העישון הוכח כגורם לתחלואה קשה, לנכות ולמוות
העישון הוכח כגורם לתחלואה קשה, לנכות ולמוותאיור: עדי דוד

מתי מפסיקים לעשן?

יואנה היא כלה שפנתה אליי לסדר את תאריך החתונה. במסגרת התשאול הרפואי, אני פונה אליה בשאלה: האם את מעשנת? זיק של שובבות ניצת בעיניה: מעשנת מה, דוקטור?

אני והניקוטין ממש לא מיודדים, וברור למה. הוא מחולל שמות בכל המערכות העדינות שאני כה עמלה לטפח. העישון מזיק לפריון האישה. הוא גורם להזדקנות מוקדמת של השחלות. עישון במהלך ההיריון מסוכן, גם עישון פסיבי. הוא מעלה את השכיחות של הפלות, של לידות מוקדמות ושל לידת תינוקות במשקל נמוך. יש גם סיכון יתר למומים עובריים, ביניהם חך ושפה שסועים, מומים במערכת העיכול, מומי שלד ועוד. באופן לא מפתיע, מחקרים אוניברסליים מוכיחים שהתקופות שבהן התוכניות להפסקת עישון יעילות ביותר הן זמן הציפייה להשגת הריון, וזמן ההמתנה ללידה. בתקופה זו הלב פתוח לשמוע, והאחריות ההורית, הן אצל הנשים הן אצל בני זוגן, גוברת על יצר העישון, שקשה מאוד להתגבר עליו בימים כתיקונם.

האגודה למלחמה בסרטן, בחוכמתה, מציגה בפרסומיה נגד העישון תמונה של אישה עם עור פנים מקומט כמו נייר קרפ, כי זה מדבר לנשים. יש לזה נראות. שמים דגש על הריח, על הצהבת השיניים. אבל ברור שאלה נזקים זניחים ביחס לפגיעות החמורות שמחולל העישון. העישון הוכח כגורם לתחלואה קשה, לנכות ולמוות. הוא מעלה את הסיכון לחלות במחלות כרוניות רבות, כולל מחלת ריאות כרונית חסימתית, מחלות לב וכלי דם, ובכלל זה התקף לב ושבץ מוחי, סוכרת וסרטן. העישון מדכא את מערכת החיסון, ובכך מגביר את הסיכון להידבקות בזיהומים נשימתיים שונים. רבים המחקרים על כך שהשילוב של קורונה ועישון עלול להיות קטלני.

עישון - הכי ממכר.

הגמילה מעישון היא תהליך לא קל. הדרך היעילה ביותר להיגמל היא שילוב של תמיכה התנהגותית וטיפול תרופתי. קופות החולים מציעות סדנאות קבוצתיות הניתנות דרך סל הבריאות, וגם ליווי ותמיכה דרך המוקדים הטלפוניים לגמילה מעישון. בנוסף קיים טיפול תרופתי המסייע לגמילה מעישון וניתן בסבסוד כמעט מלא. החדשות הטובות הן שמי שנגמל - גם אם זה לאחר שנים רבות של עישון - בתוך זמן קצר יחסית בריאותו שבה לאיתנה, כמעט בכל הפרמטרים שהעישון מזיק בהם לגוף.

מחקרים אומרים שאנשים, ובעיקר בני נוער, מתמכרים לעישון יותר מאשר לכל דבר אחר. ככל שמפסיקים בגיל צעיר יותר, הנזק קטן יותר. מסתבר שצפיפות הקולטנים לטבק גבוהה יותר אצל צעירים: בתוך 15 שניות מגיע החומר הפעיל למערכת הלימבית שבמוח. שם יש חשיפה לדופמין ומתחילה ההנאה, בדיוק כמו בעישון חשיש. כטיפול לכך ישנם תחליפי ניקוטין ללא מרשם רופא, כמו BUPROPION - CHAMPIX-ZYBAN. הם עובדים על קולטנים לניקוטין. להתניות הפסיכולוגיות, כמו הצורך להדליק סיגריה עם התנעת מנוע המכונית, נדרשות סדנאות גמילה, וכאלה ישנן בשפע.

קנאביס מסכן חיים.

סערת הקנאביס ממשיכה לשטוף אותנו בגלים. 'קנאביס' הוא שם מכובס לצמח המריחואנה, שממנו מפיקים את הסם המכונה חשיש. החשיש הוא מהסמים הקלים, וההתמכרות אליו קלה יחסית. תמורת התלות הזאת הוא מעניק הרגשה הדומה לחוויית השכרות. אבל ההבדל הוא שכדי להשתכר צריך לשתות הרבה, ונלווה לכך ריח חריף, ניפוץ של בקבוקים וקיא. עישון קנאביס הוא הרבה יותר אסתטי, ולכן קל לדמיין שאין לו תופעות לוואי.

עישון חשיש אומנם אינו חוקי עדיין בישראל, אבל האכיפה מעומעמת, וכך העולם התחתון ממלא כרסו. לפני כמאה שנה חוקקו בארצות הברית חוקי ה'יובש' - חוקים נוקשים נגד שיווק אלכוהול, במטרה להדביר את נגע השכרות ואת תאונות הדרכים שהתלוו לשתייה. אולם רוב הציבור עדיין לא היה מסוגל לוותר על בקבוק פה ושם. העולם התחתון הלך והתחזק כתוצאה מסחר לא חוקי באלכוהול, והתוצאה הייתה אסון למדינה.

הסיכון בשימוש בלתי זהיר בסם דומה מאוד לסיכוני האלכוהול. מחקר חדש מצא קשר אפשרי בין לגליזציה של קנאביס לתאונות דרכים קטלניות. החוקרים ניתחו נתונים הנוגעים לתאונות דרכים קטלניות שאירעו בקולורדו ובמדינת וושינגטון בשנים 2014-­2017, כשהחלה שם לגליזציה של הסם. לפי סטטיסטיקות פדרליות, בשנים אלו חלה עלייה בשיעור התאונות הקטלניות בקולורדו, ומספר מקרי המוות הגיע ל־75 בשנה.

ומה קורה כשהאם אוכלת בוסר? מסתבר ששיני בניה קהות. במחקר עדכני התגלה כי כשנקבות חולדה הרות נחשפו לשאיפת קנאביס, הדבר השפיע באופן שלילי על הגמישות הקוגניטיבית של עובריהן. הצאצאים אומנו ללחוץ על לחצן לשם קבלת מזון. בהמשך, הם התבקשו ללחוץ על הלחצן ההופכי. נמצא כי הם ביצעו טעויות רבות ביחס לחבריהם שלא נחשפו לסם. מידע זה מצביע על כך שחשיפה לקנאביס במהלך ההיריון עשויה להוביל לחוסר בגמישות קוגניטיבית בבגרות.

קיימת גם התמכרות לאלכוהול אצל נשים הרות. אומנם היא נדירה מאוד במחוזות מרפאות הנשים שלי, אך לעיתים רחוקות היא בכל זאת קיימת. נזקי האלכוהול מרובים, גם אם מדובר על שתיינות לתקופה קצרה. בספרות הרפואית מתוארת תסמונת ייחודית לילודים שגדלו בסביבה רחמית מדושנת באלכוהול, הכוללת בין השאר: פיגור בגדילה, תווי פנים אופייניים, היקף ראש קטן, חך ושפה שסועים, מומי לב ועוד.

אז להתבדח זה אולי קל, אבל קשה מאוד לשבור הרגלים. וכמו שכבר אמר מארק טוויין: "כמה קל להפסיק לעשן! אני עושה זאת כמה מאות פעמים בשנה".

לתגובות: [email protected]