בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: רויטרס

החודש לפני 44 שנים, בו' בתמוז תשל"ו, הארבעה ביולי 1976, נערך המבצע המדהים לחילוץ החטופים משדה התעופה באנטבה שבאוגנדה – 'מבצע יונתן', על שם מפקד סיירת מטכ"ל יוני נתניהו שנפל באותו מבצע.

ראש הממשלה שקיבל את ההחלטה על המבצע היה יצחק רבין. אחרי המבצע שאלו אותו, מי זכאי לקבל את הקרדיט להצלחת המבצע. הרי לצידו של רבין היה שר הביטחון שמעון פרס, והיה הרמטכ"ל מוטה גור, ומפקד המבצע בשטח דן שומרון. למעשה, כולם היו שותפים להצלחה.

רבין בחוכמתו השיב: אני לא יודע למי מגיע הקרדיט להצלחה. אני רק יודע בוודאות על מי היתה מוטלת האשמה ואת הראש של מי היו כולם דורשים לערוף, אם המבצע היה נכשל.

מי שהבין זאת יותר מכל אחד היה מנהיג הליכוד, ראש האופוזיציה דאז מנחם בגין. בנאומו בכנסת למחרת המבצע, פנה בגין לרבין ואמר לו: "מבקש אני לומר שלכולם הזכות, אבל ראש ממשלה הוא ראש צוות. ואולי בזכות הניסיון שהיה גם בחיי, יודע אני שראש צוות, בעוד כולם אחראים, שם על שכמו עוד טיפה אחת של אחריות. ומי יודע איזה כובד לטיפה הזאת.

"לכן היום אומר לראש הממשלה בשם האופוזיציה: השקפותינו שונות, אנו נמנים על מחנות שונים, בבית הזה החופשי, עוד יהיו ויכוחים בינינו, יסודיים, רציניים ואולי אף חריפים. אבל היום הזה, בכל ליבנו נאמר: 'ראש הממשלה, כל הכבוד'!"

רק לפני שבועות בודדים עמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אחיו של יוני הי"ד, ונטל לעצמו בהתלהבות את ה'קרדיט' על מה שהיה נדמה אז, כניצחון המאבק על הקורונה. נתניהו התגאה במספרים הזעומים של החולים והנפטרים, ונופף בגאון בשיחות הטלפון שקיבל ממנהיגים בעולם, שביקשו ללמוד מישראל איך לנצח את הנגיף.

מי שניכס לעצמו את ה'קרדיט' להצלחה, כשחשב שזה המצב, הוא האחראי לכישלון הנוכחי. הוא האחראי להתפרצות המחודשת של מגיפת הקורונה. הוא האחראי לכך שהממשלה המנופחת והשלומיאלית שהקים לא מסוגלת לתפקד, ומאבדת שליטה על המצב הרפואי. בדיוק כמו שאמר קודמו של קודמו להנהגת הליכוד, מנחם בגין, החודש לפני 44 שנים: "ראש ממשלה הוא ראש צוות, וראש צוות, בעוד כולם אחראים, שם על שכמו עוד טיפה אחת של אחריות... ".

הטור המלא יתפרסם בשבת בטור 'חמוש במקלדת' בשבועון 'מצב הרוח'