הילה שלם ואליעזר גולן
הילה שלם ואליעזר גולןצילום: באדיבות המצולם

טיקטוק, אפליקציה ורשת חברתית, היא מכונת שיתוף וידאו אימתנית שבה הכל קורה תוך פחות מחמש-עשרה שניות.

רוב המשתמשים ברשת החברתית הם בני פחות מחמש-עשרה שנים, והדתיים בטיקטוק לא רק משתלבים בטרנדים החמים, הם גם יוצרים טרנדים כאלה בעצמם. "טרנדים שרק דתיים יבינו".

אפליקציית הטיקטוק (TikTok) הגיעה מסין ומאפשרת ליצור סרטוני וידאו ולשתף אותם. האפליקציה מזמינה את המשתמשים להלביש קטעי וידאו על גבי קטעי סאונד שונים, ומאפשרת בקלות מרשימה לערוך וליצור סרטונים קצרים, מעניינים ובעיקר ויראליים מאוד.

בטיקטוק הכל קורה מהר. הסרטונים הם בני 15 שניות ומטה, כאשר ישנה אפשרות להעלות סרטון שאורכו עד 60 שניות, אבל מי ישאר לראות דבר כזה ארוך?

המשתמשים יכולים במינימום של נגיעות במסך הטלפון לעבור מסרטון לסרטון, לעשות לייק, להגיב, לשתף וליצור סרטון משלהם. יוצרי האפליקציה הצליחו לפצח מה יגרום לכם להישאר מחוברים ולגלול את המסך לנצח. כשמגיע טרנד חדש לרשתות החברתיות, לרוב הוא יתחיל מהטיקטוק. אם יצרתם שם סרטון מעניין וטרנדי - אתם ככל הנראה תזכו לחשיפה עצומה תוך שעות בודדות. כך קורה שילד בן 14 יוצר סרטון מקרי ותוך ימים בודדים מגלה שמיליוני אנשים צפו בו והוא הפך לאושיית טיקטוק.

כאמור, הדתיים מסתערים על הטיקטוק. וכשאומרים דתיים מתכוונים לאחות בתינוקייה שיוצרת סרטונים עם אביה החב"דניק, לתלמידת אולפנה שמתלבטת אם ללכת לשירות לאומי או לצבא וכמובן, איך לא, למלך זילברשלג.

שוחחנו עם לא פחות משמונה כוכבי טיקטוק, שסיפרו לנו על החיים ברשת החברתית, על הבקשות להניח תפילין שהגיעו אליהם ועל תגובות שלפעמים לא כל כך מפרגנות.

מלך זילברשלגבאדיבות המצולם

אחות בבית חולים וגבאי בית הכנסת, אבל באמת כוכבי טיקטוק

הילה שלם (33) ואליעזר גולן (60) הם אבא ובת. היא נשואה (+3), מתגוררת בחריש ועובדת כאחות במחלקת אם-ילוד בביה"ח מאיר. הוא נשוי (+5), מתגורר בכפר יונה, חסיד חב"ד, סוכן מכירות, גבאי בית כנסת ומעביר שיעורי תניא ופרשת השבוע על פי החסידות.

"עד אחרי הצבא גדלתי בבית מסורתי/חילוני", אמרה שלם. "אחרי השחרור התחלתי תהליך של תשובה. חלום הילדות שלי היה להיות שחקנית, אך מסע החיים הוביל אותי במסלול אחר. בשנה האחרונה מצאתי את עצמי מוצאת במה קצת אחרת אבל עם הרבה קהל, ברשתות החבריות וביניהן הטיקטוק".

גולן סיפר: "נולדתי באורגווי ועליתי לארץ לפני 42 שנה. התחלתי תהליך של תשובה בגיל 45 דרך 'ראש יהודי'. המשחק זרם בעורקיי מאז שאני זוכר את עצמי ותמיד הייתי הליצן של הכיתה".

"לפני כחודשיים יצרנו עמוד משותף בטיקטוק של אבוש ושלי", אמרה שלם. כיום יש לעמוד שלהם 20.2K עוקבים וכמעט 240K לייקים.

