דירה חדשה
דירה חדשהistock

ביטול תכנית מחיר למשתכן והחלפתה בתכנית שתעניק עדיפות לפריפריה – אלה עיקרי תכנית הדיור המתגבשת במשרד השיכון בימים אלה, אותם הציג השבוע שר השיכון יעקב ליצמן במכתב לשר האוצר.

על פי עיקרי התכנית, יחולקו אזורי הארץ לשלושה סיווגים שונים בהתאם לשווי הקרקעות בכל מקום, ושיטת המכרזים לקבלנים תהיה שונה בכל אזור.

המעגל הראשון יכלול אזורי יוקרה שבהם מחיר הקרקע גבוה מאוד, ובאזורים אלה המדינה תחזור לשיטת המכרז שבה כל המרבה במחיר הוא הזוכה. הפסקת השיווק בשיטת מחיר למשתכן באזורים אלו תכניס לקופת המדינה כ־ 4 מיליארד שקלים.

באזורי הביניים, תשונה המתכונת בה הקבלנים מתחרים על מחיר לדירה והמדינה תקבע מראש מה יהיה מחיר הדירות, על פי שומה של השמאי הממשלתי והנחה מסוימת.

חברות הבניה שידעו מה מחיר המכירה, וכמה הן נדרשות לשלם עבור פיתוח הקרקע, יתחרו על מחיר הקרקע לדירה אותו ישלמו למדינה. כפי המסתמן, הערים החרדיות הצעירות כמו בית שמש, ביתר עילית, מודיעין עילית ואלעד בהן שווי הקרקע אינו נמוך כמו בפריפריה, ישתייכו לאזור הביניים.

המעגל השלישי והמועדף ביותר יהיה בישובי הפריפריה בהם ערך הקרקע הוא נמוך עד אפסי, ושם ישווקו הקרקעות בסבסוד נרחב של עלויות הפיתוח, כאשר הקבלנים יתחרו על גובה הסבסוד שיקבלו מהמדינה על הפיתוח, וככל שהקבלן יקח על עצמו חלק גדול יותר מעלויות הפיתוח, ישתפרו סיכויו לזכות.

עוד כוללת התכנית הלוואות מסובסדות למחוסרי דיור בפריפריה, מענקים לרוכשי דירות יד שניה בישובים מועדפים, וכן הפחתת מס הרכישה למשקיעים בפריפריה.

בשיחה עם העיתונות החרדית על עיקרי התכנית אמר אתמול מנכ"ל משרד השיכון יאיר פינס כי לאחר הקפאון שהיה בשנה האחרונה בגלל ממשלת המעבר בכוונת משרד השיכון להסתער על השטח ולהוציא כמות מכרזים גבוהה.

"אני מעריך שנשווק בחצי השנה הבאה כ־ 45 אלף יח"ד מרביתן באזורי הפריפריה שם אנחנו מביאים בשורה חדשה לשוק הדיור", אומר פינס.

מנכ"ל משרד השיכון מוסיף ומציין כי הזנקת שוק הדיור היא התשובה למשבר הקורונה ולצורך של המשק במנועי צמיחה חדשים.

"הסחר העולמי נמצא בקריסה ובכל העולם מחפשים מנועי צמיחה פנימיים כדי לשקם את הכלכלה, והמנוע החזק ביותר והאפקטיבי ביותר הוא שוק הדיור. זה תחום עם ביצוע במיליארדי שקלים ועשרות אלפי עובדים שמתפרנסים ממנו. השקעה בתשתיות ובדיור היא צו השעה על מנת לחלץ את המשק ממשבר הקורונה".

פינס מדגיש כי המדינה תעודד את הביקוש בפריפריה במגוון דרכים לצד המכרזים, כמו מענקים לזוגות צעירים ובהם גם לרוכשי דירה מיד שניה בפריפריה וכן באמצעות הפחתה של מס הרכישה למשקיעים שירצו לקנות דירות בפריפריה ולהשכיר אותן לזוגות צעירים.

"אנחנו מביאים את בשורת הדיור המוזל בפריפריה כדי לתת פתרונות של קורת גג למי שירצה בכך. אנחנו מתכוונים להפנות לכך הרבה משאבים בדמות מענקים וכן באמצעות סבסוד משכנתאות כדי לייצר פתרון דיור זול וזמין".