מגיפת הקורונה
מגיפת הקורונהiStock

ממחקר שנעשה בבית החולים שערי צדק בנושא נגיף קורונה, עולה כי למעלה מ-50% מחולי הקורונה המאומתים ממשיכים לחוות תסמינים של חולשה כללית וקשיים נשימתיים חודשים לאחר שכביכול החלימו.

פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל יחידת הריאות בבית החולים שערי צדק, שוחח עם ענת דוידוב ב-103fm והתייחס לתוצאות הראשוניות של המחקר.

פרופ' איזביצקי הדגיש כי תוצאות המחקר הן תוצאות ראשוניות שכן נבדקו עשרות חולי קורונה מאומתים בלבד. הוא הסביר כי אוכלוסיית המחקר היו חולים שאושפזו בבית החולים בעקבות קורונה והחלימו, "היו להם לפחות 2 בדיקות שליליות. אנחנו מזמינים אותם עד 3 חודשים כדי לבדוק אותם, בדיקה גופנית, לתת להם שאלונים, בדיקות אחרות, הדמיה. מה שראינו עד עכשיו זה מדאיג מאוד - רוב החולים עדיין סובלים.

''התסמין הכי שכיח זו איזו שהיא חולשה כללית וגם תסמינים אחרים כמו קשיי נשימה, שיעול, כאבים בחזה והדבר המדאיג אפילו יותר שלא מצאנו שום קורלציה בין חומרת הקורונה בעת האשפוז לתסמינים עכשיו".

כלומר, לדבריו של פרופ' איזביצקי, אדם שחלה בנגיף קורונה באופן קל, עלול לסבול מתסמינים חודשים רבים לאחר שהחלים. הוא ציין כי טווח הגילאים היה בעיקר מבוגרים-קשישים ומעט מאוד צעירים, והדגיש כי כעת "אנחנו צריכים לאמת את התוצאות האלה, לבדוק מאות חולים. לכן, אני קורא לכל מי שהיה מאושפז בבתי חולים בארץ עם קורונה, להירשם למרפאות מחלימי קורונה בשערי צדק, כדי שנוכל לבדוק אותו. אנחנו רוצים לבדוק את כולם ,את כל מי שהיה מאושפז, אחרת תהיה הטעיה".

הוא הוסיף ואמר: "אנחנו לא יודעים מספיק על הווירוס הזה, הוא מפתיע אותנו כמעט כל יום אנחנו לא מבינים הרבה אם כי הרבה יותר ממה שהבנו לפני מספר חודשים, וזו אחת מהבעיות העיקריות הייתי אומר. אנחנו לא מתמודדים עם מחלה שאנחנו מכירים אותה כמו שפעת ומחלות אחרות, גם אם מחלות קשות, אלא עם 'רב הנסתר על הגלוי'".

לסיום אמר מנהל יחידת הראות בבית החולים שערי צדק כי בגלל שנדמה היה כי הווירוס, "הנגיף הזה משתולל כביכול יותר במזג אויר חורפי, אז קיווינו שעם בוא הקיץ תהיה ירידה של מספרים. זה לא בדיוק קרה ולכן אני כן רוצה לנצל את זה כדי באמת לקרוא לכל האוכלוסייה וגם בעיקר אולי לחולים צעירים לשמור על ההנחיות. נכון שהצעירים גם אם נדבקים, פחות חולים אבל זו פצצה מתקתקת".