ראש הממשלה נתניהו מציג את התכנית הכלכליתלע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הציגו הערב (חמישי) את התוכנית "רשת ביטחון כלכלית 2020-2021", תוכנית הסיוע החדשה למשק בעקבות פגיעת הקורונה.

"שר האוצר ואני עבדנו על התוכנית מסביב לשעון, כדי שתקבלו את הכסף כמה שיותר מהר. אנחנו בעיצומה של סערה עולמית ומתגברת שלא תפסח כמעט על אף מדינה", אמר נתניהו בפתח דבריו.

נתניהו השיב לביקורת על ניהול המאבק בקורונה ואמר כי "צריך למצוא את האיזון בין הבטחת הבריאות לפתיחת הכלכלה. ההחלטות מתקבלות בשיטה של ניסוי וטעייה - כך עושות כל הממשלות".

''הצעדים שנקטנו גבו מאיתנו מחיר כלכלי כבד, פתחנו את המשק, במבט לאחור אפשר לומר שהשלב האחרון היה מוקדם מדי. אני לוקח אחריות", אמר ראש הממשלה.

''עשינו זאת בגלל שהקשבנו למצוקות שלכם אזרחי ישראל, אני לוקח על עצמי את האחריות. לציבור החרדי: כל ההחלטות מתקבלות על בסיס סטטיסטי. אני שב ומבקש את שיתוף הפעולה שלכם אזרחי ישראל. אנחנו אוסרים חתונות כדי למנוע הלוויות. תתחתנו, אבל בחתונות קטנות".

נתניהו הודיע כי "בשבוע הבא ניתן מקדמות של עד 7,500 ש"ח לבעלי עסקים, זה התשלום המיידי. אם נצטרך נביא עוד תכניות בשבועות הקרובים".

נתניהו הציג את תכנית הסיוע הכלכלי החדשה. המרכיב הראשון בתכנית הוא רשת ביטחון לשכירים שתבוא לידי ביטוי בדמי אבטלה עד סוף יוני 2021. המרכיב השני הוא רשת ביטחון לעצמאים ולבעלי עסקים שנפגעו מהקורונה - מענק מיידי של 7,500 ש''ח שיגיע לחשבון הבנק כבר בשבוע הבא. המענק יינתן לעסקים שקיבלו סיוע במאי, בלי תנאים חדשים. כמו כן, עסקים קטנים שנפגעו עד 1,300 שקלים יקבלו מענק של עד 6,000 שקלים כל חודשיים. נתניהו הוסיף כי בשבועות הקרובים יובאו לאישור עוד תוכניות בתחום הכלכלה ובתחום הבריאות.

"לגבי שכירים - מובטלים ובחל״ת - דמי האבטלה יועברו אליכם עד 2021. לגבי עצמאיים ובעלי עסקים שנפגעו מהקורונה - מענק מיידי יכנס לחשבון הבנק בשבוע הבא. בלי תנאים חדשים ובלי בירוקרטיה, מיידי. נעביר עוד כסף ונעשה עוד. ניתן עוד רשת ביטחון לעסקים קטנים וגדולים שנפגעו".

''בשבועות הקרובים נביא עוד תוכניות בכלכלה ובבריאות, כי אנחנו מחוייבים לדאוג לכל אזרחי ישראל וכי הכלכלה שלנו חזקה. אהיה מעורב אישית כל הזמן כדי לוודא שהכסף יגיע אליכם. אנחנו עושים הכל להימנע מסגר מלא. זה בידיים שלנו. כולנו חייבים לשמור על ההנחיות כדי שנצליח''.

בנוגע לוויכוח בממשלה סביב תקציב המדינה אמר נתניהו כי "כל הכלכלנים בעולם ובארץ אומרים להביא תקציב מיידי עד סוף השנה. אני פונה לגנץ - צריך להביא תקציב עכשיו. אם מורידים את הפוליטיקה, צריך להעביר את התקציב כבר בשבוע הבא. לא צריך לערב פה פוליטיקה".

שר האוצר ישראל כ"ץ הציג גם הוא את התכנית הכלכלית והכריז כי "כל המגבלות על דמי האבטלה מוסרות. כל העצמאים שהכנסתם עד 300 אלף ₪, כולל בעלי שליטה, יקבלו מדי חודשיים מענק של עד 15 אלף ש"ח והם יקבלו בנוסף לזה גם מענק עבור העסק שלהם. כאשר העסקים עד 100 מיליון ש"ח יקבלו מענקים לפי קריטריונים, הגדלנו את היקף המענק.

שר האוצר מציג את התכנית הכלכליתלע"מ

''אם היה אולם שנסגר בעל העסק מקבל כל חודשיים שכר של עד 15 אלף שקלים, על העסק עצמו יקבל גם את דמי הארנונה שהממשלה תשלם במקומו וגם מענק בגובה 70 אחוז מההכנסה המחויבת שלו, המחוזר המחויב".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח''כ יאיר לפיד, הגיב לתוכנית הכלכלית שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו: ''מי שהקים ממשלה מנותקת של 36 שרים ו-16 סגני שרים ובאמצע המשבר עסק בעיקר בהטבות המס של עצמו, שלא יספר לנו על 'לקיחת אחריות מלאה'. התוכנית הכלכלית -חייבת להתחיל מדבר אחד שבלעדיו שום דבר לא יצליח: קיצוץ מספר השרים ומשרדי הממשלה'', תקף לפיד.

''תלונותיו על הבירוקרטיה הממשלתית מעלות את השאלה מי בעצם היה ראש ממשלת ישראל ב-11 השנים האחרונות? את דמי האבטלה לעצמאים כזכור הוא הפיל בכנסת כבר לפני שבועיים. לגבי המענקים - רוב הציבור מחכה עדיין לשתי הפעימות הקודמות. יש לקוות שהפעם זה ייראה אחרת", הוסיף.