זירת פיצוץ באיראן
זירת פיצוץ באיראןREUTERS

סא"ל במיל' מיקי סגל, לשעבר ראש ענף איראן באמ"ן וכיום חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מגיב לדברי דובר ממשלת איראן שטען כי הדיווחים על כך שישראל היא שעומדת מאחורי הפיצוץ בנתנז הם תעמולה ומלחמה פסיכולוגית.

"איראן נמצא תחת לחץ כבד – הן כלכלי, הן מדיני והן פנימי", אמר סגל בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, סדרת התקריות באיראן מתרחשת בשיאו של משבר הקורונה באיראן ובעיצומן של הסנקציות האמריקניות נגד המשטר המסבות נזקים כלכליים קשים.

בין היתר הוביל המשבר הכלכלי באיראן לקיצוץ בתקציב המיליציות הפרו-איראניות בעיראק וככל הנראה גם לשחיקת הסיוע לגורמים אחרים באזור להם מגישה איראן סיוע ולקשיים גוברים מבית.

"גם אם מדובר בתקריות שאינן קשורות זו לזו הרי שהרצף שלהן בתוך כעשרה ימים ששיאן, כפי שמתברר והולך בפגיעה קריטית במתקן לייצור צנטריפוגות בנטנז, יוצר הדבר תחושת מבוכה וחוסר ביטחון בתוך המשטר האיראני ומעמיק את אי האמון בו מקרב העם האיראני העד לפגיעות החוזרות ונשנות במשטר ולאוזלת ידו בתגובה להן", מוסיף סגל.

לדעתו, "גם נגד הנשיא רוחאני גוברת הביקורת על דבקותו בתוכנית הגרעין מבלי שאיראן זכתה עד כה לכל תמורה ומצבה אף החמיר. איראן מפנה אצבע מאשימה כלפי ארצות הברית וישראל, שיתכן ומעוניינות בחלון הזמנים שנותר עד לסוף כהונתו של טראמפ לא תנקוט מהלך שיוביל לתגובה ישראלית אמריקנית חריפה נגד המשטר ותוכנית הגרעין האיראנית".

"איראן יכולה עדין להפעיל את בני החסות שלה – בעיראק, סוריה לבנון ותימן, לפגוע באינטרסים ישראלים ואמריקנים, אולם נראה כי המשבר הכלכלי הנמשך באיראן – ובלבנון – מתחיל לתת את אותותיו גם על כלי משחק איראניים אלה" מסכם סגל.