היא הצטרפה לטיקטוק כמעט במקרה וגררה אחריה את אבא שלה. "אחותי הקטנה שיתפה אותי שישנה אפליקציה שהיא חושבת שתתאים לי מאוד ומאז התחלתי להעלות סרטונים. בהמשך אבא שלי הצטרף וכבש את ליבו של הקהל. בטיקטוק אנחנו פוגשים קהל מגוון הן בגילאים והן במגזרים, והיכולת להעביר מסרים ולנפץ סטיגמות במטרה לקרב בין חילוניים לדתיים בהחלט קיימת", היא מוסיפה.

התגובות שהם מקבלים מצויינות. "אנחנו מקבלים תגובות כמו 'בשבילכם הורדתי טיקטוק', 'נשמח להתארח אצלכם בשבת' וגם אנשים שכותבים פתאום הם מסתכלים על היהדות בצורה שונה וחיובית יותר".

"היו כמה שציינו שהסרטונים גרמו להם להתחיל להניח תפילין, לא מעט אף הגדילו לבקש שיעורי תורה מאבוש, ואותי בעיקר שואלים מאיפה החולצות", אומרת שלם בחיוך. הם נתקלו גם בתגובות מפתיעות כגון אנשים שביקשו שגולן יאמץ אותם או אחרים ששאלו אם הם בעל ואישה.

יש קשיים בטיקטוק. "כמו בכל הווית החיים, גם פה אנו נתקלים בחוסר צניעות או תכנים בוטים", הם מספרים. "הדרך שלנו להתמודד מול הנושא היא להתעלם, לדפדף, ומהצד שלנו להוסיף אור על מנת שהקהל, בעיקר הצעיר, יחשף גם לדברים בעלי משמעות".

"זו בהחלט סוג של שליחות בעינינו. חשוב להבין שיש קהל גדול בטיקטוק שצמא לתכנים צנועים ונקיים,
בסופו של דבר יש ילדים שבמקום להיחשף לעוד סרטון פרובוקטיבי יראו סרטון מצחיק שעדיין שומר על גבולות הצניעות", אומרת שלם.

השלב הבא. "אנחנו חושבים כרגע איך אפשר למנף את העשייה", הם אומרים. "בעזרת ה' מתפללים להפיץ ולקרב במסגרות גם מעבר לטיקטוק. צפו להפתעות".

"לא מרגיש שליחות בטיקטוק כמו שאני לא מרגיש שליחות להיות חרדי בתל אביב"

אי אפשר לדבר על דתיים ברשת חברתית כלשהי בלי לדבר על אושיית הרשת מלך זילברשלג. הוא בן 23 ומבלה את רוב זמנו ברשתות החברתיות השונות. "אני לא איזה נרקומן של רשתות חברתיות, אני פשוט בנאדם מאוד מאוד מחובר, כל הזמן הטלפון שלי ביד. אני צריך לדעת ולעקוב, ולכן אני ישן מעט ומצייץ מלא".

השטריימל של מלך זילברשלג
השטריימל של מלך זילברשלגצילום: כאן

"הצטרפתי לטיקטוק כשזה היה ממש ממש בחיתוליו, כשעוד קראו לזה מיוזיקלי, ולא הייתי פעיל כי לא הייתי ילדה בת 16 ששרה ורוקדת וזה מה שזה היה אז בעיקר", הוא אומר. "מאוחר יותר כשזה התחיל להיות הפלטפורמה הכי גדולה של וידאו שקיימת, אז כן הצטרפתי ועשיתי קצת גאגים (פוסט, סרטון או תמונה שבא להעביר לקורא מסר מסוים, י"ג) שתפסו.

לזילברשלג 42.8K עוקבים בטיקטוק וכמעט 540K לייקים. "יש לי יותר מליוני מליוני צפיות", הוא מציין. "זו פלטפורמה שאני מאוד אוהב כי יש בה במה ליצירה אינסופית. מעטים מאוד האנשים שנמצאים שמה ולא מעלים משהו".

