הפייק ניוז של ה'פייק קורונה'חדשות 13

וירוס הקורונה בלבל את כולנו - הוא מייצר תמונות קשות מאיטליה וספרד, אך משפיע מעט על שגרת החיים בכמה מדינות אחרות, מביא לסכנת מוות אצל אלה, ואפילו לא לתחושת חולשה אצל אחרים, הוא קטלני ב"גל הראשון" ונראה קטלני הרבה פחות בזה "השני", כלומר הוא בעיקר מייצר אי ודאות, מצב בלתי נסבל.

מדינות ומערכות בריאות מעדכנות את הנתונים והמחקרים תוך כדי תנועה, כך גם מדיניות הממשלות, שכל אחת נוקטת בדרך שונה. ומה שודאי כאן זה שהוירוס הזה פוגע בנו כלכלית מאוד, מייצר בנו תחושת חרדה עזה.

המפגש הזה בין פגיעה כלכלית וחרדה לבין אי ודאות ואי החלטיות של השלטון מייצר אי אמון ובעיקר ואקום, כר פורה שאליו יכולים להכנס בקלות רבה הרבה יותר מבעת שגרה קוסמים למיניהם, כאלה שמציעים פתרונות פשוטים, זריקות הרגעה, תשובות ברורות וחד משמעיות שמחליפות את המורכבות הרפואית שניצבת בפנינו.

בשבועות האחרונים מצאנו רבים כאלה, לא אלה שמאתגרים את המדיניות הממשלתית, מבקרים את השלטון ומציעים דרכי התמודדות שונות לגמרי, תוך למידה והכרות עם עולם הרפואה או הכלכלה, אלא אלה שמנצלים את המצב כדי לצבור פופולריות על חשבון ההמון המבוהל, אלה שיש להם מעריצים ועוקבים רבים, כלומר בעלי השפע, ובאמצעות השילוב בין השניים הם מעשירים את הקופה האישית ומסכנים את הבריאות של כולנו.

הם המתינו לקורונה בפינה, האחד מתקשר, מתנגד חיסונים, שמספר לקהל המעריצים שלו כיצד ראש הממשלה נתניהו וטראמפ שותפים יחד עם ביל גייטס להנדסת הוירוס הזה, כיצד הם נותנים הוראות למקעקעים לדחוף לנו צ'יפים במהלך הקעקוע פרפר על הזרוע, ועוד אוסף קונספירציות, שלולא ראיתי עד כמה הקהל שלו שותה בצמא, הייתי מבטל בזלזול רב.

השני מתוחכם יותר, סיינטולוג לשעבר, יועץ עסקי שבעמוד שלו מופיעות שורה של חברות ענק במשק שסיפק להן ייעוץ עסקי, פרט לעובדה שהן מעולם לא שמעו את השם שלו. הקורסים שלו מלאים, אנשים באים לשמוע כיצד לשרוד כלכלית את הקורונה ובכלל שומעים שהסגר על שכונות בבת ים ובטבריה דומה לגטאות שהנאצים הציבו ליהודים בתקופת השואה. גם טלאי צהוב ומנגלה ועוד מינוחים היטלראיים שונים עולים אצלו בהרצאות וברשתות החברתיות, וההמון שותה בצמא.

לחשוב אחרת זה חשוב, לאתגר את הניהול השנוי במחלוקת של המשבר הזה חובה, אבל האנשים האלה מגיעים בלי שום ידע וסמכות, הם מתלבשים טוב, מפיצים סרטונים מושקעים, מארחים דמויות מוכרות ומצליחים לייצר סביבם הילה מיסטית שלהם יש את הידע כולו, והידע הזה אומר שאין קורונה, שזו הונאה, שצריך להסיר מיד את המסכות, להפסיק את הבידוד ואת הריחוק החברתי, ולשלם לנו, המומחים, שסיפקנו לכם את התובנה הזו, כמובן תמורת כמה אלפי שקלים.

התחקיר של עמרי מניב ישודר בחדשות 13 במהדורה המרכזית בימים ראשון ושני