הרב שמעון בעדני
הרב שמעון בעדניצילום: Yaakov Cohen/Flash90

חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס הרב שמעון בעדני קרא היום (א') להתחזק בתורה ובשמירת הלשון.

"השבועות האלו נקראים 'שבעה דפורענותא', ימים קשים לישראל. בהלכה מובא (שולחן ערוך או"ח סימן תקנ"א סעיף ב'), שלא לעסוק במשא ומתן בימים אלו. והכוונה בזה, למעט כמה שאפשר בעסקים, כדי לעסוק בתורה, כי זה העיקר", אמר בשיחה ל'קו המאורות – הקו העולמי ליהדות תימן' והדברים הסובאו באתר רדיו 'קול חי'.

"אבל לא הכוונה למעט ממשא ומתן כדי להיות ריקים ולא לעשות כלום, אדרבה, את כל הדברים האחרים שהאדם זקוק להם כל השנה, עכשיו צריך לוותר עליהם, כדי לעסוק במה שיותר חשוב, בלימוד התורה הקדושה.

"והטעם בזה, כי אצל עם ישראל, אנחנו רואים מתוך דברי הנביאים שאנחנו קוראים בימים האלה, שכל הנביאים דיברו בדברים קשים, אבל סיימו בדברי נחמה, כי בידינו הדבר להפוך את הדברים הקשים לברכה, אם נתחזק מחמתם בעבודת ה'.

המכות שה' יתברך מביא על האדם, הם לא מכות לחינם, הם מכות שבאים לעורר ולחזק, כי הרי אצל ה' יתברך הכל נעשה ברחמים, וגם המכות יכולות להיות ברכה לאדם, אם הוא מתעורר ומתחזק לעשות מה שצריך. צריך לזכור שסיבת כל הצרות היא יד ה'".

"כבר כמה שבועות המצב קשה. חושבים האחראים כל מיני חשבונות ועצות מה לעשות, אולם הכל הבל וריק, נכון, צריך לעשות את העצות הללו, אבל לא לשכוח את העיקר, מה הסיבה לכל המכות והיסורים שבאו עלינו".

לדבריו, הצרות באות כדי לחזק את האדם ולקרבו אל הבורא. "אנחנו לא מכירים היטב שיד ה' בכל דבר, אנחנו לא מרגישים שה' יתברך הוא זה שעושה את הכל, אלא אנחנו תולים לחשוב בגלל שפלוני עשה קרה הדבר, אבל באמת – אף אחד לא עושה כלום, רק ה' יתברך עושה הכל. ולכן גם ה' יתברך הביא עלינו בימים אלו את המכות הקשות הללו, כדי לעורר אותנו, לזכור שהכל ממנו".

"בימים אלו צריכים לבנות עוד ועוד, כמה שאדם יכול לבנות את החיים הרוחניים שלו בימים אלו, שיבנה, כי כמו שהימים הללו מסוגלים לחורבן, כך הם מסוגלים גם לבניין, כי החורבן עיקרו הוא לעשות בניין, להתעורר לבנות מחדש את מה שנחרב".

בדבריו קרא להתחזק בלימוד התורה, "ועל כך יש סייעתא דשמיא בימים אלו, להשתדל בימים האלו ללמוד כמה שיותר, לא לעזוב את התורה הקדושה. וביחד עם זה להתחזק בשמירת הלשון, להשתדל בכל מה שיוצא מהפה שיהא נקי, כי על ידי כך אנחנו זוכים לתקן את עצמינו, ולהפוך את הקללה לברכה, את ימי החורבן לימי בניין, כי בידינו הדבר". הקב"ה אומר אלינו: 'עורו. עורו'.

עוד הוסיף הרב "בימים אלו המומחים מזהירים בכל מיני דברים, ובוודאי צריכים להיזהר, כי כך התורה מצווה אותנו לשמור את כל מה שאומרים הרופאים, אולם צריך לדעת שלא את דברי הרופאים אנחנו עושים בהתלהבות הגדולה, אלא את מה שה' יתברך אומר את דבריו אנחנו צריכים לקיים בהתלהבות ובחשק והקב"ה אומר: 'עורו עורו' – תתעוררו".