צ'כיה
צ'כיהצילום: ISTOCK

בימים האחרונים הושלם ונחנך פרויקט שיחזור בית הכנסת העתיק בעיירה ימינצ'ה שבצ'כיה, לאחר עבודות שיחזור מקיפות שנערכו בשמונה השנים האחרונות.

בית הכנסת אף מארח באולם צמוד תערוכה קטנה על ההיסטוריה היהודית המקומית, ויחד עם בית הקברות היהודי הסמוך השמור היטב, מהווה מתחם מורשת יהודית המזכירה לרבים עיירה יהודית בצ'כיה של פעם.

חנוכת בית הכנסת המשוחזר נערכה יחד עם השקת ספר חדש על בתי כנסת באזורים צ'כיים, מאת ג'רוסלב קלנובסקי, המפקח על המורשת היהודית בצ'כיה.

בית הכנסת הקטן נבנה בסגנון הבארוק העממי. באתר בית כנסת נמצא שרידיו של בית כנסת קדום יותר שנחרב כתוצאה משריפה שפרצה בעיירה.

בית הכנסת המקורי נבנה על ידי ראש הקהילה היהודית ר' יצחק לנדסמן ז"ל, והבניה בוצעה על ידי הבנאי מתאס קיר שמאייר. לאחר מכן הוא נהרס ונבנה מחדש מספר פעמים.

הקהילה היהודית המקומית הפסיקה לפעול בשנת תר"נ, ולפי הערכות היהודי האחרון בכפר נפטר בשנת תרע"ג. בית הכנסת נמכר, אולם במהלך השנים נזנח.

בשנת תשס"ג נרכש המבנה על ידי התאחדות הקהילות היהודיות בצ'כיה, והוחלט לשקמו. העלויות הכוללות הסתכמו בכ־ 6.5 מיליון כתרים צ'כיים ( 250 אלף אירו), במימון משרד התרבות של צ'כיה, וקרנות בינלאומיות נוספות.