ריחוק חברתי. ארכיון
ריחוק חברתי. ארכיוןצילום: istock

לצד דיבורים על התנהלות בעייתית של המדינה ומערכת הבריאות אל מול הגל השני של הקורונה, יש גם מי שחושבים אחרת.

יו"ר אסותא ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' שוקי שמר, אומר לערוץ 7 כי ההתנהלות עד כה היתה טובה.

"אנחנו צריכים להכיר בעובדה שיש כאן נגיף שילווה אותנו בעוד שנה שנתיים ושזו שעת חירום ואנחנו צריכים לדעת לחיות לידו. אני אדם אופטימי וחושב שאם ננהג נכון, תהיה לנו פחות תחלואה ותמותה".

"בסך הכל גם מדיניות הממשלה וגם ההתנהלות של רוב הציבור טובה. צריך לראות כיצד מונעים התקהלויות שמשם תבוא הרעה ויבואו הנדבקים שידביקו את סבא וסבתא ואנחנו עלולים לעמוד בפני בעיה קשה", מוסיף פרופ' שמר.

לגבי מספר החולים העולה מדי יום באופן מדאיג, מייצר פרופ' שמר אבחנה. "צריך להבדיל בין נדבקים לחולים. מספר הנדבקים הולך וגדל בצורה משמעותית. יש לברך את שר הבריאות יולי אדלשטיין שהגדיל את מספר הבדיקות וככל שעושים יותר בדיקות יימצאו יותר נדבקים, שחלקם הם ללא סימפטומים אבל יכולים להדביק אחרים. אי אפשר לבטל את העניין שיש גם עלייה בחולים ובחולים קשה, אבל ברמה כזו שמערכת הבריאות מסוגלת לטפל בהן".

לדבריו, "הנגיף הזה הוא אכזרי ופוגע בדרכי הנשימה, לתקוף אותן ולגרום לנזק רב. חלק מהאנשים שנדבקים ממנו מראים סימנים של חום, שיעול, כאבי שרירים והם חולים סימפטומטיים. חלק לא מראים והם א-סימפטומטיים. כאשר אתה עושה בדיקות, ברור למי מהאנשים שבא לבדיקה יש סימני מחלה ולמי אין. לכן צריך להבדיל בין אלה שיש להם מחלה אקטיבית שיכולה להגיע במקרה הקיצוני ביותר להנשמה ובין אלה שנדבקו והמחלה תעבור עליהם בלי שבכלל ידוע מכך".

"מתוך כ-20 אלף בדיקות, יש לפחות פי עשרה אנשים שנדבקו ואנחנו לא יודעים על כך. כדי להתנהל נכון טוב שכל אחד ירגיש שיש לו את הוירוס בלי שהוא יודע, שכל אחד יגן על חברו. לכן הנושא של המסיכה וההרחקות כל כך חשובים. הרי אנחנו לא באמת יודעים למי יש את הנגיף ולמי אין", הוא מוסיף.

גם ההגבלות שקובעת הממשלה נראות סבירות בעיני פרופ' שמר. "אין פה נוסחה מתמטית מדוייקת. הכל נעשה בצורה של ניסוי ותעייה וההגבלות הן מידתיות. צריך לזכור שכל הגבלה פוגעת באנשים שצריכים להביא משכורת הביתה ולקיים את המשפחה. לכן צריך לעשות דברים בזהירות מסויימת. אם נראה שהאמצעים הנוכחיים לא מייצרים הפחתה בתחלואה יהיה צריך להחמיר".

במבט קדימה מודאג יו"ר אסותא ממה שיתרחש בשנה הבאה. "אם יש משהו שמדאיג אותנו הוא החורף, שתהיה לנו בו גם שפעת וגם קורונה. אני חושב שכל המבוגרים ואוכלוסיות הסיכון יצטרכו לקחת את החיסונים נגד השפעת. נצטרך לעשות הרבה מאוד בדיקות, כי אם יבוא אדם עם סימני שפעת, לא נוכל לדעת אם זה שפעת או קורונה ואותם אנשים יצטרכו בכל מקרה לעשות בדיקות. זה יכביד על המערכת ולכן צריך להכין תוכנית מאוד מסודרת להתמודדות".