גלעד מסאמי
גלעד מסאמיצילום: באדיבות המצולם

נעים להכיר

"גלעד מסאמי, 37, נשוי ואב לשלושה, מתגורר במעלה ישראל, זמר, יוצר ומנהל אמנים".

מתי נדלק החיבור שלך למוזיקה?

"נולדתי בראש העין, הורי עלו מתימן, וגדלתי בבית חילוני עם ארבעת אחיי ואחיותיי. אני יכול לומר שאצלנו בבית לא הייתה יותר מדי זיקה ליהדות. כבר בגיל צעיר יחסית התחברתי לסגנונות מוזיקה רבים כי מהחדרים של אחים שלי בקעו מגוון סגנונות. בנערותי הלימודים לא עניינו אותי יותר מדי וכבר בגיל 13 התחלתי לעבוד כעוזר סבל בחברת הגברה, ובבקרים איכשהו למדתי. לאט לאט התקדמתי עם המוזיקה, ובגיל 17 הייתי טכנאי הסאונד של אמנים מוכרים רבים - אייל גולן, שרית חדד, חיים משה ועוד.

"בגיל 17 וחצי התגייסתי ללהקת משמר הגבול, וחצי שנה אחר כך כתבתי לקובי פרץ להיט שהפך את המדינה. בהמשך גם כתבתי להיטים למושיק עפיה, פיני חדד, רגב הוד ועוד. אחרי שלוש שנים בלהקת מג"ב השתחררתי והקמתי צמד שמאוד מאוד הצליח. לאחר מכן עבדתי במשך שנתיים בניו יורק עם השמות הכי גדולים בתעשייה, ואז חזרתי לארץ והתחלתי לנהל זמרת מצליחה. זמן מסוים אחר כך התחתנתי ופתחתי את המועדון הראשון בראש העין. זה היה האנגר ענק, 300 מטר מרובע, ובזכות המועדון הזה חזרתי בתשובה".

היהדות בשבילך היא?

"היום תודה לאל היהדות היא הכל בשבילי. כשעבדתי במועדון שפתחתי הלילות שחקו אותי, והרגשתי כמו אחד שכאילו יש לו הכל אבל בעצם אין לו כלום. הרגשתי שבניתי בית מקדש לתאוות שלי במסווה של פרנסה. הנשמה שלי הייתה ריקה מתוכן. חיפשתי משמעות, שלווה אמיתית, ושמעתי על רבי נחמן. אמרו לי שהוא צדיק גדול שמבטיח שכל מי שיבוא בראש השנה יראה ישועות, אז טסתי לאומן. קראתי את התיקון הכללי, שמתי צדקה, ומאז החיים שלי השתנו.

"נחשפתי בעוצמה גבוהה לעבודת ה', לחיי התורה ומצוות, והנשמה שלי הרגישה שהיא מצאה את מה שהיא חיפשה כל החיים. את כל האושר שחיפשתי בדרכים לא טובות ולכן לא הצלחתי למצוא - מצאתי בתורה, ולראשונה הרגשתי שלם. אחרי שחזרתי לארץ אשתי ואני התחלנו להתקרב לדת. הדבר המשמעותי הראשון שהלכנו עליו היה שבת, וזה היה מאוד קשה, כולל כמה נפילות בתחילת הדרך. אף פעם לא עבדתי בשבת, גם כשהיו לי ולאמנים שניהלתי הצעות של עשרות אלפי דולרים. גם במועדון שלי לא עבדתי בשבת, אבל בכל זאת מהר מאוד החלטתי לעזוב אותו. הרמתי עיניים לשמיים ואמרתי לה' שאני יוצא מזה למרות שאני לא יודע איך אמשיך להתפרנס.

