להגביר בקצה את השליטה, הבקרה והקטלניות של התותחן,
להגביר בקצה את השליטה, הבקרה והקטלניות של התותחן,צילום: דובר צה"ל

פעם בשנה מתקיים בבסיס שיזפון קורס מיוחד עבור מפקדי טנקים ותותחנים מצטיינים מסדיר ומההכשרה, שנקרא "מאסטר גאנר".

בדיוק כמו שזה נשמע, החיילים שעוברים את הקורס הייחודי, הופכים, בתוך שבועיים, למומחי הירי בפלוגה שלהם.

"קורס מאסטר גאנר זה קורס שרק המצטיינים מגיעים אליו", מכריז סא"ל ברק אסרף, רמ"ד תותחנות ולחימה. "אנחנו רוצים להכשיר את הטובים ביותר, למקור ידע, למתכנני אימונים לפלוגה שלהם ולקצה המבצעי בכל הקשור לתותחנות. כדי להבטיח קטלניות ומדויקות, שכל כדור שנורה - יפגע במטרה".

הקורס נערך באופן חד-שנתי ואורכו כשבועיים שבמהלכם מוכשרים כמה עשרות חיילים מצטיינים. "בסופו של דבר, בכל פלוגה יש רק מאסטר גאנר אחד. מי שעובר את הקורס, גם במילואים, הוא יהיה על התקן של מומחה בתותחנות", מוסיף סא"ל אסרף.

בקורס הנוכחי, העשירי במספר, נוספו לראשונה גם תכנים בנושאי מענ"ק (מערכת לניהול קרב) ושו"ב (שליטה ובקרה). על המערכות האלה בטנק, בונים את האימונים, מתאימים את התרגיל לאויב, מודדים ומתחקרים כל תרגול.

"מעכשיו כל מאסטר גאנר יהיה גם מומחה במענ"ק - חייל אחד עם שני כובעים", מוסיף רס"ן איתמר שושן, רמ"ד מענ"ק ושו"ב.

"המאסטר גאנרים הבאים יידעו לעשות את התהליך השלם - מבניית אימון, דרך הביצוע ועד התחקור שלו. ככה כל אימון יהיה מותאם יותר ויהפוך את הקצה המבצעי לקטלני אפילו יותר", מציין רמ"ד מענ"ק ושו"ב.

הקורס עצמו מאוד אינטנסיבי והדרגתי: בשבוע הראשון לומדים החיילים על סוגי כלי נשק שונים כמו חצצן, חצב, מקלעים, פצמ"רים ועוד, ואיך להתאים אותם ואת היתרונות שלהם לסיטואציות שונות. מעבר לכך, הם גם מכירים לעומק את המענ"ק והשו"ב, וכיצד להפעיל ולבנות עליהם דברים.

בשבוע השני עוברים לחלק המעשי. בתחילת השבוע, הקורסיסטים בונים אימון על המערכות, כשבהמשך השבוע הם מתרגלים ירי ומתחקרים את התוצאות שלהם. בסוף הקורס, הם יעברו סיורים בתעשיות של נשק ושרשראות ייצור, ויסיימו בטקס חגיגי בנוכחות קשנ"ר.

כשהם יחזרו לפלוגות הם יהיו המומחים בירי והיועצים של המ"פ בתחום. "בעזרתם, האימונים יהפכו דומים יותר למה שהם יתמודדו מולו בשדה הקרב, והמטרה היא להגביר בקצה את השליטה, הבקרה והקטלניות של התותחן, כדי להביא בזמן אמת, את הכדור למטרה שלו", מסכם רמ"ד תותחנות ולחימה.