לאפות או לא לאפות?
לאפות או לא לאפות?iStock

עוגות גבינה ניתן להכין במגוון רחב של דרכים. לערבב את כל המרכיבים ולמקם על תבנית, להכניס לתנור ולחכות לניחוח הנפלא של העוגה. אפשר גם לקצר את התהליך ולהכין עוגת גבינה ללא אפייה, שבה החומרים מתייצבים בעצמם בקירור.

חלק מוסיפים מספר שכבות טעימות, והופכים את העוגה לעוגת שכבות נפלאה, ואחרים מכינים את העוגה בתבניות קטנות ואישיות ואופים אותן לזמן קצר בלבד.

אם אתם מרגישים מבולבלים מעט מכל האפשרויות הללו ומתלבטים האם לאפות את העוגה שלכם או לא, המדריך הבא יעשה עבורכם סדר בבלגן.

עוגות הגבינה הישראליות מול האמריקאיות

עוגת הגבינה הבסיסית האמריקאית שונה מאד מהעוגה הישראלית האוורירית. כאשר גבינת "פילדלפיה" הומצאה, היא הפכה להיות אחד מהמרכיבים הבסיסיים של עוגות הגבינה הכבדות והסמיכות. עוגה זו הוגשה בעיקר במדינת ניו־יורק בהתחלה, ולכן קיבלה את שמה "עוגת ניו־יורק". העוגה נאפת זמן קצר ומעט הקמח הנמצא בעוגה משתלב עם הביצים והגבינה ומעניק לה את המרקם והגובה.

לעומת זאת, בישראל של שנות ה-50 הגבינה האמיתית, עתירת החלב, הייתה נחשבת למותרות. לכן, העוגה הישראלית במתכון האפוי המוכר עשויה בעיקר מקצף, אם על ידי הקצפת ביצים או על ידי הקצפת שמנת מתוקה. חלמוני הביצים והגבינה מתערבבים עם קציפת החלבון והסוכר. אלה, מתקפלים זה בזה וכך יוצאת העוגה האפויה האיכותית שישראלים רבים מכירים עוד מבית סבתא.

עוגה ישראלית זו נחשבת למאתגרת במיוחד, משום שתהליך האפייה הוא לא תמיד אחיד, ופעמים רבות העוגה מתחילה להיסדק, נשברת או נשרפת בקצוות. לכן, אם אתם מכינים את הגרסה הזו של העוגה האפויה, מומלץ ללמוד את הטריקים הקטנים של השפים הגדולים, ולהוסיף תבנית מלאה מים שתמלא את התנור באדים. אדים אלה ימנעו את התייבשות העוגה וההיסדקות שלה.

עוגות גבינה ללא אפייה

למרבה המזל קיימים גם מתכונים רבים ללא אפייה, המאפשרים ליהנות מעוגת גבינה טעימה במיוחד המתייצבת במקרר ואינה מציבה בפני הקונדיטורים הביתיים המתחילים את אותו האתגר של העוגות האפויות. אחד מהמתכונים הללו הוא של עוגה ללא אפייה שבה הג'לטין או אגר אגר הם אלו שאחראיים על מיצוק קרם הגבינה של העוגה. עוגות הקרם בדרך כלל מבוססות על בסיס כלשהו, ניתן להשתמש בעוגיות שונות כמו, עוגיות פתי בר או לוטוס מרוסקות בשילוב עם חמאה וליצור בסיס או שניתן לאפות בסיס מבצק חמאה נפלא שעליו יונח קרם הגבינה טרם הוא נכנס לקירור.

את הקרם שיוצקים על גבי הבסיס מכינים משמנת מתוקה, גבינת מסקרפונה או גבינה לבנה, סוכר ואפשר להוסיף גם שוקולד לבן. מעליה ניתן לזגג עם ציפויים שונים שיכולים להעשיר את העוגה בטעמי: תות שדה, אוכמניות, פירות יער נוספים, שוקולד מריר או קראמבל פירורים. אחרי שמקציפים את השמנת המתוקה ומוסיפים את הסוכר, מוסיפים את הגבינה והג'לטין וגם את השוקולד הלבן. מערבבים עד קבלת תערובת אחידה, שופכים על הבסיס שהכנו מראש וכבר הספיק להתקרר ומכניסים למקרר בין עשר לשתיים־עשרה שעות. העוגה מתייצבת בזכות הג'לטין ויוצאת יציבה ועשירה. חשוב לדעת כי בניגוד לעוגות האפויות, מדובר בעוגה רכה יחסית שיש לחתוך בעדינות כדי לשמור על צורתה העדינה.

עוגת גבינה יפנית

עוגת הגבינה היפנית מזכירה במראה כדור גבינה אוורירי וקליל המדמה אכילה של ענן קטן. זאת בשל הכנסתם של חלבונים מוקצפים לתוך הבלילה. לעוגה אין קרום כלל והיא מזכירה בטעמה את עוגת הגבינה האמריקאית, משום שזה הגבינה שבה עושים שימוש בעת הכנת העוגה. כמו כן, היא מזכירה מעט את עוגת הגבינה הגרמנית משום שגם הם משתמשים בקציפת חלבונים בלבד כדי לגרום לעוגה להיות אוורירית יותר.

עוגת גבינה עם צתרה (צמח תבלין)

אם אתם רוצים להפתיע את האורחים שלכם בעוגת גבינה ייחודית זו העוגה המושלמת לכך. העוגה עשויה עם תבלין הצתרה והיא יכולה להוות כמנה ראשונה נהדרת בארוחת ערב, או אם אתם עורכים אירוע ובו יש בופה עם מתאבנים קלילים. העוגה מזכירה בטעמה את כדור הגבינה המוכר, וניתן להכינה בתוך סיר או לאפותה בתנור.

לסיום, נחזור לשאלה הבסיסית במאמר: האם עליכם לאפות או לא לאפות את העוגה? התשובה לכך היא פשוטה, זה תלוי מה אתם רוצים לעשות. מי שמרגיש שהוא בנוי למשימת האפייה של עוגת הגבינה או שהוא מעוניין ללמוד כיצד להכין עוגת גבינה אפויהכראוי, שיאפה. מי שאינו מרגיש בנוח עם אפייה, ויעדיף להמנע מפעולה זו, יכול בקלות להכין עוגת גבינה נפלאה מבלי להדליק את התנור ולו פעם אחת.