ברית מילה
ברית מילהצילום: יעקב נחומי, פלאש 90

תינוק בן שלושה שבועות מאושפז במרכז הרפואי בני ציון בחיפה זאת לאחר שנדבק מנגיף ההרפס ממוהל.

בדיקות המעבדה מצאו שהוא נדבק בנגיף הרפס מסוג 1, שמקורו בסבירות גבוהה הוא מהמוהל שביצע בו שאיבת דם בשלב המציצה בטקס ברית המילה.

התינוק הובהל לבית החולים בני ציון על ידי ההורים מיד לאחר שהם הבחינו בזיהום מאוד מפושט באזור איבר המין, לאחר הברית.

מנהל מחלקת ילדים בבני ציון פרופ' יצחק סרוגו: "התינוק אושפז במצב קשה עם תמונה של דלקת במוח אשר מלווה בפרכוסים ממושכים ובזיהום קשה בעור. הזיהום התחיל באזור המפשעה, במקום שבו בוצעה ברית המילה. מטרתו של הטיפול האנטי ויראלי שהוא קיבל היא להשמיד את הנגיף במוח ולמנוע התפשטות של המחלה אל מערכת העצבים. התינוק ייאלץ לקבל את הטיפול הזה במשך חצי שנה".

לדבריו, "עדויות על זיהום בהרפס מפושט ביילוד עם התפשטות למוח ועל הקשר שלו לאקט המציצה בברית מילה מתוארים כבר כ-200 שנה. אחרי הברית יכול נגיף ההרפס לגרום לזיהום בעור, שעלול להתפשט למוח ולגרום לדלקת קשה במוח ואף למוות".

איגוד רופאי הילדים ומשרד הבריאות ממליצים לעקוף את שלב המציצה באמצעות שאיבה לא ישירה על ידי שפופרת, ובכך להימנע במגע בין פיו של המוהל לפין של היילוד.

הוועדה להסמכה ופיקוח על המוהלים של משרד הבריאות והרבנות הראשית לישראל תיפתח בבדיקה בעקבות אישפוז התינוק. ''המציצה היא חלק מהליך מצוות ברית המילה וניתן לקיימה ישירות בפה או באמצעות שפורפרת, הוועדה גיבשה זה מכבר הוראות והנחיות ברורות וביניהן דרישה מהמוהלים בטרם קיום הברית ליידע את ההורים על אופן קיום מצוות ברית המילה וכן על חיטוי הפה בטרם קיום מצוות ברית המילה", נמסר.

מבדיקה ראשונית עולה כי המוהל לא ביצע עוד בריתות מאז המקרה, וכאמור האירוע יתוחקר על-ידי הוועדה הבינמשרדית לפיקוח על מוהלים המונה רופאים, רבנים ומוהלים.

אריאל מואב, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית בארגון 'עתים', סיפר כי "במשך שנים קהילות יהודיות יצרו מנגנונים של פיקוח על העיסוק בברית המילה בכדי להגן על קיום מצווה חשובה זו, וכך צריך לעשות גם כיום כדי שלא ישנו מקרים מצערים כאלו.

''המצב הנוכחי אינו נותן מענה לכל הבעיות שעלולות לצוץ בהליך מורכב זה, ואנו מקווים כי מקרה זה יהיה סימן אזהרה נוסף אצל הגופים האחראים על הנושא, והם יפעלו לאלתר להסדרת תחום הביטוחים המקצועיים שתביא לפיקוח על ההיבטים הרפואיים של עבודת המוהלים, על מנת לספק להורים ולתינוקות הרכים רשת ביטחון שיוכלו לקיים את המצווה בראש שקט", הוסיף.