תאונת דרכים
תאונת דרכיםiStock

תאונת דרכים היא חוויה קשה. זו טראומה אשר לעיתים קרובות צריך שנים ארוכות כדי להתאושש ממנה.

גם אם התאוששתם מהקושי הנפשי במהירות, לעיתים קרובות תיאלצו להתמודד גם עם קשיים פיננסיים עקב תביעות ופיצויים סביב תאונת הדרכים שעברתם. ביטוח צד ג' נועד לשמור עליכם מנזק פיננסי שעלול לבוא בעקבות תאונת דרכים. במאמר זה נפרט על גבולות הכיסוי של ביטוח זה ועל היתרונות שלו.

מה ההבדל בין ביטוח מקיף, צד ג' וביטוח חובה?

ביטוח חובה הוא ביטוח אשר המדינה דורשת מכל אדם המחזיק כלי רכב. ניתן כמובן לשדרג את הכיסוי של חברות הביטוח בתוספת תשלום, ולהפוך את ביטוח החובה לביטוח מקיף, או להוסיף ביטוח צד ג', אך לא מדובר בהכרח. ביטוח החובה נועד לכסות מקרים של פגיעות גופניות, בין אם אלו נגרמו לנוסעים, לנהג ברכב או לאנשים אחרים שהיו מעורבים בתאונה. פגיעות גופניות יכולות לגרור תביעות פיצויים בקנה מידה עצום. אדם אשר איבד את כושר עבודתו עקב תאונת דרכים, יוכל לתבוע פיצויים בסכום שיהיה תואם לכלל ימי העבודה אותם הפסיד.

באופן טבעי, מדובר בסכומים אשר רוב האנשים לא יכולים להרשות לעצמם לשלם, ולכן יש צורך בחברת ביטוח שתעמוד מאחוריהם במקרים אלו. ביטוח צד ג' לעומת זאת, לא נועד לכסות מקרים של פגיעות גופניות. ביטוח צד ג' מגן עליכם במקרים של נזק לרכוש של אדם אחר. כך, אם למשל פגעתם ברכב אחר בעת יציאה מהחנייה, או שהתנגשתם בחלון ראווה, ביטוח צד ג' יהיה גלגל ההצלה שלכם מפני נזק כלכלי.

מהו הסיכון של ויתור על ביטוח צד ג'?

ביטוח צד ג' הוא ביטוח אשר נועד לאפשר לכם להימנע מתשלום פיצויים עקב פגיעה ברכושו של אדם אחר. אנשים רבים חושבים, שמאחר והם נהגים זהירים, אין להם צורך בביטוח צד ג'. מדובר בטעות, מאחר וסכומי הפיצוי שתיאלצו לשלם, אינם תלויים בחומרת התאונה אלא בנזק הכלכלי שנגרם בלבד. כך למשל, אדם אשר התנגש בעוצמה בעמוד, תוך חוסר תשומת לב ונהיגה רשלנית, יצטרך לשלם סכום נמוך בהרבה לעומת אדם אשר יצא מחנייה ושבר מראה של רכב יוקרה. סכום הפיצוי נקבע על פי הנזק הכלכלי שנגרם, ולכן גם נהגים זהירים, המקפידים על קלה כחמורה, צריכים לשקול לעשות ביטוח צד ג', שישמור עליהם דווקא מפני הטעויות הקטנות, שכל אחד יכול לעשות.

האם חברות הביטוח יכולות לקבוע עצמאית את גבולות הכיסוי של הביטוח?

במעמד החתימה על חוזה הביטוח, או כבר בשעת השוואת המחירים בין החברות השונות, רבים מתבלבלים כשהם מנסים להבין האם כלל החברות מציעות להם שירות דומה. חברות הביטוח כבולות מבחינת היכולת שלהן לעשות שינויים בהסכם ביטוח הרכב, בין אם מדובר על ביטוח החובה או על ביטוח צד ג'. הנוסח של ההסכם נקבע במידה רבה על ידי משרד האוצר, אשר גם מפקח וקובע את גבולות התמחור של הביטוח. חברות הביטוח לא יכולות לקבוע עצמאית את גבולות הכיסוי, אלא אם כן בכוונתן להרחיב אותו, או להוזיל את מחירו.

מהם הגורמים המשפיעים על תמחור הביטוח?

למרות שחברות הביטוח כבולות, ומחויבות לעמוד בנוסח שקבע משרד האוצר לביטוח, עדיין ישנם הבדלים משמעותיים בסכום אותו משלמים להן אנשים שונים. הסיבה להבדלי התמחור אינה נעוצה בהבדלים בין החברות, אלא בהבדלים בין הנהגים השונים וכלי רכבם.

כלי רכב חדש, אשר כלל המערכות בו תקינות, ואשר מספק הגנה נהדרת לנוסעים, יתומחר אחרת מכלי רכב ישן ומועד לתאונות. גם פרמטרים הנוגעים לנהג כמו עבר של תאונות דרכים או גיל, יכולים להשפיע על תמחור הביטוח.