הפסקות במגבלות הקורונה – אפשרי?

על מנהלי בתי הספר להיערך לפתיחת שנת לימודים בצל תרחישי הקורונה. בכיתות עוד מילא, אבל מה עם ההפסקות? אפשר לשחק עם מגבלות?

שמעון כהן , י"ד בתמוז תש"פ

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: ISTOCK

מנכ"ל משרד החינוך הורה לבתי הספר להיערך לפתיחת שנת הלימודים תחת מגבלות הריחוק של הקורונה ועם הוראה מרחוק. המשימה מסובכת דיה בכיתות ועל אחת כמה וכמה בהפסקות.

במיזם 'האקדמיה למדעי ההפסקה' הרימו את הכפפה ופיתחו פתרונות מתאימים למצב.

אפי מאיר, מייסד ומפתח האקדמיה למדעי ההפסקה, מספר על הרעיון מאחורי המיזם שהקים, והוא מציין כי מסתבר ש-30 עד 40 אחוזים מהילדים כלל אינם נהנים בהפסקות בבית הספר, ובזמן שהרוב משחקים הם מוצאים את עצמם בודדים ומשוטטים וממש לא מנצלים את ההפסקה כדי לפרוק אנרגיות ולהיערך לשיעור הבא.

"מנהלת אחת סיפרה שכאשר היא הודיעה לתלמידים שהיא מאריכה את ההפסקה, התגובה הכללית הייתה אכזבה. היא הייתה בשוק מהאכזבה הזו", אומר מאיר שבמיזם שהקים מבקש לתת מענה ולהפוך את ההפסקה לפרק זמן יעיל וממצה.

באשר לסיבה שמביאה לכך שאחוזים כה ניכרים מהילדים אינם מנצלים את ההפסקה למטרותיה, אומר מאיר כי המציאות השתנתה מאוד לעומת זו שהייתה לפני עשורים אחדים, בעיקר בשל השקיעה של ילדים במסכים. שקיעה זו גורמת לכך שהילדים "לא מאומנים בהיבט החברתי. אסור להם להוציא פלאפונים בהפסקות והם לא מתורגלים לגבי מה עושים בזמן הפנוי הזה. הבנים משחקים כדורגל, אבל מי שלא נבחרו לכדורגל או כאשר יש מגבלות מזג אוויר, לא מאומנים לכך".

"יש בעיה חמורה. אנחנו במקום הגרוע בעולם בתחום הזה. מספר השעות שילד ישראלי מעביר מול מסך ביום הוא הגרוע בעולם. בהפסקות יש הזדמנות נדירה ללא מסכים ועם ילדים סביבו. ההפסקה היא הזדמנות נדירה ליצירת האינטראקציות לאמן יכולות חברתיות".

במסגרת האקדמיה למדעי ההפסקה, מספר מאיר, "מלמדים את הילדים מגוון משחקים פשוטים שלא מצריכים ציוד. בכל רגע הילד יכול לשלוף משחק מהארון שיש לו בראש. הוא יכול לשחק גם כשהמורה מאחרת וגם בבית". נתון נוסף אותו מדגיש מאיר בייחודם של המשחקים שהוא מציע הוא ש"אלו משחקים ללא מפסידים, עם החבר ולא נגדו. זו בשורה לילדים החלשים יותר".

על כך שאלנו אם לצד הרצון לתת מענה לחלשים אין כאן אבדן של ערכי תחרותיות, הישגיות וחתירה לניצחון. מאיר משיב: "יש ערך בחתירה קדימה, אבל אנחנו מנצלים את זה במינון יתר. יש יתר תחרותיות גם בבית הספר. המשחקים מאתגרים ויש בהם עניין של שבירת שיא אבל ביחד, כמו משחק מטקות בחוף הים".

כאמור, מנהלי בתי הספר נדרשים בימים אלה להיערך לשגרת לימודים תחת צילה של הקורונה, והמשמעות היא בין השאר שמירה על ריחוק חברתי. אפי מאיר מציין כי אכן חלק מהמשחקים שפותחו בארגון שלו הם משחקים ללא מגע, משחקי דרמה, משחקי דיבור ועוד.

עוד הוא מספר על אירועי הפנינג של תחנות שאותם מארגון הארגון לאורך השנה כולה ובאירועים אלה הילדים עוברים מתחנת משחק אחת לשנייה בזוגות, כך שצמצום המגע החברתי נשמר לצד הרווחים שניתן ויש לקבל מעצם המשחק.

"בהקשר הקורונה, פיתחנו במיוחד משחקים לזום. יכול מאוד להיות שהמורים יחזרו להוראה בזום. אנחנו יודעים שעד כה ראינו שזה לא עבד, ועבור הסיטואציה הזו פיתחנו משחקים שמתמודדים עם האתגר, יוצרים אינטראקציה, עניין והקשבה דרך משחקי זום. אנחנו נותנים למורים כלי איך למשחק את הלימודים ואת ההוראה בכיתה, התהליכים הלימודיים, הגיבוש וההכלה".

בין השאר פותחה ערכה בה שבעים משחקים להוראה ולהפסקות, בלי ציוד, "מורה יכול ללמוד בדרך לכיתה ארבעה משחקים, להיכנס לכיתה כמו מנהיג שיכול להוביל למשחק שדרכו יעברו התלמידים תהליכים כאלה ואחרים בהתאם לכישורי החיים שהוא מבקש להנחיל".

במרוצת השנתיים שבהן קיים המיזם שלו פעלו אפי מאיר ואנשי בכשישים בתי ספר ברחבי הארץ. "אנחנו מבינים שהאתגר הגדול של הילדים הוא בבית. לכן אנחנו רוצים שגם ההורים יהיו חלק מהעניין וחלק מהתהליך השנתי שאנחנו מעבירים בבית הספר כולל גם הפנינג משפחה משחקת שבו הורים מסתובבים עם הילדים בין התחנות, לומדים וחווים המשחקים שיכולים לעשות בהם שימוש בבית ומייצרים זמן איכות במובן הכי טהור ונעלה שלו".

עוד מספר מאיר על פעילויות נוספות הממוקדת במשפחות ובהן פיתוח ערכה למשפחה הכוללת שבעים רעיונות לטיול, למסיבה, לארוחה, לזמן איכות בין האחים ועוד. "הערכה הזו נותנת להורים כוח להציג אלטרנטיבה למסכים".