הנשמה שלי הרגישה שהיא מצאה את מה שהיא חיפשה כל החיים. גלעד מסאמי ואשתו באומן
הנשמה שלי הרגישה שהיא מצאה את מה שהיא חיפשה כל החיים. גלעד מסאמי ואשתו באומןצילום: באדיבות המצולם

"השינוי שעברתי היה כל כך גדול, עד כדי כך שלא יכולתי יותר לדרוך במועדון. אמרתי לבורא עולם: 'הנה המפתחות של המקום, תשלח מישהו שיקנה אותו'. שבועיים אחר כך מישהו דפק אצלי בדלת בבית, אמר שראה שהמועדון סגור ושאל אם אני רוצה למכור. מאז עברו כבר שבע שנים שאנחנו בתשובה ברוך ה'. בהתחלה הרבה אנשים שאני מכיר אמרו: 'הוא השתגע, בטח בקרוב יחזור לעצמו'. אנשים לא האמינו שבאמת אחזור בתשובה. במשך הרבה שנים ייצגתי בדיוק את הצד השני, את הפך התורה. החיים שלי היו המערב הפרוע. כל מה שיש לעולם החילוני להציע - הייתי שם.

"הריצה אחרי הכסף, הפרסום, החומריות, הכוח, הכבוד, התאוות. כל זה כבר לא שייך אלי היום. אני מודה לה' שהראה לי את הדרך לחיים נכונים. שנתן לי דעת. דעת של תורה. החיים שלי הרבה יותר נעימים וטובים היום. היום אני מאוזן. רגוע. מבין שלא הכל זה 'כוחי ועוצם ידי'. זה יותר כיף לחיות באמונה. לדעת שאתה אף פעם לא לבד. שתמיד יש מישהו שדואג לך ועושה בשבילך את ההכי טוב. היום למשל אין שום סכום בעולם שיכול לגבור על שמירת השבת שלי. ומשמח לראות שיותר ויותר אמנים גדולים מבינים את זה.

"ויחד עם כל זה אני אומר שחשוב לדעת איך לעשות תשובה. לדעת לא לדלג על שלבים. לא לרוץ מהר מדי. למשל, לא כדאי להכריח את בני הבית לנהוג כמוך. זה יכול לגרום לתוצאות הפוכות ממה שאתה רוצה. אני מודה לה' שאשתי רצתה את זה לא פחות ממני ואנחנו ביחד בדבר הזה. וכמובן שאם יש ילדים קטנים, אז אפשר ונכון לחנך אותם בדרך הישר מלכתחילה. ברוך ה', אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לחיי תורה ומצוות".

שתף ברגע של תחושת החמצה קשה בחיים וברגשות שהתלוו אליו

"אחד הדברים הקשים שהתמודדתי איתם בתחילת התשובה היה בעניין הכלכלי. סגרתי את המועדון, לקחתי על עצמי חובות של מאות אלפי שקלים, והיו זמנים שבהם לא היה לי אפילו כסף לקנות אוכל לשבת. ואני מדבר על הדברים הכי בסיסיים. בשר, עוף, דגים. ובתקופה ההיא היצר הרע עבד שעות נוספות. זו הייתה תקופה מאוד מאוד קשה. ברוך ה' זכיתי באישה צדיקה, אבל בלעדיה ברור לי שלא הייתי עובר את זה. הייתי רק סביב התורה, ומצאתי את עצמי ללא פרנסה.

"ובתוך כל זאת, הרבה פעמים גם הרגשתי אושר גדול. גם היום הפרנסה לא בשפע, אבל תודה לאל יש לנו בית לישון, בגד ללבוש, לחם לאכול, וזה מספיק לנו. ישתבח שמו לעד. הדבר הכי חשוב זה ביטחון בה'. ולכן גם בתקופת הקורונה לא פחדתי. אני יכול לומר שאפילו מאוד נהניתי בתקופה הזו. היינו הרבה ביחד, המשפחה. ברוגע. וראיתי שהקורונה עשתה טוב להרבה אנשים. תראה מה זה עשה לאביב גפן למשל. פתאום נפתחו לו דברים. וזה קרה גם לרבים נוספים".

כיצד אתה מתמודד עם קשיים ברמה הרוחנית?

