ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטיןצילום: רויטרס

נשיא רוסיה פוטין ישאר ככל הנראה בתפקידו עד שנת 2036. בימים האחרונים הצביעו אזרחי רוסיה במשאל עם שנועד לבדוק האם הם מסכימים לשינויים בחוקת רוסיה, שיאפשרו לנשיא הנוכחי להישאר בתפקידו גם מעבר לשנת 2024, אז הוא אמור לסיים את כהונתו.

סקר שפירסמה חברת הסקרים הממלכתית VCIOM מעלה כי 76 אחוזים מתושבי רוסיה הצביעו בעד השינויים בחוקה, שכוללים מלבד הישארותו של פוטין של בתפקיד, גם פנסיה משופרת ושכר מינימום גבוה יותר, כמו גם הסרת המגבלות על מספר הקדנציות אותן יכול נשיא רוסיה למלא.

ההצבעה, שאותה הגדירה האופוזיציה ברוסיה כ"בלתי חוקית ומועדת לזיופים" החלה בשבוע שעבר והיא אמורה להסתיים ביום רביעי הקרוב.

חלק מחברי האופוזיציה טענו כי פרסום הסקרים עוד לפני סיום ההצבעה עשוי להשפיע על דעת הקהל, אבל VCIOM מסרה כי החליטה לפרסם את נתוני הסקרים בעקבות "ביקוש רב לנתונים" וביטלה את הרעיון שהוא יכול להשפיע על התוצאות.

ראש ועדת הבחירות, אלה פמפילובה, אמרה שהועדה המליצה ​​להמתין עד לסיום ההצבעה לפני פרסום הסקרים, אך הוסיפה כי חברת הסקרים הלאומית "לא עשתה דבר לא חוקי מאחר ומדובר בהצבעה חוקתית ולא בחקיקת הבחירות הרגילה ברוסיה שאוסרת פרסום נתונים לפני התוצאות הרשמיות".

משאל העם תוכנן במקור לתאריך 22 באפריל, אך בקרמלין נאלצו לדחות אותו בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה ברוסיה. אם כן יתקבלו השינויים בחוקה, סביר להניח שהנשיא פוטין יישאר בתפקידו לפחות עד שנת 2036.