ביקוש עצום ליחידות העילית של חיל המודיעין
ביקוש עצום ליחידות העילית של חיל המודיעיןצילום: דובר צה"ל

שר הביטחון, בני גנץ, קיבל החלטה נכונה והורה לרמטכ"ל לקדם את ביצוע ההחלטה להעביר את קריית המודיעין דרומה לליקית (סמוך לצומת שוקת).

המעבר של קריית המודיעין הוא חלק מתכנית גדולה של העברת מחנות ובסיסי צה"ל מהמרכז לדרום, והוא מצטרף לקריית ההדרכה שכבר פועלת בדרום ולמעבר של אגף התקשוב לבאר שבע.

עם השלמת התכנית עשויים לשרת בדרום כשלושים אלף חיילים ואנשי קבע וזה ללא כל ספק אחד הצעדים הציוניים החשובים ביותר שנעשו כאן בשנים האחרונות לפיתוח ויהוד הנגב. למהלך הזה יש פוטנציאל צמיחה אדיר לנגב. הוא יעביר, ועם השנים גם יצור, אוכלוסיה חזקה באזור, יצור עשרות אלפי מקומות תעסוקה במעגלים שונים שיספקו שירותים לצה"ל, ועוד ועוד.

ההתנגדות של גורמים מסויימים בצבא נובעת מחשש אמיתי שאנשי מודיעין בקבע שמתגוררים כיום באזור המרכז והצפון והתרגלו לעבוד קרוב לבית יעזבו את צה"ל ויעברו לשוק הפרטי, שגם כך מייצר תחרות קשה לצה"ל על כח אדם איכותי, בשל המרחק וזמן הנסיעה לדרום.

למרות החשש הזה אני חושב שהמעבר דרומה הוא מהלך נכון.

קודם כל חשוב לומר שהמהלך מבוסס על צפי למעבר דירה לדרום של רבים מהמשרתים. מנהלת המעבר שוקדת על הקמת פתרונות מגורים לאנשי הקבע, וזו בהחלט חלק מהתועלת הצפויה מהמעבר לפיתוח הדרום.

יש מי שלא יוכלו להעתיק את מרכז חייהם לדרום. עבורם יש פתרונות תחבורה סבירים בהחלט שיאפשרו להם להמשיך להתגורר במרכז וליסוע על בסיס יומי לדרום בזמן סביר. עמדת משרד התחבורה בתקופתי היתה כי ניתן להעמיד שירותי היסעים מדוייקים ממש מהבית במרכז היישר לסיסים בדרום, בהתבסס על רשת נתיבי התחבורה הציבורית שהולכת ומוקמת באזור גוש דן, ובהמשך על כביש 6 לדרום. במידת הצורך ניתן להוסיף נתיב תחבורה ציבורית ייעודי על כביש 6 בעלות זניחה. מדובר בפתרון זול, מהיר, ונח לא פחות מהרכבת.

יחד עם זה - ובעקבות דרישה בלתי מתפשרת של משרד הביטחון והרמטכ"ל, שהתנו את המעבר בפתרון מסילתי ללא מעברים - נבחרה חלופה לתוואי מסילת רכבת ישירה עד הבסיס בליקית. זה לא מספיק. בכדי שניתן יהיה להסיע עשרות אלפי חיילים מידי יום ברכבות חיילים ייעודיות יש צורך לשחרר מקום על המסילות הצפופות במסדרון איילון ולשם כך יש צורך להשלים את המסילה המזרחית, שחלק לא מבוטל מהתנועה באיילון בשעות השיא אמור לעבור אליה.

כדי להשלים את המסילה המזרחית נדרשת תוספת תקציבית של כשלושה מיליארד שקלים, זאת בנוסף לעוד כמיליארד שקלים שנדרשים לביצוע המסילה לליקית. שיפור קווי הרכבת והגדלת הקיבולת בין המרכז לדרום יתרום אף הוא תרומה משמעותית לפיתוח הנגב וחיבורו למרכז הארץ.

יש מאיפה להביא את הסכום הזה. כשר תחבורה התחלתי לקדם מול שר האוצר הקודם, משה כחלון, סיכום לפיו הסכום הזה יגיע מרמ"י, שמרוויחה המון כסף מעליית ערך הקרקעות שצה"ל מפנה במרכז מאז שנחתם ההסכם ועד לפינוי בפועל. כשנחתם ההסכם הוא התבסס על מחיר מסויים של הקרקע.

