ריבלין: אין גוף שמרכז את המאבק בקורונהלע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס היום (רביעי) למשבר הקורונה בדברים שנשא בטקס הסיום של המכללה לביטחון לאומי.

ריבלין מתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה במשבר. "מגפת הקורונה, שהתרגשה עלינו בתקופה האחרונה, מעמיקה עוד יותר את הצורך בניסוח תפיסת בטחון לאומית כוללת ומקיפה למדינת ישראל. תפיסת ביטחון לאומי שלא בוחנת את עצמה רק דרך כוונות הרובה אלא משקללת בליבת העשייה שלה שאלות חברתיות, כלכליות ואף בריאותיות".

"במקרה הזה, לא שסעים פנימיים ולא משבר כלכלי, אלא נגיף זעיר, העמיד במבחן את "הביטחון הלאומי" שלנו. אינני יודע אם המכללה לביטחון לאומי שילבה בעבר התמודדות עם משבר רפואי כאחד מתרחישי הייחוס שלה. אבל אין לי ספק שהשנה עסקתם גם במשמעות שמקנה נגיף קטן לסוגיית הביטחון הלאומי", הוסיף הנשיא.

הוא המשיך בביקורתו ואמר, "ההתמודדות עם נגיף הקורונה הביאה לגיבושה של הסכמה פוליטית, ובכך היא חשפה מידה משמעותית של אחריות ציבורית. ועם זאת, עד לרגעים אלו, מדינת ישראל, לא פיתחה 'תורת לחימה' ברורה וקוהרנטית למאבק בנגיף. אין לנו גוף אחד שמרכז את הידע, את המאבק, את ההתמודדות, את השליטה, ואת השיח מול הציבור ועם הציבור".

הנשיא קרא לממשלה להתייחס למאבק בנגיף הקורונה כסוגיה של בטחון לאומי, ולנהל את המערכה בתקיפות אך תוך שקיפות מלאה מול הציבור ונציגיו בכנסת. "אין שום מקום לחישובים פוליטיים של משרד הביטחון מול משרד הבריאות. חייבים לתת את המושכות בידי הגוף שיכול להביא את התוצאה הטובה ביותר, כשכל שאר המשרדים כפופים לו ומסייעים לו".

"היום הביטחון הלאומי שלנו מצריך התמודדות נחושה אך שקולה עם המשבר הבריאותי. הביטחון הלאומי שלנו מצריך שיקום המשק הישראלי שספג וסופג מכה אנושה. הבטחון הלאומי שלנו מצריך את השבת אמון הציבור במערכת הפוליטית, ואיחוי השסעים העמוקים בעם שהתגלו במלוא פוטנציאל הנפץ שלהם בשנת הבחירות הלא נגמרת", סיכם ריבלין.

שר הביטחון ושר הבריאות בפיקוד העורףטל עוז / משרד הביטחון