אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריקצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קיצור שירות הבנים בחודשיים נוספים מ32 חודשים ל30 חודשים בלבד - הוא מכת מוות לצבא הסדיר.

הנזקים כתוצאה מקיצור שירות הבנים בארבעה חודשים בפעימה הראשונה, במסגרת תר״ש גדעון של הרמטכ''ל הקודם איזנקוט, הכניסו את צה''ל לסחרור.

הקיצור גרם כבר אז לצה״ל ובעיקר ליחידות הלוחמות נזק בלתי ישוער הפוגע קשות בכשירותו של הצבא הסדיר למלחמה וזה בנוסף לצבא המילואים שכבר נפגע קשות.

אציין מספר השלכות עיקריות איתן מתמודד צה''ל, לא בהצלחה, עקב קיצור שירות הבנים בארבעה חודשים (מ-36 ל-32):

א) צה''ל סובל מקיצור ההכשרות והאימונים של הלוחמים , ושל יחידות תומכות לחימה, אחזקה, לוגסטיקה, קשר ורפואה. יחידות אלו פחות מאומנות ובעלות כשירות ירודה.

ב) לצבא חסר כוח אדם לתגבר את תומכי הלחימה לגדודים הלוחמים, נהגים, אפסנאים, טבחים, אנשי תחזוקה, רפואה ואחזקה. הדבר אילץ את המג״דים להוריד לוחמים קרביים מלחימה ולהעבירם לתפקידים אלה על מנת שהגדוד יוכל לתפקד. הדבר גרם לפגיעה קשה מאוד במוטיבציית הלוחמים, ובנוסף למחסור חמור של לוחמים בגדודים, בפלוגות, במחלקות ובכיתות, לעיתים עד כדי כך שאי אפשר לבצע את המשימות כי השמיכה קצרה.

ג) בגלל ירידה חמורה מאוד של חמישה עשר אחוז ברצון של המתגייסים לשרת בקרבי בשנים האחרונות, נוצר מצב שצריך לחייב דווקא את המתגייסים הטריים, אלפים כאלו, להתגייס לקרבי בניגוד לרצונם. הדבר מביא לנשירה גדול מאוד ביחידות הלוחמות במשך ההכשרה, עד כדי כך שיחידה לוחמת שהתחילה אחרי אימון מתקדם עם מספר לוחמים מלא, מאבדת תוך שנה וחצי 50 אחוזים מחייליה ומפסיקה לתפקד. חיילים חסרי מוטיבציה מצבעים ברגליים ומוצאים את הדרך להשתמט ולהוריד פרופיל. בנוסף, כתוצאה מקיצור שירות הבנים ותום שירות מוקדם יותר יש יציאה מוקדמת יותר של חיילים לקורסים טרום שיחרורם, להשתלמויות והשלמת בגרות לפני יציאתם לאזרחות.

וכאן העיקר: היום, עם הקיצור הנוסף בניגוד מוחלט לעמדת צה''ל והרמטכ"ל כתוצאה מאוזלת יד, אנחנו עדים לפתחו של משבר קשה עוד יותר, על גבם של המפקדים ועל חשבון בטחון ישראל.

הפעימה הנוספת שנכנסה לתוקפה בימים אלה של קיצור שרות הבנים בעוד חודשיים, בנוסף לארבעת החודשים שכבר קוצרו (סה"כ קיצור שרות הבנים בחצי שנה), מתבצעת כתוצאה מחוסר אכפתיות וחוסר שליטה של המערכות האחראיות על ביטחון המדינה, הקבינט וועדת חוץ ובטחון. החוק לא שונה והקיצור הנוסף של חודשים יצא לדרכו. דרך, שסופה ידוע מראש.

מכת מוות זו תכה בצבא הסדיר ובעיקר ביחידות הלוחמות וביחידות התומכות בלחימה באותן נקודות שנמנו לעיל וביתר שאת: פגיעה בהכשרות ובאימונים, קריסה של יכולת תגבור תומכי הלחימה וממילא בלחימה עצמה, צמצום סד"כ הלוחמים במסגרות השונות בשלבים בהם הן היו אמורות להיות בשיא עוצמתן, וירידה נוספת במוטיבציה.

כך, צה״ל ומדינת ישראל מאבדים את עצמם לדעת כתוצאה מחוסר אכפתיות ,חוסר משילות, ועיסוק באינטרסים צרים. אין מבוגר אחראי, ואצל הקברניטים מתגלה בעיקר חוסר מנהיגות. הדבר עלול להמיט על אזרחי ישראל במלחמה הבאה אסון שלא ידענו כמותו מאז קום המדינה לאחר אלפיים שנות גלות. תהליך זה חייב להיעצר מייד, לפני שיהיה מאוחר.