קלינאי תקשורת
קלינאי תקשורתצילום: איסטוק

חברת הסטארט-אפ הישראלית, טיקטוק, פיתחה פלטפורמת טיפול דיגיטלית (Digital Therapeutics), משובצת משחקים מהנים ומגוונים שגורמים לילדים לרצות להשתמש בה, בכל מקום ובכל זמן.

המערכת שפיתחה החברה, מבוססת פתרון טכנולוגי מתקדם, מטפלת בהפרעות דיבור של ילדים המטופלים ע"י קלינאי תקשורת. הפתרון מקצר את זמני הטיפול והשימוש בו מבטיח הצלחה ושיפור ניכרים, גם במקרים שהטיפול המסורתי לא מצליח לסייע.

הפתרון שפותח לאור מחקרים אקדמיים, נבנה באמצעות בינה מלאכותית (AI) ולימוד מעמיק (Deep Learning).

בחברה מציינים כי המתרגל הדיגיטאלי של טיקטוק מוציא לפועל פרוטוקול טיפולי קליני מותאם לכל ילד שנקבע ע"י קלינאי התקשורת.

אלגוריתם הבינה המלאכותית של טיקטוק, נותן לילד משוב עבור כל הפקה של צליל/מיקום המטרה עליה הוא עובד ומעודדו להמשיך ולתרגל גם באופן עצמאי. כל המידע שנאסף במהלך התרגול, הקלטות קול, וידאו וציוני התקדמות, מועברים לקלינאי התקשורת.

לקלינאי התקשורת יכולת בקרה מרחוק על העבודה העצמית של המטופל, עדכון הפרוטוקול הטיפולי ומטרות התרגול - ללא צורך הגעה לקליניקה. יתרון עצום בתקופת הקורונה.

טיקטוק מהווה "אוזניים ועיניים" של הקלינאי לתרגול הילד בבית – ומאפשרת התערבות וסיוע גם באמצעות שיחת וידאו, והנחיית ההורים.

כמו כן המתרגל הדיגיטלי של טיקטוק יודע לתת לילד תזכורות ורמזים לגבי הפקת צלילי/מיקומי המטרה הנדרשים כדי לאפשר לו לתרגל נכון.

המערכת של טיקטוק מותקנת בטאבלט שמספקת החברה עצמה לכל מטופל. לכל טאבלט מוכנס אלגוריתם ייחודי מבוסס בינה מלאכותית ולימוד מכונה. כדי להתקדם במשחק, הילדים נדרשים לדבר כל הזמן – המערכת מזהה את דיוק ההגייה שלהם ונותנת משוב מידי. למערכת מגוון של משחקים, והחברה מוסיפה משחקים חדשים כל הזמן, כדי שכל ילד/ה ימצאו את העולם המשחקי שאליו הם מתחברים. גם כשהם עוברים בין משחק למשחק, הפרוטוקול הקליני ממשיך איתם – מגיל 3.5 ועד 12.

המוצר מותאם לאוכלוסייה החרדית והדתית והטאבלט נעול לכל שימוש אחר וניתן לעבודה רק ע"ג האפליקציה, עם התכנים המותאמים לקהל יעד זה.

הפתרון נבנה במטרה להפוך את התרגול לחלק ממה שהילדים הכי אוהבים לעשות – לשחק בנייד. מבחינתם, הם עוסקים בפעילות משחקית החביבה עליהם, נהנים ומתרגלים את מה שקלינאי התקשורת הגדירה עבורם. תוך כדי המשחק, הם מעמיקים ומשפרים את היכולת הלשונית שלהם, גם בלי לשים לב שהם בעצם מתרגלים.

הורים וקלינאי תקשורת, אשר כבר עושים שימוש בפלטפורמה מזה כשנה, מעידים כי הילדים נמשכים לתרגל שכן הפעילות ע"ג הטאבלט איננה מתישה ונתפסת כמשחק מהנה. בשל התרגול הרב נרשם שיפור ניכר ומהיר בשיבושי היגוי והגיית אותיות שורקות.

בחברה מציינים כי בישראל כ-3 מיליון ילדים בגילאים 0 עד 17. כ-65% מהם בגילאים 3 עד 14.

כ-8 עד 9 אחוזים מהם ידרשו לטיפול בהפרעות דיבור במסגרות שונות (התפתחות הילד, שירותי הבריאות בקהילה ומשרד החינוך והחינוך המיוחד) כל שנה.

במחקר שנערך בארה"ב לגבי זמן שנידרש, בטיפול מסורתי, להשלים הפקה נכונה של הצליל האמרקאי "ר" והכללתו בשיחה, תשובות הקלינאיות נעו בין 12 ל 18 חודשים.

טיקטוק, כך אומרים בחברה, אמורה לקצר מאוד את משך הזמן לאימוץ הפקת צליל תקין והכללתו בדיבור השוטף, מעצם העובדה שהיא מושכת את הילדים לתרגל הרבה - ומאפשרת להם לתרגל נכון - כמו במדעים, אמנויות וספורט, תרגול רב ורכישת ניסיון משפיעים ישירות על התוצאה והשגתה.

ילד שלומד שפה מפגישה שבועית או דו שבועית בכיתה ברוב רובם של המקרים הישגיו יפלו מהישגי הילד שבנוסף לפגישות מתרגל ומקבל משוב כל יום.

TikTalk הוקמה ע"י רפי נשיא (מנכ"ל) ובנצי טרגר (סמנכ"ל טכנולוגיות), יזמים שהביאו מספר חברות טכנולוגיות בהצלחה לשוק. החברה מונה 11 עובדים בארץ ובארה"ב. כמו כן טופלו עד היום למעלה מ 70 ילדים, בשפות עברית ואנגלית 10 מהם בפיילוט שנערך בארה"ב.