עידית סילמן
עידית סילמןצילום: רמי גרינברג

ארגון ״אני אשה أنا امرأة״ ופורום "רצות ומשפיעות" מקימים בית ספר לפוליטיקה אשר יכשיר אוכלוסיות לחיים הפוליטיים.

בית הספר לפוליטיקה יכלול מגוון קורסים והכשרות לקהלים מגוונים, במטרה להצמיח את מנהיגות העתיד בזירה הציבורית והפוליטית.

התכנית הראשונה של בית הספר, ''תוכנית 51'', מיועדת לנשים פעילות ציבור ואקטיביסטיות מכל הקשת הפוליטית. התכנית שואפת לשנות את פני הפוליטיקה בישראל ואת הדמוגרפיה שלה – ולהביא יותר נשים לקדמת הבמה הציבורית והפוליטית.

היזמיות הן חברת הכנסת לשעבר עידית סילמן (ימינה), ענת ניר (מרצ), חן אריאלי (סגנית ראש העיר תל אביב), לילך חייבי מנחם (ליכוד) זינב אבו סויד (חברת מועצת כעביה) ואור סרי (ממקימות החוג הפמיניסטי במפלגת העבודה).

בשנים האחרונות גדלה נוכחותן של נשים בזירות השונות אולם בפוליטיקה נוכחותן והשתתפותן של נשים עדיין לא משקפת את שיעורן באוכלוסייה.

״תכנית 51״ רוצה לאתגר את התופעה ולסייע לנשים ממגוון החברות והקהילות בישראל להשתלב בפוליטיקה. הגיוון האנושי בתפיסות ובהשקפות, בדת, בלאום ובמוצא הוא רכיב מרכזי בתכנית.

אחת המטרות היא ליצור רשת מגוונת של פעילות פוליטיות מימין, שמאל ומרכז, ערביות ויהודיות, חילוניות, חרדיות, דתיות ומסורתיות, רפורמיות ואורתודוקסיות, שיפעלו יחד כדי לקדם נושאים חוצי-מפלגות.

ענת ניר
ענת נירצילום:מירב בן לולו

המפגשים בתכנית, 12 במספר, יעסקו בעולם הפוליטי והציבורי בישראל, בשיתופי פעולה ובקידום "טוב משותף".

לדברי יוזמות התכנית: "החזון שלנו הוא ליצור שדרת מנהיגות נשית רחבה המחויבת לתפיסות פמיניסטיות ולפוליטיקה של טוב משותף. בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, שהיו משסות ומקטבות, שוב ראינו כמעט אך ורק גברים מובילים את המפלגות והמועצות המקומיות. גם בממשלה הנוכחית, כמו בכל אלו שלפניה, נשים נדחקו לתפקידים שוליים יחסית. בכנסת כרגיל יש רוב גברי מובהק, ואפילו בראשות הוועדה לקידום מעמד האישה רוצים לשים גבר. המצב הזה לא רק אבסורדי, הוא גם מסוכן״.

״היעדר נשים במוקדי קבלת ההחלטות, חצי מהציבור שקולו לא נשמע - זו סכנה מהותית לדמוקרטיה. את זה באנו לשנות. אנחנו מאמינות שככל שתגדל ההשתתפות של נשים ממגוון רקעים בפוליטיקה – מימין ומשמאל, ערביות ויהודיות, חילוניות, דתיות וחרדיות – כך יגדלו שיתופי פעולה חוצי-מפלגות שיקדמו שוויון מגדרי, וישפיעו לטובה על החברה בישראל. בנוסף, ישנה בדידות שנשים חוות כשהן רצות לתפקיד פוליטי, ואחת מהמטרות שלנו היא לייצר קבוצת כוח חוצת שיוך פוליטי לפעולה משותפת ולפוליטיקה של טוב משותף. אנחנו רואות בשוני בינינו מקור לעוצמה וחוסן חברתי״.