סמ"ר איתן קלאפיש
סמ"ר איתן קלאפישבאדיבות דובר צה"ל

סמ"ר איתן קלאפיש גדל בבית חרדי בקריית יערים (טלז-סטון). אביו הינו משגיח בעדה החרדית ואימו אשת חינוך.

בחברה ממנה הגיע סמ"ר קלאפיש מושגים כמו מדינת ישראל ומוסדותיה, צה"ל וכדומה היו מושגים שלא דיברו עליהם כלל והיחס כלפיהם היה עוין ומזלזל.

בנערותו, סמ"ר קלאפיש למד במספר מוסדות חינוך חרדיים אך לא הצליח למצוא את עצמו מסתדר בין המסגרות. בנוסף, הוריו התגרשו והקשר עם אביו נותק ולבסוף הוא מצא את עצמו ללא מסגרת או תעסוקה, כמפלט הוא השתמש בסמים קלים באופן אינטנסיבי.

לאחר תקופה של חשיבה ולבטים עצמיים, סמ"ר קלאפיש החליט לעשות שינוי בחיים שלו ולקחת את עצמו בידיים, הוא נחשף למכינה קדם צבאית 'הררי ציון' עבור נוער חרדי והחליט להצטרף אליה.

במכינה הקדם צבאית, סמ"ר קלאפיש עבר תהליך אישי ארוך ומורכב לקראת הגשמת החלום להיות לוחם בצה"ל, על התהליך שעבר הוא מספר: "הגעתי אל המכינה במצב נפשי לא טוב בכלל, אך גיליתי במהרה שהגעתי למקום שנתן לי תחושה של בית, אנשי הצוות נתנו בנו אמון, בכל אחד מאיתנו. קיבלנו תכנים ייחודים, כגון סיורים מאתגרים בארץ, למדנו על מורשות קרב ונחשפנו לסיפורי הגבורה לראשונה, התאמנו. ברובד הרוחני, למדנו שיעורי אמונה שחיזקו אותנו מאוד ונתנו לנו אידאלים רבים".

"בתקופת המכינה סוף סוף התחלתי להאמין בעצמי, שאני מסוגל לעמוד ביעדים שאני מציב לעצמי. עד היום אני בקשר עם סגל המכינה, דבר שבא לידי ביטוי במסגרת התפקיד שלי כיום כאחד שמלווה את אותם צעירים חרדים לעבר הגיוס שמעוניינים להיות לוחמים ולשמור על ביטחון עם ישראל, בדיוק כפי שאני רציתי להיות בסיום תקופת המכינה", הוא מוסיף.

לאחר שעבר מהפך בחייו האישיים, סמ"ר איתן קלאפיש הסתער לעבר היעד הבא בחייו - להיות לוחם במסלולים לחרדים בצה"ל. לבסוף, הוא התגייס לגדוד 'נצח יהודה' ושם התחיל פרק חדש וחשוב עבורו: "הגעתי לטירונות והייתי בהלם, מנער שנשר ממסגרות, פתאום אני מוצא את עצמי במסגרת צבאית נוקשה, ללא הנחות. תקופת הטירונות וההכשרה הייתה תקופה ארוכה של מאמץ רב ופיתוח עצמי, גם ברמה הפיזית וגם ברמה הנפשית. הייתי צריך לנסות מספר פעמים בכל הכוח שלי כדי לעבור בוחן מסלול, המפקדים שלי לא וויתרו לי ולבסוף הצלחתי, זה המחיש לי שאני מסוגל".

"בהמשך תפסתי קווים בגזרת בנימין באיו"ש, תקופה שחיזקה אותי רוחנית לאחר שנחשפתי לפעילות המבצעית המרובה, בנוסף הייתה אווירה דתית ומעטפת מיטבית לחייל החרדי בגדוד. כל כך אהבתי את השירות באיו"ש שעברתי לגור בעפרה, אני מסתובב היום באיזור ופוגש לוחמים חרדים שאני סייעתי להם להתגייס. השירות הקרבי הקנה לי שלושה דברים מאוד חשובים: ביטחון עצמי בזכות ההתגברות על הקשיים, שמחת חיים בביצוע המשימות שאני עושה וכמובן התמדה ונחישות כדי לשרת על הצד הטוב ביותר. לא פחות חשוב - קניתי לעצמי גם חברי נפש לחיים", מוסיף קלאפיש.

כיום, סמ"ר קלאפיש משמש כראש תחום החרדים בלשכת הגיוס של תל השומר. במסגרת תפקידו הוא אחראי על איתור האוכלוסייה החרדית שאינה לומדת בישיבה ורלוונטית לשרת בצה"ל, הוא וחייליו יוצרים עימם קשר ומנגישים להם מידע על מסלולי החרדים בצה"ל ומסייעים להם לאורך כל ההליך באופן אישי ומיטבי".

"כשאני מדבר עם צעירים חרדים, אני מספר להם את הסיפור האישי שלי, בתקווה שהם יוכלו לקבל את אותה החוויה הייחודית שאני קיבלתי כלוחם חרדי בצה"ל. הרבה מהם אומרים לי שאי אפשר לפספס את הברק בעיניים שלי כשאני מדבר על זה. אני מאמין בעשייה שלי, מבחינתי זו שליחות לאומית ואני מוסר את עצמי עבור אותם צעירים חרדים כדי שיוכלו לסלול לעצמם עתיד טוב יותר, אני עושה את זה מהלב. החלום שלי זה בעתיד לעסוק עם נוער שמתמודד עם קשיים, אני עושה זאת כבר עכשיו".

המסר שלו למתגייסים החרדים לצה"ל: "אני אומר למתגייסים החרדים תמיד לשמור על החיוך, תמיד להאמין שהכל לטובתם, ומה שהם הולכים לעשות זה זכות גדולה עבור עם ישראל. זו חוויה מאתגרת אך מדהימה שיש לעשות אותה עם חיוך".

סמ"ר איתן קלאפיש בלשכת הגיוס
סמ"ר איתן קלאפיש בלשכת הגיוסדובר צה"ל

בצה"ל קיים מסלול שירות ייחודי ללוחמה עבור האוכלוסייה החרדית - מסלול 'חרב' המיועד לצעירים חרדים בגילי 18 עד 21 שהינם רווקים. במסגרת זו החיילים החרדים משרתים בגדוד 'נצח יהודה' בחטיבת כפיר, בפלוגת 'תומר' בחטיבת גבעתי, בפלגת 'ח"ץ' בחטיבת הצנחנים ופלגת 'מגיני הנגב' בחיל האוויר. בוגרי המסלול ששירתו בתפקידי הלוחמה כיום משתלבים בשוק העבודה, חלקם המשיכו לשירות קבע בצה"ל.