נגיף הקורונה
נגיף הקורונהצילום: איסטוק

ד"ר הדר מרום, סגנית מנהל בית החולים אסותא באשדוד, מודעת לדאגה של הציבור הישראלי מאפשרות של הטלת סגר בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה.

למקבלי ההחלטות היא ממליצה, בראיון לערוץ 7, להסתכל על הסגר כמו על תרופה. "צריך להתייחס לסגר ככלי רפואי – כתרופה. כמו כל תרופה, יש לסגר תופעות לוואי והשפעות.

''צריך לבחור את המטופלים הנכונים לתת להם תרופה כדי שהתועלת תעלה על נזק אפשרי. יש לבחון את התרופה במסגרת של עלות-תועלת וצריך לקבל החלטות מבוססות ראיות אחרי שעשינו ניסויים והבנו את המשמעויות".

"סגר ככלי רפואי שנועד לטפל במחלה, צריך להיבחן באותה צורה. לכן, לעשות סגר מלא וכללי זו אופציה מאוד קיצונית. זה כן יכול להוביל ל'איתחול של המערכת' כדי להוריד את מספר הנדבקים ולקבל שקט כדי לנסות ולטפל במספרים נמוכים יותר".

לדבריה, "צעד כזה מחייב את המערכת להתכונן ליום שאחרי הסגר, כי המציאות שתהיה אז אינה כמו היום. צריך להתכונן לבדיקות ממוקדות, לניטור תחלואה אזורי, לעשות חקירות אפידימיולוגיות ויעילות – מה שהיום קרס. אם אותה מציאות תחזור אחרי הסגר, מספרי ההדבקה יחזרו וכאילו לא עשינו כלום.

''יש צורך במערכת הסברה טובה. יש צורך באכיפה ממוקדת ולא כזו שפוגעת באמון הציבור. צריך להתמקד בדאגה לאוכלוסיות הסיכון, להיערך לתחילת שנת הלימודים ובעיקר לחורף. יש הרבה מאוד הכנות לעשות כדי שלסגר יהיה ערך".

האם ניתן להימנע מהסגר הזה? ד"ר מרום אומרת שיש צעדים שאפשר לנקוט, אבל אף אחד מהם לא יהיה יעיל באותה מידה.

"קודם כל מנסים לבנות סגר שהוא קצת שונה – בסופי שבוע, בערבים או ממוקד באזורים. כל דבר יעזור מעט אבל לא ייתן את אפקט האתחול שמחפשים. לפני שמגיעים לסגר טוטאלי יש כל מיני הגבלות באזורים או בשעות ומצבים מסויימים כדי שיהיה לצעדים הללו אפקט קטן".

היא מתייחסת גם לעובדה שבעוד מספרי הנדבקים מזנקים מיום ליום, מספר החולים קשה והמונשמים אינו עולה באותו יחס. "אנחנו בהחלט רואים שמבחינת מונשמים יש פחות מאשר בתרחישים קיצוניים. לחלק מזה יש הסבר, שמדובר באוכלוסייה צעירה ועל המבוגרים מצליחים להגן הרבה יותר טוב. מצד שני, צריך להסתכל על השבועיים הקרובים ולראות מה קורה בהם. עדיין יש אפקט שאני לא בטוחה שעברנו אותו ועלול להתרחש בתקופה הזו".

"יש הרבה חולים קשים שבגל הראשון יכול להיות שכבר היו מגיעים להנשמה. היום נזהרים שלא להגיע למצב הזה ומנסים לטפל במטופלים בכל מיני שיטות על מנת לא להגיע לתהליך של הנשמה. אז חלק מהנתונים מוסבר כך, אבל אי אפשר לומר שאין עלייה במספר החולים הקשים ולכן זה לא שלב שאפשר להקל ראש", מסכמת ד"ר מרום.