"קודם כל חשוב להודות על האמת ולומר שכל אחד מתמודד עם קשיים בעבודת ה'. אולי לכל אחד יש קשיים אחרים, אבל זה משהו שאי אפשר להימנע ממנו לחלוטין. וכל מי שגיד אחרת הוא שקרן. אצלי זה בא לידי ביטוי בין היתר בכך שלפעמים אני מתגעגע לימים של פעם. זה מגיע ממש לשבריר שנייה וחולף. מדי פעם נכנס בי חשק כזה לכסף, לתהילה, אבל ברור לי שזה היצר הרע, ולכן אני מעיף אותו מיד. זו מלחמה יומיומית. היצר הרע תוקף, אבל אתה צריך לנצח אותו.

"לפעמים באות מחשבות של: 'פעם היה לי יותר כסף, הייתי יותר מפורסם, יותר מצליח'. ואז אני חושב ברצינות על מה שיש לי היום ועל מה שהיה לי פעם וברור לי שאני במקום הנכון. אי אפשר להשוות בכלל את איכות החיים של אז ושל היום. תאמין לי, יש דברים מפעם שאני ממש לא מתגעגע אליהם. וזה בא ביחד. אי אפשר לאכול את העוגה ולאכול אותה שלמה. עולם התשובה הוא לא קל, ולא תמיד הכל הולך חלק, אבל זה שווה כל רגע. ואפשר לנצח את היצר הרע. אין מחיר לאושר שמגיע מעבודת ה'. זר לא יבין זאת. קח את הגוי המיליארדר הכי גדול בעולם, הוא לא יוכל להרגיש אושר כמו שיהודי יכול להרגיש בשבת קודש".

כמה וכיצד הקב"ה נוכח בחייך, ובאיזה אופן הוא משפיע על עשייתך?

"אחד הדברים החשובים ביותר בעולם התשובה הוא שכל אחד יעבוד את ה' בכלים שלו. אל תהיה מישהו אחר. תהיה אתה. אני לא רב ולא צדיק. מה שאני יודע לעשות זה מוזיקה. וזו גם פרנסתי. אין שום דבר אחר שאני יודע לעשות. ולכן איפה שאפשר לקדש שם שמיים בעזרת המוזיקה - שם אני פועל. יש המון דברים במוזיקה שעשיתי בעבר והיום לא אעשה. למוזיקה יש כוח אדיר, ואני רוצה לעשות איתו רק טוב".

ספר על תפילה שהייתה משמעותית במיוחד עבורך

"תמיד האמנתי בבורא עולם. גם לפני התשובה. וכמו לכל אחד גם לי היו קשיים בחיים, לפעמים גם חרדות, ומגיל צעיר יחסית מצאתי נחמה בדיבור פשוט עם ה'. בקריאת תהילים. קראתי הרבה תהילים כאדם חילוני. אז, בימים ההם, התפללתי בעיקר על דברים חומריים. אני זוכר במיוחד תקופה אחת שנקלעתי בה למשבר כלכלי ויום אחד פשוט הלכתי ליער ליד ראש העין עם ספר תהילים. אחרי שחזרתי בתשובה למדתי שלמה שעשיתי קוראים התבודדות".

דמות מעולם היהדות שמשמשת מקור השראה עבורך?

"רבי נחמן מברסלב. את רוב הדברים שאני יודע ואומר בענייני התורה והמצוות למדתי ממנו או מתלמידיו. רבי נחמן לימד אותנו הרבה דברים חשובים. להיות בקיא בהלכה. לקיים את המצוות כפשוטן. לדעת איך להתנהג כשאתה למעלה וכשאתה למטה. מה שנקרא 'להיות בקיא ברצוא ושוב'. כשאתה למטה - תצעק לה' שיעזור לך לעלות. וכשאתה למעלה – תגיד תודה לה'. ובכל מקרה תדע שה' תמיד איתך. בנוסף לזה, רבי נחמן גילה לנו את ההתבודדות. לא גדלנו במאה שערים, ולא סיימנו את הש"ס, אבל את הצעקה אי אפשר לקחת מהיהודי. ובעיקר למדתי כמה חשוב לעבוד על המידות. להיות אנשים טובים יותר. כל הזמן להשתפר, להתעלות, להתקדם".

לכל התכנים של אבנר שאקי לחצו כאן

באדיבות אתר הידברות – תכני יהדות, זמני כניסת שבת, הכרויות לדתיים בחינם, פרשת השבוע, לוח זמני היום ועוד