את המדיניות שלנו. פתחנו את עצמנו לביקורת של ארגוני זכויות אזרח ואסרנו פעילות של 250 ארגוני עליונות לבנה בפייסבוק ובאינסטגרם".

"כמו כן, ההשקעה שלנו בבינה מלאכותית הובילה לכך שכמעט 90% מתכני דיבור שנאה מוסרים מהפלטפורמה עוד לפני שמשתמשים מדווחים לנו עליהם. דו״ח, שנערך לאחרונה באיחוד האירופי מצא שפייסבוק טיפלה ביותר דיווחים על דיבור שנאה תוך 24 שעות מאשר טוויטר ויוטיוב. עבודה רבה עוד לפנינו, ואנחנו נמשיך לעבוד עם קבוצות זכויות אזרח ומומחים אחרים כדי לפתח עוד כלים, טכנולוגיה ומדיניות להמשך המאבק בנושא זה", נמסר בהודעה.