מתניהו אנגלמן
מתניהו אנגלמןצילום: עדינה ולמן- דוברות הכנסת

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, פרסם את הדוח השנתי מס' 46 לשנת 2019 של נציב תלונות הציבור, ולפיו בשנת 2019 התקבלו בנציבות תלונות הציבור שבמשרד מבקר המדינה 14,263 מכתבי תלונה.

ארבעת הגופים שעליהם התקבלו מספר התלונות הרב ביותר הם: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד הבריאות, המוסד לביטוח לאומי וחברת דואר ישראל.

עם זאת, ניכר שוני במספר מכתבי התלונה שהתקבלו על הגופים הללו בשלוש השנים האחרונות. מספר מכתבי התלונה על משרד התחבורה גדל פי 1.8, מספר מכתבי התלונה על משרד הבריאות גדל פי 2.4 ולעומת אלו, מספר מכתבי התלונה על חברת דואר ישראל קטן ב- 21%.

השיעור הכללי של התלונות המוצדקות מכלל התלונות שבוררו עד תומן ושהייתה בהן הכרעה בשנת 2019, היה 35.2%. הגופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהם היה גדול מהשיעור הכללי של התלונות המוצדקות הם: דואר ישראל עם 73.5% תלונות מוצדקות, משרד הבריאות עם 69.2%, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים עם 53.4%, משרד התחבורה עם 42.6%, רשות המיסים עם 41% ומשרד החינוך עם 38.2% תלונות מוצדקות.

עוד עולה מהדו"ח כי מרבית המתלוננים הם גברים ומהווים 59% מכלל מגישי התלונות, בעוד נשים מהוות 40% מכלל מגישי התלונות. עם זאת, בנושאי גמלאות, דיור ואכלוס, חינוך והשכלה, שיעור התלונות של נשים היה גבוה משיעור התלונות של גברים.

עוד עלה מהדו"ח כי במחוז דרום ובמחוז תל אביב מספר התלונות ל- 10,000 תושבים הוא הגבוה ביותר, ואילו במחוז צפון ומחוז חיפה מספר התלונות ל- 10,000 תושבים הוא הקטן ביותר.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן: "ככל שיותר אנשים יידעו על הכלי החשוב הזה וישתמשו בשירותי הנציבות, כך נוכל לסייע לרבים נוספים. הגופים שבעניינם ישנו מספר רב של תלונות ו/או עלייה לאורך השנים, ראוי כי יבצעו בדק בית ויקדישו תשומת לב להפקת לקחים בעניין, ואנו נוסיף לעקוב. במסגרת הגברת המודעות לנציבות ולפועלה, היום יתקיים לראשונה יום נציב תלונות הציבור בכנסת, ואני מברך על כך".

הגנה על חושפי שחיתות

בשנת 2019 הוגשו 57 תלונות של עובדים שטענו כי הממונים עליהם פגעו בזכויותיהם מאחר שחשפו מעשי שחיתות. מדובר בעלייה של כ- 30% לעומת מספר התלונות שהוגשו בשנת 2018. 20 מהמתלוננים המהווים 31% מהתלונות שבירורם הסתיים קיבלו סעדים שונים כאשר שלושה מתלוננים קיבלו צווי הגנה קבועים מאת הנציב.

במסגרת בירורן של עשר תלונות יושבו בסיוע הנציב המחלוקות בין הצדדים או שהצדדים הסמיכו את הנציב לקבל החלטה בעניינם. בנוגע לשבע תלונות בא עניין התלונה על תיוקנו לאחר שההתנכלות פסקה עקב התערבות הנציב.

בשנת 2019 נתן מבקר המדינה בכובעו כנציב שישה צווי הגנה זמניים לעובדים שהגישו תלונות על התנכלות בעקבות חשיפת מעשי שחיתות. הצווים נועדו למנוע פגיעה במתלוננים עד לסיום הבירור.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב מסרה בעקבות דו״ח נציב תלונות הציבור: ״הדו״ח - לא בתקופת כהונתי. בכוונתי ללמוד את הדוח ולנער את מערכות המשרד על מנת לוודא שהמשרד ייתן את השירות הטוב לאזרח״.