איך יכול להיות שלהיות נכה צה"ל הפך ללעג?

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ קיימה דיון מעקב בנושא הטיפול והסיוע לנפגעי הלם קרב, בהשתתפות השר במשרד הביטחון מיכאל ביטון.

בראשית הדיון אמר השר ביטון: "בעשורים האחרונים העולם למד להבין שהפגיעה בנפש היא לא גרועה פחות מהפגיעה בגוף. היא מודחקת. האדם לא ישן בלילה, לא אוכל, לחוץ ועצבני והוא לא מבין מה קורה לו, גם כשהוא מתחיל להבין הוא לעיתים מפחד להודות. השאיפה היא לתת לאדם שפונה אלינו את המענה הרפואי באופן מיידי והאתגר שלנו הוא שמשך בדיקת ההכרה יקוצר והתהליך יהיה ידידותי, אנושי ויעיל".

בהמשך הדיון אמר ביטון כי על אף שהורה על הקמת וועדה לבחינת נושא הטיפול בנכי צה"ל, לא יחכה לקבלת מסקנותיה ויקדם באופן מידי צעדים בתחום, לרבות חוק להגבלת שכר טרחה לטיפול בנכי צה"ל וכן תיקון שימנע גביית תשלום בגין דיור מאלמנות של נכי צה"ל אחרי מותם.

יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ ביקש לקבל נתונים אודות מספר האנשים שפנו לקבלת הכרה כנפגעי פוסט טראומה לאחר 10 שנים ויותר וכמה מהם קיבלו את ההכרה בפועל.

ח"כ אופיר סופר, שעתיד לעמוד בראשות ועדת משנה שתקום בקרוב לנושא של טיפול בהלומי הקרב, אמר: "אני מברך את השר ביטון על הירתמותו לנושא. נשאף להגיע ביחד תוך מספר חודשים להישגים בשלושה מישורים - הכרה, תעסוקה ומשפחה".

ד"ר דן שגב, סגן בכיר לראש היחידה הארצית לשירותי שיקום במשרד הביטחון אמר: "הטיפול בנפגעי הפוסט טראומה באגף השיקום ניתן בהתאם לעקרונות שמקובלים בעולם המערבי. מדובר בפגיעה שההכרה בה יחסית חדשה ולאורך השנים בוחנים ומגיעים לתובנות לגבי דרכי הטיפול. האגף סבור שצריכה לקום בישראל רשות לנפגעי פוסט טראומה, שתתווה מדיניות וגישות טיפוליות רלוונטיות ומבוססות ראיות. היום לא מעט אנשים מפתחים שיטות שאינן מבוססות ומוכחות. זה חייב להיות ברמה מקצועית וארצית".

עוד הוסיף שגב : "אנחנו פועלים כעת במרץ רב להקמת בית מאזן- מרכז שייתן מענה בשתי דלתות- מרכז יום שבו פוסט טראומטיים יוכלו לקבל טיפול במגוון תחומים למטרות שיקום ובנוסף בית שנוכל להלין בו עד 10 נפגעים*. כיום נפגעי הלם קרב שנזקקים לאשפוז פסיכיאטרי מגיעים לבתי חולים פסיכיאטרים רגילים ואנחנו סבורים שזה לא נכון. הסובלים מפוסט טראומה אינם דומים למתמודדי נפש אחרים. הבית המאזן הראשון יקום במרחב חדרה. אם המודל יוכיח את עצמו נרחיב אותו לכל הארץ".

עידן קליימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל אמר: "ישנה תמונה עגומה ושאלות קשות לגבי ההכרה בנפגעי פוסט טראומה. חייבים להפסיק עם שיטת מצליח ועם ההפחדה של נכי צה"ל. גורמים מטעם המדינה מגיעים לוועדות רפואיות ומהלכים אימים באופן שיטתי על נפגעים. אני לא רוצה שנמשיך לדבר על הבעיות של הלומי הקרב אלא שנפתור אותן ולאור האמון האישי שלי בשר ביטון, ביו"ר הוועדה וביו"ר השדולה למען נכי צה"ל ח"כ עוזי דיין, אני מאמין שיש כאן הזדמנות לשינוי".

נתי שקד, מייסד עמותת ההלם והקרב אמר בדיון: "אחת השערוריות הגדולות היא שהמדינה החליטה לתת סיוע משפטי ללא עלות לנפגעי פעולות איבה אך לנכי צה"ל זה לא ניתן. הלומי קרב מתקשים מאוד לממש את זכויותיהם עקב מצבם. איך יכול להיות שלהיות נכה צה"ל הפך ללעג? מדובר בגיבורי ישראל. אנשים פונים אליי לעזרה במיצוי זכויות ואין לי איך לעזור. גם בתחום התעסוקה- מציעים לך שכר של 2,800 ₪, זו תחושה שדוחפים לך סכין בלב ומסובבים. אנחנו פצועים. אל תשלחו אותנו למרכזים או עמותות, תעזרו לנו לשמור על המשפחות שלנו כי הן השיקום והמעטפת שלנו".

ח"כ משה אבוטבול בירך על הקמת הבית המאזן ואמר: "מדובר באינטרס לאומי שלנו לקחת את אותם אנשים שהבעיה הכי גדולה שלהם היא שהם נראים נורמטיביים לחלוטין ולסייע להם. הבית המאזן זה דבר מצוין אבל חייבים לחזק את המגמה הזאת ולפתוח מקום כזה גם באזור הדרום, כי זה מגיע מכל גווני האוכלוסייה ומכל רחבי הארץ".