ההבדל בין גברים לנשים

מבחני הסמכה לרבנות - לנשים! על מה מדובר? האם זה כדאי? מה מיוחד בלימוד התורה הנשי? ומה יש למניטו לומר על זה?

הרב ספי גלדצהלר , ט' בתמוז תש"פ

לראשונה: המדינה תאפשר לנשים לגשת למבחני רבנות! ולזכות בהכרה ממלכתית על הידע התורני שלהן – הכרה שמקבילה לתעודת ההסמכה לרבנים מטעם הרבנות הראשית. 

ידיעה מרעישה? על פניו כן, ככל הנראה היא לא תשנה כל כך את המציאות, מי שמכיר כיום בסמכותן של נשים בתחום ימשיך ומי שלא מכיר, לא הצלחתן של הנשים במבחן היא מה שתשנה את דעתו. במיוחד שהמבחנים האלה לא יהיו כלל מטעם הרבנות הראשית – כמו אצל הגברים, אלא מטעם משרד החינוך או המל"ג.

אומר לכם את האמת, נדמה לי שהנקודה העיקרית בנושא הזה היא לא האם מותר לאשה להורות בתורה אלא – כמו בכל דבר מה מטרת המהלך.

כבר היו מקרים בעבר של נשים גדולות בתורה שגם תלמידי חכמים למדו את תורתן כמו – נחמה לייבוביץ' המורה האגדית לתנ"ך וכן מקרה מרתק ועלום של הרבנית אסנת ברזאני – תלמידה חכמה בקהילה היהודית בכורדיסטן לפני כ-400 שנים ששימשה שם כראש ישיבה! 

שלטה בכל מקצועות התורה כולל גמרא והלכה, והשאירה אחריה אגרות ופיוטים. יש אפילו רחוב על שמה בישראל!
ושוב השאלה היא מה המטרה? אם המטרה היא להעמיד עוד דמויות נשיות גדולות כלייבוביץ' וברזאני אז בוודאי שזה יהיה ברכה לעולם התורה.

כשמניטו נשאל על לימוד תורה של איש ושל אישה הוא ענה שיש תפיסה גברית של התורה ויש תפיסה נשית משום ש...ואני מצטט: הנפש של האיש והנפש של האישה אינן בנויות מאותה מתכונת. אישה לא תופסת את החכמה מאותו צד של האיש והאיש לא תופס את החכמה מאותו צד של האישה"

זה עד כדי כך רגיש ש: "כשאיש שואל, השאלה לא מובנת לנשים וכשאישה שואלת, השאלה לא מובנת לאנשים".

אז מה ההבדלים? מסביר מניטו: "בדרך כלל האיש תופס את הסברא שיש בנושא והאישה תופסת את התוכן, את החכמה שיש בנושא"

האם זה מחויב ככה? הגברים הם כאלה והנשים הן כאלה? מסיים מניטו:  "ויש יוצא מן הכלל, מדרגות מדרגות"

שנזכה