ההתפרעות ברחבי העיר תוכננה מראש. ההפגנה בכיכר פריז
ההתפרעות ברחבי העיר תוכננה מראש. ההפגנה בכיכר פריזצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כבר כשקרא המוזיקאי אסף אמדורסקי להמון זועם להגיע לבית ראש הממשלה בירושלים לציון 'יום הבסטיליה', ברמיזה לקרבות העקובים מדם במהפכה הצרפתית, היה אפשר לחזות כי לא תהיה זו מחאה שקטה וסולידית.

"כל מי שיש לו אפשרות להשיג לפידים או סתם סיר או צופר מוזמן לסור לבלפור", כתב אמדורסקי בפייסבוק ערב ההפגנה, והוסיף: "תביאו שכפ״צים, כי הכלבלב לביטחון פנים כבר הזמין את היס״מ ואולי גם את מג״ב. ככה זה בדיקטטורות, מפעילים את שירותי הביטחון נגד העם".

מחאת השמאל נגד ראש הממשלה החלה כעצרת ברחוב בלפור בירושלים, ועד מהרה הפכה להתפרעות המונית ברחבי ירושלים. בשלב הראשון החלו מאות מפגינים להתעמת פיזית עם השוטרים כדי לפרוץ את הגדרות שהציבה המשטרה לתיחום שטח ההפגנה. שורות של כוחות ביטחון נעמדו מולם, אך לא הצליחו למנוע את ההתפרעות האלימה.

המפגינים השליכו חפצים על השוטרים, הבעירו פחי אשפה וחסמו את נתיב הנסיעה של הרכבת הקלה. לאחר מכן הם ניסו לצאת בצעדה המונית להמשך מסע ההרס, אך כשהבינו שהם נכנסים לאזור העיר העתיקה, חזרו אחורה ושבו לפגוע בציוד בכיכר פריז. במהלך המהומות, בלש סמוי ניסה לעצור את אחד המתפרעים. הקהל זיהה את הבלש כשוטר סמוי, והחל לתקוף אותו בהתנפלות המונית ואלימה, בניסיון לשבש את המעצר. הבלש, שנותר לבדו, נפצע ברגלו, ולאחר רגעים ארוכים חולץ על ידי פרשים ושוטרי יס"מ ופונה מהשטח. תת־ניצב עופר שומר, מפקד מרחב ציון של משטרת מחוז ירושלים, אשר היה אמון על שמירת הסדר בהפגנה, הותקף גם הוא באלימות. במהלך הכאוס נקרעו בכוח דרגות הקצונה שעל כתפיו בידי המפגינים.

עוד במהלך ההפגנה, העיתונאי אבישי בן חיים מחדשות 'רשת 13' הותקף מילולית על ידי כמה מפגינים. בהמשך, במהלך הצעדה והמהומות במרכז העיר, בן חיים והעיתונאי יוסי אלי, גם הוא מ'רשת 13', הותקפו כמה פעמים על ידי מפגינים, שאף ניסו לחטוף להם את המיקרופון ולמנוע מהם לשדר מהשטח.

תפסו טרמפ

המשטרה ניסתה לרסן את ההתפרעות, ואף עיכבה חמישים עצורים בחשד להפרת הסדר, וזאת למרות שמפקד מחוז ירושלים של המשטרה, ניצב דורון ידיד, העיד כי ניסה עד כמה שניתן להימנע משימוש בכוח. "יכולתי להשתמש באלות, אבל העדפתי לא להשתמש בכוח באירוע הזה", אמר ידיד כשהתפנה לענות לשאלות עיתונאים באישון לילה, עם שוך ההתפרעויות.

"נערכנו לקיום של הפגנה לגיטימית, ותוך כדי ההיערכות קיבלנו מודיעין על כוונתם של אנרכיסטים להגיע ולהפר את הסדר במהלך ההפגנה. כבר בחלק השני של האירוע זיהינו את האנרכיסטים בחזית ההפגנה, וקיבלנו מידע שהם מתכננים לצאת לתהלוכה. כשהם יצאו לתהלוכה הם השתלבו עם המפגינים הלגיטימיים מהדגלים השחורים, שהגיעו להפגנה רגילה ושקטה והתפזרו בצורה נאותה ושקטה. רצינו למנוע את התהלוכה של האנרכיסטים, אבל כיוון שהם התערבבו עם המפגינים השקטים, נתנו להם להתקדם למרכז העיר, שם הם גרמו נזק לעסקים, יידו חפצים ותקפו עיתונאים.

"השתמשנו בכוח מינמלי, במכת"זית, ניסינו להימנע מזה כמה שניתן, אבל ככל שהאלימות גברה, כך נאלצנו להפעיל יותר כוח. הקבוצה האנרכיסטית שיבשה את ההפגנה לצערנו". במהלך התדרוך אמר ידיד כי "התקיימה פה הפגנה של השמאל מול בית ראש הממשלה". מפגינים הגיבו מיד: "לא רק שמאל, לא רק שמאל, היו פה ליכודניקים, היו פה כולם".