@ze_lama

אשכנזים להיות כמו

♬ original sound - ze_lama

לדבריו, "יש קהל דתי בטיקטוק יותר ממה שיש באינסטגרם ופחות ממה שיש בטוויטר". הוא מסביר את הרציונל. "גם טוויטר וגם טיקטוק הן רשתות יחידניות שעומדות בזכות עצמן. אין איזו קבוצה של 'יהודים' כמו צוקרברג שמחזיקים אותם בתוך הלופ של אינסטגרם-פייסבוק-וואטסאפ, ולכן כשדתי או דתייה פותח או פותחת טיקטוק הוא יודע שהוא פשוט יכול להיות פיקטיבי. הרשת מאפשרת לו להיות פיקטיבי ולהישאר רק בטיקטוק".

הקהל בטיקטוק צעיר ויש לזה מחיר. "מאוד שיפוטי שם כי מאוד צעיר שם. אני אוהב את זה, אין פוליטיקליקורקט. גם אם זה מאוד מאוד כואב, כי יש שם העלבות ושיימינגים מיותרים, אבל אין דבר שמגיע רק עם קסם. זה חלק מהקסם וזה חלק מהמינוס של הדבר הזה, אבל זו הפלטפורמה".

@ze_lama

מה השעה עכשיו?

♬ Ah ah ah - Vocal

האלגוריתם של הטיקטוק יכול לקדם סרטון שיצרת באופן רב כך שיהיה ויראלי ביותר. "לפעמים דבר שאתה לא מדמיין מקבל 200K צפיות, ודבר שהשקעת בו וחתכת וערכת וקיצצת והכל, מקבל 1,000 צפיות שזה מעט מאוד" הוא אומר.

זילברשלג מספר כמה זמן הוא משקיע ליצירת סרטון חדש. "אם זה סרטון שצריך לערוך ויש לי גאג בראש אז זה יכול לקחת הרבה זמן, ואם זה סתם תגובה מצחיקה אז פחות. בגדול בין שלושים שניות לשעתיים".

את הרשת החברתית רואה זילברשלג כמו עוד מרחב מחיה אחר בעולם. "אני לא מרגיש שליחות בטיקטוק כמו שאני לא מרגיש שליחות להיות חרדי בתל אביב. אתה הולך לתל אביב כי יש שם פגישה, סיימת את הפגישה והלכת הלאה". עם זאת, הוא מוסיף, "אם מישהו ראה אותך ומתחיל לחשוב אחרת על חרדים - אשריך ואשרי חלקך, אבל אתה לא שליח של אף אחד. בואו נעשה טוב ונקווה לקבל טוב, אבל לא נחשוב שהשמש זורחת לנו מיום שלישי".

טיקטוק משפחתי

אוריולירןסופר (39,38) הם בעל ואישה המתפעלים חשבון טיקטוק משפחתי ויראלי מאוד. הוא אדריכל ומהנדס אזרחי והיא עורכת דין. יש להם ארבעה ילדים וכולם שותפים יחד במאמץ הטיקטוק המשפחתי.

אורי ולירן סופר עם ילדיהם
אורי ולירן סופר עם ילדיהםצילום: באדיבות המצולם

"הצטרפנו לטיקטוק לפני כשנה וחצי", מספרת סופר. "זה התחיל מתוך שיעמום ורצון לעשות סרטונים כיפיים עם הילדים, והמשיך כסוג של שליחות לאחר שאחד האנשים הקרובים אליי חלה במחלת הסרטן וביקש ממני רק דבר אחד: 'תמשיכי להצחיק'".

"לקחתי את זה כמשימת חיי ופשוט ניסיתי להצחיק אותו בכל דרך, והטיקטוק היווה פלאטפורמה נהדרת לכך. לימים, הוא החלים ואנחנו המשכנו ברצון לעשות שמח וטוב. אחת לשבוע אני מקבלת הודעות בפרטי על כך שאני עושה טוב לאנשים בתקופות קשות בחיים שהם עוברים, ומבחינתי זה סוג של שליחות", היא אומרת.

