אין מקום לטעויות
אין מקום לטעויותצילום: דובר צה"ל

18:08 - דיווח ראשוני

מתקבלת שיחה בחמ"ל של חטמ"ר בנימין מאישה מודאגת, שמספרת כי בזמן שטיילה באחד היישובים הסמוכים, זיהתה אדם עם סכין מאחורי גבו. "צעקתי לו והוא התחיל לרוץ", היא משחזרת.

"כבר מהדיווח הראשון אני מבינה שזה יכול להיות אירוע גדול", מבהירה קצינת החמ"ל בחטיבה המרחבית 'בנימין', סג"ם זיו לביא.

ברגע אחד, חדר המלחמה נדרך. כל החיילים שנמצאים שם באופן קבוע, עוזבים את שגרת יומם ופותחים במירוץ נגד הזמן לתפיסת החשוד. "אנחנו מהר מאוד מבינים את הסיטואציה ומדווחים לכולם", מוסיפה קצינת החמ"ל, "סומכים עלינו. אנחנו הגוף שמתכלל את האירוע והכול חייב להיות מדויק ומהיר".

האדרנלין גבוה. הסמלות המבצעיות נמתחות בכיסאות, עוטות מבט חדור מטרה ותוך שניות בודדות נכנסים אל החדר המאובטח בעלי תפקידים רבים: אנשי מודיעין, מטיסי רחפנים ואנשי כוננות נוספים שמוכנים בכל רגע לסייע באירוע - כל אחד בעזרת המומחיות שלו, בניצוחה של קצינת המבצעים.

יחד עם מבול הטלפונים והמידע שמתעדכן, עדיין אפשר לשמוע ברקע את האזעקות שהפעילו גורמי הביטחון, כדי לוודא שכל התושבים נכנסים אל הבתים ולא יוצאים החוצה. הבסיס הרגוע הופך בן רגע למכונת עבודה משומנת. "מדובר בחיי אדם וכולנו מבינים את גודל החשיבות - אין מקום לטעויות", מצהיר בפנינו אחד מהנוכחים בחמ"ל.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

18:10 - אין רגע לחכות

ברעש מנוע חזק, יוצא הרכב הראשון מתחומי הבסיס וישר אחריו מוקפצים כוחות חי"ר מכל רחבי הגזרה. מפקד החטיבה שבדרכו למקום מתעדכן בכל המתרחש ותופס פיקוד על האירוע.

הסמלות המבצעיות (סמב״ציות) מלהטטות בין הטלפונים. גם בחדרים הסגורים שומעים את שיירת ההאמרים יוצאת לאירוע, צוותי הרפואה והגששים עולים בקשר בזה אחר זה: "חמ"ל קבל, אנחנו בנקודה, מתחילים בסריקות". האירוע בעיצומו.

18:16 - קצה חוט חדש

"שמעתי את הדלת האחורית של הבית שלי נטרקת", מקריאה אחת הסמב"ציות דיווח שקיבלה. הכוח נדרך בשנית. יש קצה חוט חדש בחיפושים וכולם יהיו שם. האינדיקציה עולה לאוויר יחד עם רחפן של יחידת רוכב שמיים (רוכ"ש) שמתמקד בבית הספציפי.

בחמ"ל שורר שקט מתוח בזמן שהיחידות הרבות מתחילות בסריקות מקיפות באזור הבית. מחכים לתוצאה. מתברר שהשטח נקי, אבל האירוע עוד רחוק מלהסתיים.

לוחמי סיירת "חרוב" בסריקות אחר החשוד
לוחמי סיירת "חרוב" בסריקות אחר החשודצילום: דובר צה"ל

"יש הכרזות שגורמות לכל הלוחמים לשנות פאזה. תוך פחות מדקה מהקריאה הראשונה, כל הבסיס על הרגליים ומוכן ליציאה", קובע סגן שי מעטוף, מפקד מחלקה בנצח יהודה, "אנחנו מתרגלים מצבים כאלה כל הזמן - ויוצאים במהירות הכי גבוהה שאפשר".

לוחמי נצח יהודה וסיירת חרוב שבבסיסים הקרובים ליישוב מקבלים את הדיווח ומזנקים אל עבר כלי הרכב. "כל שניה בה יש אפשרות שמחבל מסתובב לנו בין הרגליים היא חשובה", מוסיף סגן שי. הם מקבלים את הפרטים מיד ביציאה מהש"ג ומוכנים לפעולה.

הצוותים פורקים במהירות. כל לוחם שמצטרף לסריקות יודע בדיוק לאן ללכת ומה הוא מחפש. "אנחנו הופכים כל אבן", מדגיש סמ"ר בניה בלוקה, לוחם בכוח שהגיע לזירה, "יכול להיות שהוא נמצא בכל מקום ולכן החיפוש מאוד מעמיק".

הלוחמים, הרחפנים, התושבים, כיתת הכוננות של היישוב וגורמים נוספים ממשיכים במהירות וסורקים כל בית ורחוב - עד למציאת החשוד שאולי מסתובב אי שם.

20:58 - הסיכוי לסיכון

כבר קרוב לתשע בערב. קולות הקשר מוודאים שהשטח אכן נקי. בבתי התושבים ובשכונות אין זכר לאדם זר.

בדיווח של אחד מהגששים שהוקפץ למקום, מתקבל בקשר אות אחרון: "אין סימני חדירה בגדר היישוב". הכוננות יורדת. "גם אם מדובר בדיווח מוטעה, אנחנו נבדוק בקפידה כל פנייה ונהיה מוכנים לפעם היחידה בה יהיה מדובר באירוע אמת. אנחנו לא לוקחים סיכונים", מסכם מפקד המחלקה.

הדקות המתוחות עוברות והחמ״ל מתחיל להתרוקן. סג"ם זיו, קצינת המבצעים, יכולה לחזור לפעילות השוטפת ולסמן וי על עוד אירוע מוצלח. "אנחנו מקבלים פניות כאלו הרבה וחייבים להתייחס לכל אחת ברצינות. זה אולי נראה חריג מהצד, אבל בשבילנו זה עוד ערב", היא מסכמת, "למרות שאנחנו בפועל לא בשטח, אני יכולה ללכת לישון הלילה עם תחושת סיפוק. לפחות עד הפעם הבאה".