המחאה בירושלים
המחאה בירושליםצילום: דוברות המשטרה

הזעם בציבור החרדי כלפי התנהלות רשויות המדינה במשבר הקורונה הולך וגואה.

מני גרא-שוורץ, יועץ תקשורת ואסטרטגיה, מסביר את נקודת הרתיחה בשיחה עם ערוץ 7. "כרגע, התחושות של הציבור קשות. כמעט כל אדם שאתה משוחח איתו אתה שומע ממנו שיש כאן הכוונה ספציפית נגד החרדים. אחד רואה את זה בעצם הטלת הסגרים, אחר רואה את זה באכיפה המשטרתית וזה המצב בפועל. גם חברי הכנסת מוסיפים שמן למדורה, כך שהציבור חש בתסכול ואפליה".

גרא-שוורץ מצביע על בעיית הסברה חמורה, לצד יחס בעייתי מצד רשויות המדינה. "הציבור כואב כי לא הסבירו לו את מדיניות הטלת הסגרים, שהוטלו בצורה חפוזה. רק להמחשה: בעיר ביתר עילית מתגוררים כמה מאות מורים בבתי ספר ובתלמודי תורה בירושלים. אלפי ילדים נותרו למחרת בירושלים בלי מורים. הסגר הוטל אחרי שתים עשרה בלילה, מי מספיק לעדכן את כולם עד הבוקר. הורה לילד לא יכול – ובצדק – להבין דבר כזה. קשה לבוא ולהסביר לאדם שהמספרים מראים שהיתה עלייה מבהילה בקצב ההתפשטות ואתמול נמצאו כרבע מהנבדקים חיוביים. כשמדברים על הטלת הסגר, כעת ברור לתושבים למה נדרשו לכך, אבל ברגע האמת זה לא כך".

"יש הרבה מאוד מקומות בירושלים שנפגעו מהסגר וכמובן תושבי בית"ר עצמם. ההתנהלות היא שגויה לגמרי ורצף השגיאות שנעשה הביא לכך שהתחושה בציבור היא קשה וחייבים לעשות מעשה. תמונות או פגישות עם ראש הממשלה לא מספיקות כדי להרגיע את הציבור".

בגל הראשון של קורונה שימש מני גרא-שוורץ כיועץ למשרד הבריאות. לשאלה איזו עצה היה מייעץ כעת למשטרה או לרשויות כדי להוריד את גובה הלהבות הוא עונה, "כבר לפני שבוע אמרתי שהמשטרה צריכה לעשות צעד דרסטי כמו למשל להודיע שבמשך שלושה ימים תתבצע בציבור החרדי רק אכיפה הסברתית ובלי קנסות, מתוך הודאה בטעות ורצון לבוא לקראת הציבור. צריך לעשות צעדים כאלה במקומות מסויימים והם היו יכולים להביא למפנה או לרגיעה בשטח".

"ההפגנות שמתקיימות בימים האחרונים בירושלים אלו הפגנות חמות מזג שכמותן לא ראיתי הרבה זמן. יש שם גם אלימות מצד המפגינים. אי אפשר להתכחש לה או להצדיק אותה. ביומיים האחרונים השוטרים מנסים לשמור על איפוק בניגוד מה שהיה עד אז. אנחנו מבינים שבסופו של דבר הזעקה משפיעה, אבל כשהציבור כל כך טעון נדרשים צעדים משמעותיים ביותר", הוא מסכם.