מחנה קיץ
מחנה קיץבאדיבות: תנועת הנוער עזרא

לא משנה באיזו תנועת נוער גדלתם, כנראה שהעברתם קיץ או שניים ב'מחנה'. לאור המצב והגבלות הקורונה יצאנו לבדוק מה יעלה בגורלם של מחנות הקיץ המסורתיים, והפעם אנחנו עם תנועת הנוער 'עזרא', שבדיוק התחילה הרשמה ל'מחנה משפחות'. ולא, הם מסרבים לראות בזה מגבלה, הם רואים בזה הזדמנות.

"היו רגעים שחשבנו שמחנות הקיץ יהיו כרגיל", מודה אביעד מוזס, סמזכ"ל תנועת הנוער 'עזרא', "והיו גם רגעים שהיינו בטוחים שנאלץ לבטל הכל, וצריך להגיד שזה עדיין על הפרק. אבל כרגע, אנחנו נערכים למעין מצב ביניים, שיתבסס על מודל משפחתי".

"בכל שנה אנחנו מוציאים מחנות קיץ וסמינרים בהיקפים של אלפי בני נוער", מספר מוזס, "וכבר במרץ, כשהתחיל הגל הראשון של הקורונה, היה לנו ברור שצריך לעשות חשיבה מחדש ולהיערך לכמה תרחישים".

"פורמלית, על פי הנהלים (הראיון התקיים לפני החמרת הנהלים - א.פ.), כרגע עדיין מותר לקיים מחנות, אבל זה פשוט לא ריאלי. לצורך ההמחשה, ההיתרים על לינה בשטח זה קבוצות של עד חמישים איש עם מרחק של מאה מטר בין קבוצה לקבוצה. אני לא יכול להתחייב לדבר כזה".

אז למה כן מוכנים בתנועת עזרא להתחייב? המודל פשוט, ומזכיר קצת את מודל הקפסולות שנהוג בישיבות. "במקום להוציא רק את החניכים למחנה, אנחנו נוציא את כל המשפחה למחנה, כאשר כל משפחה תהווה מעין קפסולה משפחתית".

היתרונות, אליבא דמוזס, ברורים. גם שמירה על היגיינה מרבית, גם חשיפה וחיבור של כל המשפחה לתנועה ולערכיה, וחשוב לא פחות, לאפשר למשפחות שהיו רגילות כל שנה לצאת לחופשה, ועכשיו זה לא מתאפשר להם בעקבות המצב הכלכלי, לעשות זאת באווירה משפחתית וזולה משמעותית.

"אנחנו מנסים להוזיל את המחיר כמה שיותר. אנחנו בוחנים גם אופציה ל"מחנה לואו-קוסט", אם זה לקצר ימים, לקרב או לאפשר הגעה עצמית במקום הסעות. אנחנו מבינים את המצב הנוכחי, ועושים הכל כדי לעזור ולהתחשב במי שצריך".

"פתחנו את ההרשמה רק לפני כמה ימים, ובאופן משמח אנחנו רואים היענות ויש משפחות שנרשמות, ואנחנו מקווים שזה באמת יצא לפועל. זאת יכולה להיות הזדמנות ופריצת דרך מאוד משמעותית, לא רק לשנה הזאת של הקורונה, אלא גם לעתיד ולקשר של התנועה עם משפחות החניכים".