אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: דוברות הרבנות הראשית

לפני כשבועיים החליטה המועצה הדתית בגבעתיים להסיר את תעודת הכשרות מ"פלאפל התאומים", ועוררה סערה ציבוריה שהדיה ממשיכים.

נתונים חדשים שעיבדה ומציגה היום (שני) תנועת נאמני תורה ועבודה חושפים את הפערים הגדולים שנדרשים לשלם עסקים בערים שונות בעבור תעודת הכשרות, פערים שעשויים להגיע לאלפי שקלים.

כך למשל, דוכן פלאפל באשדוד ישלם 990 ש"ח עבור השגחה חודשית, אך בעיר הסמוכה אשקלון ישלם דוכן דומה רק 750 ש"ח בחודש.

פיצרייה בת"א תשלם 1,000 ש"ח בחודש על השגחה, ובעיר הסמוכה בהרצליה יעמוד התעריף על 1,162 ש"ח. לעתים קיימים פערי מחיר אפילו באותה עיר. בעלי מאפייה בבת-ים משלם 740 ש"ח עבור המשגיח ועסק זהה בעיר נדרש לשלם 700 ש"ח.

הסכומים הנ"ל לא כוללים אגרה שנתית בגין הנפקת תעודת הכשרות, שגם בה נמצאו הבדלים משמעותיים, החל מ- 517 ש"ח ועד 1,356 ש"ח.

גם בצורת התשלום למשגיח ישנם פערים: אם בית עסק מעסיק את המשגיח הוא ישלם כ-1,515 ש"ח בחודש, העסקה דרך חברת כוח אדם תעלה 1,060 ש"ח, והעסקה דרך המועצה הדתית תעלה כ-800 ש"ח בחודש, בכל המקרים עבור אותו שירות.

לדברי תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה, "הנתונים שאנו חושפים שופכים מעט אור על ההתנהלות של מערך הכשרות המונופוליסטי ומוכיחים כמה חשוב להביא לשקיפות מלאה במערך הכשרות של הרבנות".

"מונופול הרבנות על הכשרות מאבד מהלגיטימציה שלו. ריכוזיות והיעדר שקיפות מביאים בסוף להתדרדרות באמון הציבור במערכת הכשרות ולפגיעה במוסד הכשרות", מוסיף פרנק.

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: "תפקידו של משגיח הכשרות להגיע בכל יום לבית העסק ולבצע פעולות כשרותיות בהתאם לסוג העסק, כמו לברור את החומוס, ניפוי קמח, לשטוף את הירקות העליים ולבדוק אותם מחרקים, להפריש תרומות ומעשרות ולוודא שכל חומרי הגלם הגיעו ממקומות כשרים ע"פ דין עוד. כמו כן על המשגיח מוטלת האחריות להשגיח ולוודא כי המקום פועל בהתאם לנהלים וההלכה".

"עלות כשרות בעסק מורכבת מסכום האגרה השנתי הקבוע בתקנות וכן מעלות שכרו של משגיח הכשרות וממילא מהיקף שעות ההשגחה הנדרשות בבית העסק. עלות שעת השגחה של משגיח הכשרות משתנה בהתאם לעניין, אם הוא עובד דרך חברת כוח אדם, דרך המועצה הדתית או שבעל העסק מעסיקו באופן ישיר. היקף שעות ההשגחה בבית העסק משתנה בין עסק לעסק וייתכנו עסקים דומים אך לא שווים וממילא היקף שעות ההשגחה יכולים להשתנות. מאחר ויש מס' משתנים המרכיבים את עלות ההשגחה כאמור, ייתכנו הפרשים בעלות זו. חשוב להדגיש כי אין עסק אחד שדומה למשנהו, לא בגודל, לא בטעם, לא בתהליכי העבודה והייצור ולא בחומרי הגלם. כאמור, הדבר יכול לגרום להפרשים קטנים בנוגע לתשלום עבודתו של משגיח הכשרות", לשון תגובת הרבנות.