בשנים שחלפו עלה שווי הקרקע ביותר מחמישים אחוז, מה שמאפשר לרמ"י להעלות את הסכום שהיא אמורה להעביר למדינה למימון המעבר. אפשר לבצע את שתי המסילות תוך כחמש שנים, במקביל לעבודות להקמת קריית המודיעין, באופן שבו הרכבת תתחיל לפעול מיד עם המעבר בפועל.

אבל בעיניי מה שיותר חשוב הוא ההבנה שהמעבר של קריית המודיעין לליקית יאפשר לצה"ל לגייס כוח אדם איכותי מערי הפריפריה בדרום, כח אדם שעד כה "הוסלל" לשיבוצים אחרים.

הצעירים בדרום לא פחות חכמים, לא פחות מוכשרים, ולא פחות אידיאליסטים מצעירי המרכז. העובדה שמרבית כח האדם ביחידות העילית של חיל המודיעין, בסדיר ובקבע, מגיע מהמרכז הוא במידה רבה תוצאה של מיקום הבסיסים במרכז מאז קום המדינה. זה סוג של "ביצה ותרנגולת".

עם המעבר דרומה תגדל המודעות של תושבי הדרום לאפשרויות שנפתחות בפניהם. חיילים ואנשי קבע יסתובבו בדרום, ילדים ונוער יראו אותם ויראו בהם מודל לחיקוי, יפתחו מודעות וישקיעו בלימודים במגמות מתאימות. עוד ועוד בתי ספר ומוסדות להשכלה גבוהה יעבדו בשיתוף צה"ל ויפתחו מגמות מתאימות שיכשירו את צעירי הדרום לשירות איכותי ברמה גבוהה. זה תהליך שיכול לקחת כמה שנים, אבל ככה עושים שינוי חברתי. הצעירים האלה ישתלבו אחר כך בשוק האזרחי, שיתפתח אף הוא בדרום. עוד ועוד חברות ומפעלים יוקמו באזור, ויהיו חלק ממהפיכה חברתית כלכלית של ממש.

בתקופת הביניים צה"ל יוכל להעלות משכורות ותמריצים לאנשי הקבע הקיימים כדי לשמר אותם במערכת למשך כמה שנים, עד למילוי השורות בחיילים ואנשי קבע חדשים מהדרום, או כאלה מהמרכז שלא יכירו מציאות אחרת ויסתדרו מצויין עם נסיעות או עם מעבר דירה לדרום.

הביקוש ליחידות העילית של חיל המודיעין הוא עצום, והוא לא יפחת בשל המעבר דרומה. צעירים מהמרכז שיתגייסו ליחידות האלה בצה"ל יקבעו את מגוריהם מראש בדרום ויחזקו אותו (בשונה מאנשי הקבע הנוכחיים שמתגוררים באזור המרכז וברובם כבר בעלי משפחות שמתקשים להעתיק את מרכז חייהם לדרום ואולי יעזבו).

בלי קשר למעבר דרומה, טוב יעשה צה"ל אם יעלה את שכר אנשי הקבע הראשוני כדי להתאים אותו לסטנדרט המקובל בשוק הפרטי. השכר בצה"ל בשלבים הראשונים במקצועות הטכנולוגיים הוא מגוחך לעומת מה שמקובל בחברות הפרטיות. הפער הזה מביא לבריחת מוחות ולתחרות שהאידיאל הוא היתרון היחיד שיש לצה"ל בה. וזה כנראה כבר לא מספיק. אם אנחנו רוצים לשמר את המוחות הטובים בצה"ל בשלבי הקבע הראשוניים שבהם אנשי הקבע עוד לא כרכו את גורלם עם צה"ל אנחנו צריכים לשלם להם יותר. זו הבעיה ואותה צריך לפתור, לא המעבר דרומה.

אפשר להבין את החשש וההתנגדות של אנשי המודיעין שרגילים למצב הקיים. שינוי הוא תמיד דבר קשה ויש מי שמעדיפים את המוכר והאהוב. אבל בראיה מערכתית מדובר במהלך נכון ומתבקש שיחזק את צה"ל וביטחון ישראל, יחזק את הדרום ואת האוכלוסיה הציונית בו, ועל הדרך גם ישחרר קרקעות לבניה באזורי הביקוש במרכז. טוב עשה שר הביטחון שחתך וקיבל את ההחלטה, ואני מקווה שהוא ימשיך בכך עד למעבר בפועל.