"אנחנו לא מנסים להיות הדתיים של הטיקטוק, אלא מעלים דברים צנועים ונחמדים תוך שמירה על צניעות הגוף והנפש", הם אומרים.

לחשבון הטיקטוק שלהם מספר עצום של 431.4K עוקבים ולא פחות מ-4.2M לייקים. "אנו הורים לארבעה ילדים מקסימים תודה לאל (חמסה חמסה חמסה), עובדים במשרות מלאות ועדיין מכורים לטיקטוק. זה הפך להיות סוג של בילוי משפחתי.
הכל באווירה טובה, נעימה ושמחה.

עם תגובות פוגעות שכמו בכל רשת חברתית קיימות בוחרים במשפחת סופר להתמודד במספר דרכים. "הראשונה והעיקרית ביותר היא התעלמות, והשניה היא להגיב להם בסרטון הומור".

המירוץ למיליון לייקים

את קארין קליינברג (24) משדרות אתם אולי מכירים מהעונה השביעית של המירוץ למיליון, אבל מסתבר שהיא כמעט שנה גם כוכבת טיקטוק.

קארין קליינברג
קארין קליינברגצילום: אורטל אברהם

עם 48.7K עוקבים וכמעט 510K לייקים היא מגיעה לקהל שלה שעוקב אחריה באדיקות. "הייתי עושה סרטוני קשירת מטפחות סתם לכיף ורק אחרי תקופה נכנסתי לזה ברצינות, כשפרסמתי סרטון עם בעלי אריאל שהגיע לכמעט 800k צפיות, שזה הסרטון הכי מטורף אצלי מבחינת כמות צפיות".

@karin_kleinberg1

אחרי 10 דק של צילום בהם ניסיתי ללא הצלחה לפתוח בשיטה הזאת את הבקבוק...אריאל הגיע וזה מה שקרה 🍺 ##קורונה

♬ original sound - karin_kleinberg1

"יש קהל דתי בטיקטוק. כמובן לא הרבה, אבל יש". לטעת קליינברג, "הבעיה היא שיש בטיקטוק כל מיני אתגרים מהעולם ולפעמים אלה אתגרים שמסכנים חיי אדם. יש ילדים בטיקטוק שנחשפים לתוכן הזה ולא יודעים לסנן תכנים שהם מסוכנים או לא בשבילם".

קליינברג מפיקה סרטוני טיקטוק תוך דקות. "אני מכינה סרטונים יחסית ממש מהר. מתאמנת כמה דקות, מלמדת את השותפים לסרטון ופשוט זורמים. פעם אחת עשיתי סרטון שדרש גם להיכנס למשחק שאני בוכה וזה הסרטון שלקח לי הכי הרבה זמן, בערך חצי שעה. היה חשוב לי להראות שזה אמיתי".

כמו משתמשי טיקטוק אחרים, גם קליינברג לא מתיימרת להיות נציגת המגזר בטיקטוק. "אני לא יודעת מה אחרים מרגישים, אבל אני לא נמצאת בשום פלטפורמה כדי לעשות 'שליחות'. המילה הזאת גדולה מידי. אני באה לעשות כיף ולהראות שיש מגוון עצום של דתיים".

אחרי המירוץ למיליון, האינסטגרם והטיקטוק, היא לא מתכוונת לעצור כאן. "השלב הבא? אני יכולה לתת לך סקופ שאני כבר כמה חודשים עובדת קשה על ערוץ היוטיוב שלי שבקרוב יעלה לאוויר עם התוכן שלי".

"יש פעמים שהתגובות הן קשות מנשוא"

רחל אילפלד (17) מבית שמש מתלבטת בימים אלה אם ללכת לשירות לאומי או להתגייס לצבא, אבל דבר אחד היא בטוח יודעת - להיות ויראלית. "בדיוק סיימתי כיתה י"ב, אני שנה הבאה אלמד במדרשת לינדנבאום בירושלים. יש לי חלומות שהפכו למטרות ואני יום יום פועלות להשיג אותן במלא התשוקה והמרץ. הטיקטוק הוא חלק בלתי נפרד מהם".

