דמרי: "זה הזמן להחיל את הרביונות בלי לחשוש מהשמאל והערבים"

חודש יולי והדריכות המדינית שסביבו מתקרבים ובמועצת יש"ע יוצאים לקמפיין נוסף תחת הקריאה לראש הממשלה: "טיבי, אבו מאזן והשמאל לא יחליטו - נתניהו החל ריבונות". ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, מספר על הכוונות שמאחורי הקמפיין דווקא לעת הזו.

"אנחנו מבינים שיש כאן הזדמנות והזדמנויות אסור לפספס. אנחנו לא מעוניינים שהלחץ שמפעיל השמאל והמפעילים הערבים ומדינות ערב ידחו את ההזדמנות ההיסטורית שנקרית כאן. אנחנו קוראים לראש הממשלה לעמוד בהתחייבויות שאמר בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, להחיל ריבונות בכל הישובים ביהודה ושומרון. אנחנו אומרים לו 'אדוני ראש הממשלה, רק אתה יכול להחליט ורק אתה יכול לבצע. זו המורשת שאתה צריך להשאיר אחריך, מורשת של ריבונות בכל הישובים'".

"חשוב לנו שראש הממשלה שלנו יהיה בשורה אחת עם המנהיגים הגדולים שהחילו ריבונות, בן גוריון, מנחם בגין ומשה שרת,, אומר דמרי וכשהוא נשאל אם ההתייחסות של מועצת יש"ע הרואה כעת הזדמנות אינה סותרת את הביקורת שנאמרה כלפי תכנית טראמפ מאותם ראשי מועצות לא מכבר, הוא משיב:

"שום דבר לא השתנה. אנחנו שמחים בריבונות ורוצים בה, אבל בלי מדינה פלשתינית בלי הקפאה ובלי ישובים מבודדים. מה מסובך להבין כאן? הקריאה לא השתנתה גם היום".

דמרי מזכיר כי "ראש הממשלה אמר שההחלה של הריבונות לא קשורה לשום דבר. האמריקאים אמרו שזו החלטה ישראלית בלבד. ראש הממשלה אמר בעבר לנו שיש פה שני דינים. עניין אחד הוא החלת הריבונות שצריך להעביר בהחלטת ממשלה באופן מעשי. כל שאר הדברים, הקפאה מדינה פלשתינית וישובים מבודדים, על זה לא צריך לקבל שום החלטה. זה שראש הממשלה אמר שהוא מוכן לקיים מו"מ עם פלשתינים על בסיס המתווה של טראמפ זה מספק את האמריקאים. כאיש התיישבות אני אתנגד לכך אבל ראש הממשלה מבין את ההתנהלויות. אני אוכל לנסות ולשכנע את הציבור אבל זה לא קשור להחלת הריבונות. אמנם המסר מורכב ולכן אנחנו אומרים אותו שוב ושוב, לחבק את הריבונות ולהתנגד להקמת מדינה פלשתינית או הקפאת הבניה בישובים, גם אם מדובר בעשרים ישובים, ובוודאי שלא להשאיר ישובים מבודדים תחת סכנת חיים ברורה וישירה"

דמרי אינו מקבל את קביעתו של השר איציק שמולי ולפיה מדובר בעסקת חבילה שכל ילד מבין שחלקיה כרוכים אלה באלה. "אני חולק עליו. מי שקרא את התכנית של טראמפ לא רואה התניה בין הדברים. מותר להתייחס לתכנית טראמפ אבל לא חייבים לקבל אותה כמו שהיא. זה מו"מ וחובה עלינו להביע את דעתנו בהתייחס לעניין. יש שם חלקים טובים כמו מסחר משותף והקמה כלכלית, זה בסדר גמור, הרי יש שם אנשים שחיים וצריך להתייחס אליהם, אבל משם ועד לקבל הקמה של מדינה פלשתינית על זה אנחנו חולקים באופן ישיר".

ומה באשר לטענה העשויה להגיע מכיוונו של ראש הממשלה ולפיה במציאות של ממשלת אחדות הוא אינו יכול לקדם מהלכים ללא הסכמת השר בני גנץ ואנשיו התובעים הסכמה ירדנית אירופית ופלשתינית? "אני מזכיר שראש הממשלה חתם על הסכם פריטטי מול כחול לבן למעט דבר אחד, שעליו הוא התעקש, וזה נושא החלת הריבונות. יש לראש הממשלה אור ירוק מהאמריקאים ובהסכם הקואליציוני יש לו אור ירוק מכחול לבן. ראש הממשלה יכול היום לעשות זאת. זו אך ורק החלטה שלו. יש כאן הזדמנות שאנחנו לא יודעים איך ומתי היא תחזור והזדמנויות לא מפספסים. צריך להחיל ריבונות על כל ההתיישבות בדיוק כמו שאמרת והבטחת".

עוד התבקש דמרי להתייחס לביקורת משמאל הטוענת כי המתנה של טראמפ תתפוצץ לנו בפנים ויהיה כאן דם ברחובות. דמרי משיב:

"לצערי אני מזכיר את האמירות של השמאל על השלום וכולנו זוכרים את 1500 ההרוגים באינתיפאדה השנייה. צדקנו כשאמרנו אל תתנו להם רובים, צדקנו כשהזהרנו מהגירוש מעזה כי הם יכוונו עליהם טילים. צחקו עלינו וצדקנו גם כשקראו לנו פרופלורים. הסתבר שהגישה שלנו ריאלית יותר מחלומות כאלה ואחרים".

"לא צריך לחשוש. זו לא תהיה תקופה מאתגרת יותר ממה שחווינו, ולהערכתי היא תהיה הרבה פחות מאתגרת", אומרת דמרי ומעיר: "לפני שבועיים-שלושה הרש"פ דחקה בתושבי חברון לצאת להפגנת חיכוך באחד מימי שישי נגד החיילים. עשו מאמצים עילאיים להביא להפגנה גדולה שתצטייר טוב. בפועל הגיעו כמה עשרות בודדות. כששומעים את הלכי הרוחות והאנשים, צריך לזכור שמתחת לפני השטח הציבור הערבי שחי ביו"ש לא מאמין להנהגה שלו, מאס בה ורוב הציבור, כך מלמדים סקרים, מעדיף להיות תושב ולא אזרח במדינת ישראל ולא אזרח של המדינה הפלשתינית".

להבנתו של דמרי, "גם הם מבינים שיש כאן הזדמנות שלא נוסתה בעבר והיא מחזירה אותנו לעשור של פריחה שלפני שנות השמונים, עשור שבו גם האוכלוסייה הערבית הבינה שמדינת ישראל היא מכרה זהב ביטחוני כלכלי ואזרחי ושווה להיות חברים שלה ולא אויבים שלה".