למרות שבמשטרה מנסים להציג את ההתפרעויות והנזק כנחלתם של שוליים בלבד בהפגנה, המציאות בשטח מראה תמונה שונה. איש ממארגני המחאה, ממשתתפיה ומחברי הכנסת שעודדו אותה לא התנער מהמראות האלימים, לא ניסה להרגיע את הרוחות או לגנות את המתפרעים, מלבד יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שכתב בחשבון הטוויטר שלו בבוקר שאחריה: "מחאת בלפור מוצדקת ונכונה, אבל שום דבר לא מצדיק אלימות נגד שוטרים ועיתונאים. מחאה כן. אלימות לא. אין לנו ארץ אחרת, אין לנו משטרה אחרת".

דינה דיין, פעילת השמאל החרדית המוכרת מתנועת 'ארץ חדשה' בראשות אלדד יניב, הגיעה גם היא למחות, אך כשהסתובבה במוקד ההפגנה, פעילי השמאל שהבחינו במטפחת שלראשה הורידו את מסכותיהם וירקו לעברה. "עברתי הערב חוויה לא פשוטה", סיפרה דיין, "הלכתי לכיוון הרכב שלי והגיעו אליי פעילי דגלים שחורים עם חולצות שחורות ודגלים. כשהתקרבו, הורידו את המסכות ביחד - כנראה תיכננו, וירקו עליי. אני, אישה דתייה, עם כיסוי ראש. אני באמת לא יודעת מה להגיד. זה שיתק אותי".

יקיר בר זוהר, קומיקאי שהגיע להפגנה כדי לצלם סרטון משעשע, כדרכו בהפגנות מימין ומשמאל, סיפר ל'בשבע' כי הותקף גם הוא באלימות על ידי השוטרים. "אני מגיע להפגנות כל הזמן, אף אחד לא חושב שאני מצד ימין או שמאל, אני מצלם סרטונים מצחיקים עם השוטרים, כוחות הביטחון מכירים אותי ויודעים שאני בסך הכול מצלם דברים מצחיקים. כשהגעתי לדבר עם השוטרים הרגשתי לרגע ממש כמו שק תפוחי אדמה שמטלטלים אותו מצד לצד. אני חייב לציין שלא ראיתי אלימות מהסוג הזה באף הפגנה שהלכתי אליה. אנשים עם לפידים שמאיימים לשרוף ולפגוע, צעקות על שוטרים ועל עיתונאים. כשהמשטרה ניסתה לחלץ אותי מההמון הזועם, המפגינים משכו אותי אליהם כדי לתת לי מכות. הרגשתי שאני בתוך חלום רע ורק חיכיתי שזה ייגמר. החילוץ ממש הציל אותי מלינץ'. זו לא הייתה מחאה של אנשי שמאל. זו בכלל לא הייתה מחאה. זה היה אירוע אלים של קבוצה הזויה, מנותקת מכל פלג אידאולוגי".

"נתניהו שתל פרובוקטורים"

למחרת ההפגנה, חמישה מהמפגינים שנעצרו חתמו על שחרורם בתנאים מגבילים והרחקה עד לתחילת השבוע הבא (בניגוד לבקשת המשטרה להרחיקם ל־15 ימים). שלושה עצורים נוספים לא הסכימו לחתום על שחרורם בתנאים אלה, והובאו להארכת מעצר בידי שופט.

ומה אומרים בשמאל? יריב אופנהיימר טוען שההפגנה לא הייתה אלימה, והיא הדבר הכי שפוי שנראה כאן. אחת ממארגני ההפגנה, הפעילה החברתית אור־לי ברלב, הגיבה על הטענות שהושמעו הן מהמשטרה והן מעדי הראייה, ואמרה ל'בשבע': "אנחנו באנו להפגנה שקטה וראויה נגד ראש הממשלה שכשל בטיפול באזרחי ישראל. לצערי הרב, במהלך ההפגנה הגיעו פרובוקטורים שלא ברור מי שתל אותם, אנחנו עדיין מנסים להבין מי שלח אותם להתערב בהפגנה שלנו. הם אלה שהתחילו את האלימות בסוף אירוע שהתנהל בסדר מופתי.

"עשיתי תחקיר עומק וגיליתי שמי שהפיל את המיקרופונים של כתבי 'רשת 13' הוא מי שניסה גם לחבל בהגברה של ההפגנה והתקרב אלינו לבמה כדי לגרום נזק. כל היום שאחרי מדברים על הפלת הגדרות של המשטרה - אנחנו ראינו בעצמנו שני אנשים פרובוקטורים שהגיעו בסוף השלב הראשון של העצרת ובריצה החלו להפיל את המחסומים והגדרות, המפגינים עצמם ניסו להתעמת איתם ולשמור על הסדר הציבורי. מישהו שרוצה שנדבר על האלימות ולא על הטענות נגד נתניהו שולח מפגינים ושותל אותם אצלנו כדי לעשות לנו דה־לגיטימציה".