רחל אילפלד
רחל אילפלדצילום: באדיבות המצולמת

ההצלחה של אילפלד באפליקציית הסרטונים מרשימה משום שרק לפני חודש וחצי היא הצטרפה אליה וכבר עומדת על 4.5K עוקבים ויותר מ-120K לייקים. לדבריה, "דווקא טיקטוק. זאת הפלטפורמה היחידה כרגע שמאפשרת חשיפה מטורפת במעט זמן. סרטון אחד הגיע בתוך כמה ימים ל-230K צפיות. טיקטוק היא הזדמנות שחבל מאוד לא לנצל".

@rochs.ilfeld

אז נהרס לנו הנינג׳ה ומסתבר שאפשר להסתדר בלעדיו 😂 נסו את זה בבית וספרו לי בתגובות אם הצלחתם! ##fuunychallenge##ninjachallenge##ninjashake##fruitlover

♬ חלק ממני - Ben Zini

"עם הזמן יש יותר ויותר דתיים שנכנסים לטיקטוק". עם זאת, "כמות התגובות שמכוונות ישירות לדת תלויה בכמה אני מזכירה ומציינת את זה שאני דתייה. ככל שאציין יותר ככה יהיה יותר תגובות ולרוב אלו תגובות רעות שמטרתן להוריד", היא אומרת.

גם אילפלד מתארת מציאות שיפוטית ברשת החברתית. "אנשי הטיקטוק הם אנשים מאוד דעתניים שאחד מהתחביבים שלהם זה להביע את דעתם בכל דבר, לטוב ולרע. ממש כמו בכל רשת חברתית, המקלדת מאפשרת לאנשים לומר ולהגיד דברים שמעולם לא היו מעזים סתם כך להגיד לבנאדם בפנים. האומץ הזה שמאפשר לכולם לכתוב ולהגיד כל מה שעולה על דעתם מהווה עבורי קושי גדול. יש פעמים שהתגובות הן פוגעניות וקשות מנשוא ואני צריכה להיות חזקה ולא לייחס חשיבות לתגובות, גם הטובות וגם הרעות".

וכמה זמן היא משקיעה כדי להפיק סרטון חדש? "בממוצע לוקח לי לערוך חצי שעה כל סרטון", היא מספרת. "אבל צילום של כל סרטון בממוצע לוקח שעה".

אילפלד, כזכור בת 17, היא רק קצת מעט מבוגרת ממשתמש טיקטוק אופייני, אך זה לא מונע ממנה להוות השראה למשתמשים אחרים. "אני מרגישה שליחות מטורפת. יש קטע ממש אצל הרבה אנשים שמרגישים צורך להיות חלק מהחברה הכללית, לנסות להיות כמו הרוב החילוני. במקום לנסות להביא את עצמם כדתיים ועם הייחודיות שלהם אל תוך החברה, הם מעדיפים להשתנות ולאבד את הערכים שלהם".

"אני מרגישה שאני מהווה השראה לדתיים אחרים שנמצאים במשבר ובהתלבטות אם לחזור בשאלה או להישאר דתיים, כי העולם החילוני מפתה פי כמה. אז אני כאן להזכיר לכם שהיי, אני דתייה, אני בגדר ההלכה ואני חלק מהחברה הכללית ואני עושה ואף מצליחה באותם פלטפורמות שחילונים נמצאים", אומרת אילפלד.

"ברגע שהעלתי תוכן דתי כל הדתיים צצו"

סול שוורץ (26) מירושלים, נשואה (+2), בלוגרית אופנה, תיירות ולייף-סטייל. הפלטפורמה המזמינה הפכה אותה ויראלית בלי שהתכוונה בכלל. "התחלתי להעלות סרטונים בקטנה בשביל לשתף בסטורי של האינסטגרם ומבלי ששמתי לב בכלל, הטיקטוק שלי הלך וגדל. יש לי סרטון שעבר את ה-500K צפיות".

