ישראל כ"ץ
ישראל כ"ץצילום: קובי ריכטר/TPS

שר האוצר ישראל כ"ץ (הליכוד) שוחח היום (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm והתייחס להפגנה הגדולה אמש בתל אביב, ולתוכנית הכלכלית שהציג עם ראש הממשלה נתניהו, תוכנית שלדבריו אמורה להעניק את פתרון למצב.

"הפגנות הן חלק מהדמוקרטיה. אני חושב שלהביע מחאה זה דבר לגיטימי, אני חושב שזה מכוון בעיקר לחודשים הקודמים בהם האנשים חשו שהסיוע לא הגיע במידה מספקת, אולי הקריטריונים השאירו חלק בחוץ, אבל התוכנית שראש הממשלה ואני הצגנו ביום חמישי נועדה בדיוק לתקן את הדברים האלה. זו תוכנית מקפת שנותנת רשת ביטחון כלכלית", אמר השר כ"ץ והוסיף: "כמובן שהצטערתי על מה שהתפתח לאחר מכן, כפי שדווח לפחות, על המעבר לאלימות".

הוא המשיך ואמר כי הוא מנסה להפריד את המחאה מהתחום הפוליטי שכן בראייה כללית לטעמו "ברור שזה ביטוי לתהליך של כמה חודשים כולל המצב הבריאותי שלא תלוי הרי בממשלה, אלא להפך. כולל הסגרים, אנשים צברו הרבה מאוד מטענים, חרדות, וחששות וכשהעניין של הביטחון הכלכלי מצטרף לזה ודאי שזה מביא לתחושות מאוד עמוקות". הוא התייחס לטענות כי המחאה הייתה פוליטית ואורגנה על ידי גורמים 'אנטי ליכודיים', 'אנטי ביביסטים', ואמר: "אני לא חושב שזה כך, אני לא מכיר מי הניע, אבל על פניו כמו שאמרתי התחושות הן תחושות כלליות".

לדבריו, ההפגנה התחברה לתוכנית שהציג עם ראש הממשלה, "עמדתי בקשר עם רבים מראשי המוחים, והתוכנית הזאת היא תוכנית שנותנת מענה מקיף לשכירים, לעצמאים, לבעלי העסקים למשך שנה שלמה עד שיחזרו לעבודה המלאה, לפעילות מלאה שזו המטרה שלנו באמת. אני חושב שרובם יודעים שהתוכנית טובה ויש בה מענה. . כבר היום הממשלה תקבל החלטה שתאפשר מתן מקדמה, מקדמה בין 7,000-1,000 שח לקשת רחבה של עצמאיים שתהיה בחשבון הבנק שלהם ביום שלישי".

כמו כן, גולן יוכפז תהה האם השמועות על מחשבי רשויות המס שלכאורה צריכים לעבור תכנות מחדש על מנת להציל להעניק כספים לאנשים ולא רק לגבות, נכון. השר כ"ץ השיב: "רשות המס עושה עבודה אבל אני מציע לא לפתור את עצמנו על ידי הורדת דברים לדרג של הפקידים והמחשבים. התכנות מאפשר להם בכול פעם לתכנת רק מבצע אחד, רק תוכנית אחת, והיא לא קשורה לתוכניות הקודמות", והדגיש כי "התאריכים שאני נתתי ונותן הם אחרי שקלול כל הדברים האלה והאחריות היא עליי".

"אין מקום לבחירות"

ענת דוידוב ציינה בפני השר כי האופוזיציה הגישה הצעת חוק שמטרתה לסייע ביצירת תוכנית אבטלה מסודרת בקרב ציבור העצמאיים, אך נפסלה על ידי הממשלה. היא תהתה כיצד הם אמורים לקבל סיוע כלכלי כעת. שר האוצר השיב: "הפתרון הוא לא בחוקים של האופוזיציה, גם אנחנו הגשנו כשהיינו באופוזיציה. הפתרון הוא בהחלטות ובביצוע של הממשלה, היום תתקבל ההחלטה על המקדמה, מחר תתכנס הממשלה כדי לדון ולאשר את התוכנית הכוללת לסיוע לשכירים, לעצמאיים, לבעלי העסקים. אנחנו פועלים להשלים את החקיקה עד רביעי, יש לוחות זמנים ברורים שנותנים רשת ביטחון שנה קדימה, קבלת דמי אבטלה משופרים, לא רגילים, עד יוני שנה הבאה שאנחנו מקווים שהמשק יחזור לפעילות".

לא זו בלבד, הוא הסביר כי לגבי עצמאיים "קבענו קריטריון ברור, מי שהמחזור שלו עד 640 אלף ש"ח בשנה יקבל עד 15 אלף ש"ח פעם בחודשיים. העסק יקבל השתתפות משמעותית בהוצאות הקבועות עד חצי מיליון ש"ח לחודשיים, בהתאם למחזור הפעילות, ומי שהפעילות שלו פחתה או נסגר או מתחת ל-60% יקבל גם את כל דמי הארנונה מהממשלה ב-7 פעימות דו חודשיות עד יוני הבא, זה חסר תקדים ומאוד משמעותי. התוכנית הזאת מאוד רחבה, משמעותית וצריכה לתת ביטחון אבל היא לא מספיקה. יחד עם זה צריך לעבור תקציב שיהיה תקציב מינימליסטי, שיאפשר לבצע את הפעולות של השנה הזאת, להשלים פעולות, להשלים תקציבים, לפתוח למשל את מערכת החינוך שאין כסף לפתוח אותה בספטמבר".

יחד עם זאת, השר כ"ץ ציין כי "יש כאן הסדרים עם רפורמות ענקיות חסרות תקדים כמו הזרמת 100 מיליארד ש"ח לתשתיות, 50 מיליארד ש"ח להייטק מהקרנות המוסדיות, כמו שחרור רפורמות תחרות, ומה זה יעשה? יאפשר לנו להיפגש בעוד שנה, שלצד הסיוע למעבר המשבר הנורא של הקורונה, אנחנו נתחבר לצמיחה ופעילות שתביא את ישראל להיות מדינה מתקדמת".

לדעתו, "מי שלא תומך בתקציב מידי ורפורמות מידיות פוגע ביכולת של ישראל להתכונן לעתיד", והבהיר כי "אין מקום לבחירות למרות שהליכוד יכול לנחול ניצחון משמעותי מול האלטרנטיבות. אנחנו הקמנו ממשלה, הייתה עליה הרבה ביקורת. אם יש צידוק לגודל הממשלה זה היכולת שלה לקבל החלטות, וזה מה שצריך לעשות. אם תובא הצעת תקציב וכחול לבן יפילו אותה הם יובילו את המדינה לבחירות. התיקון בחוק היסוד ששתי המפלגות יזמו עוד לפני הקמת הממשלה אומר שאם עד סוף אוגוסט לא יועבר תקציב הולכים לבחירות".

אתה ונתניהו עובדים יפה?

"כן, אנחנו עובדים בסדר גמור. היו הרבה שמועות הופרחו לאוויר".

שמענו שברקת מגיע.

"למדתי להתייחס לרעשי רקע בקור רוח, לא הגבתי. בסוף, אני עם רה"מ הצגנו תוכנית רצינית, זו התוכנית ואין בילתה. רעשי הרקע הם גם חלק מהדמוקרטיה".

ניר ברקת שווה רעשי רקע?

"שמחתי להתראיין".