סול שוורץ ובעלה
סול שוורץ ובעלהצילום: באדיבות המצולם

"לאחרונה התחלתי להעלות תכנים יותר יהודיים, כי יש לי פה יכולת להכיר לנוער את הצד היפה של היהדות", היא מספרת. "לא האמנתי שככה יתלהבו וזה נותן לי כוח להמשיך. ברגע שהעלתי תוכן דתי כל הדתיים צצו, ככה בעצם הבנתי שיש מלא דתיים בטיקטוק".

עם זאת, "הבריונות רשת שם היא מעבר לנורמה ברשתות אחרות. מדובר בקהל צעיר ופחות מודע".

שוורץ עומדת על כמעט 10K עוקבים ו-140K לייקים. בהתאם לגילה המבוגר יחסית למשתמשי הטיקטוק, היא מרגישה באחריות מסוימת. "אני מרגישה שאני חייבת להראות את היהדות בצורה כזאת שגם הילדים יתחברו ויאהבו, כי אנחנו יהודים. יש תגובה כזאת בטיקטוק שנחשבת מחמאה ממש: 'נראה חו"ל', וזה מבאס אותי לראות כמה הנוער פה מנסה לברוח ממה שמייחד אותנו; הארץ שלנו והמסורת שלנו".

"בשלב הבא אני רוצה בעזרת ה' להשקיע יותר במסר. ממש חשוב לי שהזמן שלי לא יתבזבז על דברים חסרי משמעות", כך שוורץ

"להעלות לאנשים חיוך זאת שליחות גדולה בדור שלנו"

שמואל נמירובסקי (26), נשוי (+1) ומתגורר בבית"ר עילית. ביום יום הוא עובד כבנקאי ומאמן זוגי, אך עם פרוץ הקורונה הוא מצא את עצמו תחת סגר ועם הרבה זמן פנוי.

שמואל נמירובסקי ואשתו
שמואל נמירובסקי ואשתוצילום: באדיבות המצולם

"כשהתחיל הסגר הראשון של הקורונה הייתי הרבה בבית. מתוך סקרנות נחשפתי לאפליקציה ולתוכן שלה. חשבתי איך אני יכול להביא את היצירתיות שלי לידי ביטוי, גם כדי לשמח את האנשים בתקופה הזאת וגם לשמור על שפיות כלשהי", הוא מספר.

נמירובסקי הסביר מדוע החיבור בינו לבין הטיקטוק היה כל כך מהיר. "הרגשתי שמיציתי את הרשתות האחרות ופתאום משהו חדש, קונספט חדש ומגניב הגיע, אז עפתי על זה. בנוסף, שם הקהל שופט את התוכן ולא רק מי שמשלם יותר עבור קידום התכנים שלו. לפחות כרגע".

הוא אמנם לא נתקל בקהל דתי גדול, "אבל אני נתקל לא פעם בסרטון של הרב פנגר או הרב יגאל כהן ולא בהכרח שדתיים העלו את זה".

כאמור, הוא הצטרף לטיקטוק בתחילת משבר הקורונה, והוא הספיק לצבור 2.5K עוקבים ויותר מ-61K לייקים. בסרטונים שלו הוא מקיע בין דקה בלבד, לבין שעה ואף יותר. "זה תלוי. יש כאלה שזה ספונטני ולפעמים צריך לקבץ מספר סשנים או שזה יצא איכותי ומדוייק".

בשביל נמירובסקי, העלאת החיוך לאנשים שווה את המאמץ. "אני מרגיש שליחות, כיוון שאני מעלה חיוך ושמחה בלב של האנשים, וזאת שליחות גדולה בדור שלנו. בנוסף, אני מעלה תכנים חיוביים וכלים לחיות טוב יותר, גם באופן כללי וגם בפן הזוגי. רוב הסרטונים שלי הם הומור זוגי. בעתיק אני רוצה גם לשתף פעולה עם ארגונים וחברות חרדיות ודתיות כדי לעשות עבורם סרטונים ויראלים, להפיץ עוד טוב ואולי אפילו להיות שחקן".